hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva har jeg kjøpt meg inn i? :(
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hva har jeg kjøpt meg inn i? :(
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lene.

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  23:27:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei,så trist Ragnhild... Sånt noe skal jo helst ikke kunne skje...
Det som er så trist her er jo at selv man evt får refundert kjøpet(nå vet ikke jeg om det engang er noen mulighet for din del...) så har man hatt hesten lenge nok til å knytte seg og bli glad i den...

Kan ikke si annet enn at jeg føler virkelig med deg nå,og syns dette var forferdelig trist...

Mvh Lene.

Takker for meg. Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  23:28:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff, føler med deg. Kan ikke være noe gøy å gå sånn i usikkerhet på hvilken framtid hesten din har i vente.

Får håpe det går bra for dere begge to
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 14/11/2005 :  23:31:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff stakkars som må vente en uke til Ikke artig å må vente for å se om hesten blir bra Måtte igjennom 4 ultralyder på Bajass da gaffelbåndet nesten gikk til h****e Etter 3. kjente jeg meg laaaangt nede da vi enda måtte ta det rolig på flatmark Men det gikk fremover med hesten- bare meg igjen nå...

Lykke til og la oss få vite mer hvordan det gikk etter endt uke

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 14/11/2005 :  23:34:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Dette var virkelig kjedelig lesing Ragnhild :( Nå som du endelig hadde funnet hesten du ville ha og greier..
Da sitter jeg ganske enkelt og greit her og krysser fingre og tær for at Cisco bestemmer seg for å bli frisk og fin gutt så fort som mulig *holder tummarna*

Stå på Ragnhild..

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2005 :  11:25:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Huff.. Utrolig leit å lese om Cisco..

Men nå har du vertfall fått en liten liste av dyrlegen om hva du skal gjøre med han fremover. Og det finnes jo alltid håp!

Blir rørt jeg når eiere gjør så mye for hesten, så lenge den ikke har det så vondt og heller hadde hatt det bedre i hestehimmelen, syns jeg det er utrolig flott og beundringsverdig med slike eiere som er villig til å gå igjennom så mye arbeid og penger for å hjelpe sin godeste venn..

Lykke til!!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 15/11/2005 :  11:51:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff så trist Håper alt ordner seg med han...

Ikke misforstå meg nå, men jeg liker faktisk å stelle med syke hester!=P Det er jo IKKE noe moro at de er syke, men når de er det kan man liksom skjemme dem bort. Så slapp av, jeg synes ikke det er noe hyggelig at hester er syke egentlig, de har det jo vondt, men man kan gjøre det beste utav det=P. Stelle med dem dagen lang og sånt

Håper alt ordner seg med Cisco!

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 15/11/2005 :  15:15:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Jeg sitter med frysning som iler nedover ryggen etter å ha lest siste innlegget ditt. Det må være helt forferdelig og du har all min sympati! Samtidig tenker jeg på hesten min som ble spent og fikk et sår på kodeleddet som holder på å gro. Det tar uendelig lang tid, det er hovent men hun halter ikke, tross jeg bekymrer meg likevel helt til jeg kan se at hevelsen er borte og såret har grodd. Jeg håper jeg slipper å oppleve det du og hesten din gjennomgår!
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2005 :  23:38:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg kan ikke annet enn å si tusen takk for alle gode innlegg. Jeg håper dere skjønner hvor mye det betyr, for det betyr faktisk utrolig mye..!

Jeg skal slutte å mase på dere her, men hvis det er noen som ønsker å følge med på hva som skjer, så skriver jeg i dagboka hver dag (det kan hende at det noen dager går litt mer enn en dag mellom at jeg skriver, men det blir oppdatert seinere).

Kan jo bare si som siste nytt at beinet i dag var ganske mye bedre. Den tykke "tømmerstokk"-hevelsen gikk nesten helt bort da han fikk gått ute på innebanen, og bevegd seg. Han er jo selvsagt fortsatt hoven, og det vil han jo alltid være. Målet er jo bare å holde det så lite som mulig, og det kom et lite lys i enden av tunnellen i dag, for da var det ikke langt fra slik det var før dette startet på fredag.

Og igjen, jeg kan ikke få takket nok for varme tanker..!
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 15/11/2005 :  23:52:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Lykke til Ragnhild. Skal krysse fingrene og håper på det beste for deg og hesten din.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 16/11/2005 :  14:13:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Lykke til videre.. *krysse fingerene*
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

ToneK

» VIP

Skrevet - 16/11/2005 :  14:39:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, trist sak. Jeg får vel bare slenge meg på og ønske deg lykke til. Vet selv hvor kjipt det er når hesten er alvorlig syk, men det er ikke så mye annet å gjøre en å ta tiden til hjelp.. Ta en dag av gangen. Som sagt, krysser fingrene for at det går bra.
Klem fra Tone
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2005 :  15:30:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Lykke til. Håper alt ordner seg
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Redigert av - Helle_ den 16/11/2005 15:30:31 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/11/2005 :  15:58:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Huff. Håper alt ordner seg :-( *Trøsteklemme* Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/11/2005 :  18:32:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette innlegget er vel ikke akkurat noen trøst er jeg redd,men jeg vil du skal se hva slikt kan utarte seg til så kanskje det kan forebygges.
Som hesteier må en av og til forberede seg på det verste selv om det som oftest går bra.

Jeg har nemlig hatt en hest med nøyaktig det samme,men litt verre..
Sprenghovent bakbein opp til jurene.
Lymfekarene viste seg å være sprengt/ødelagte i beinet pga.lymfangitt/blodforgiftning.

Min tidligere fullblodshest Black Angel fikk et lite broddsår i kronranden på bakbeinet sitt.
Jeg var på ferie og forytterne mine prøvde å ringe veterinæren for dagen etter var beinet mildt sagt tømmerstokk! Han sa at det sikkert kunne vente til dagen etter for da skulle han dit alikevel og ta stingene ved øyet på min andre hest,Lotus.

Enden på visa var at over natta utartet det seg til blodforgiftning..
Beinet ble bare større og større.Dyrlegen kom og beklaget at han ikke hadde kommet kvelden før for her var det betent så det holdt.
Antibiotika og finadyn ble gitt i store doser, i tilegg måtte hesten tvangs-leies min. 3 ganger daglig.
Vi måtte dra stakkars hesten etter oss ute i bitende kulde med feber og et fullstendig stivt og sprenghovent bein.
Hestens bein var nå allerede hovent opp til juret og dobbelt så stort som beinet på hesten din Ragnhild E.

Det gikk noen dager med full medisinering,tvangs-skritting og besøk av veterinær 2 ganger daglig.Det ble ikke særlig bedre.Hevelsen gikk noe ned etter skritting, men blusset opp så fort hesten sto stille.

Så sendte vi hesten til Bjerke.Der kunne de konstantere at hesten hadde alvorlig blodforgiftning. Det visste jo vi også, men på Bjerke hadde hesten en bedre sjanse for å bli fortere frisk..Trodde jeg..
Hesten sto så på Bjerke i flere uker med konstant overvåking,medisinering og tvangs-mosjon på tredemølle.

Så begynte hesten å miste humøret og matlysten.
For de som hadde sett hvordan den hesten så ut før, var synet nå sjokkerende.Fra å være en rund og stor fullblodshoppe med utstråling og masse muskler, var det nå kun en smal,kantete og bedrøvet hest igjen..Pga. et lite broddsår..
Veterinærene på Bjerke sa at jeg burde ta hesten med hjem så kanskje hun fikk litt livsgnist tilbake.
Som sagt så gjort.
Vi på stallen lagde en liten ute-paddock til henne så ingen andre hester herjet med henne.Jeg leide henne flere ganger om dagen også.Hun begynte så smått å spise igjen. Ting begynte å se litt lysere ut, men det var for tidlig å juble..

En morgen hadde hesten klart å slå det andre bakbeinet hardt i murveggen i boksen da hun skulle reise seg.Sena var nesten slått tvert av..
Dyrlege ble umiddelbart kontaktet for nå oppsto plutselig et dilemma:
Bakbeinet som var hovent, skulle beveges.Bakbeinet som sena var ødelagt på skulle være i fullstendig ro!
Det sier seg vel selv at dette ikke så særlig lyst ut..
Jeg sendte hesten umiddelbart inn til vet.høyskolen og til en veterinær jeg visste ville fortelle meg sannheten; Hr.Ihler..
Han hadde hesten til behandling der i 1 uke før han tok avgjørelsen; la hesten få slippe..
Jeg hadde full tillitt til Ihler da jeg hadde brukt han før, og jeg godtok avliving og obduksjon på stedet.

Vi tok obduksjon pga. det første bakbeinet som fortsatt (etter 5 måneder!) var hovent. Det var dette Ihler var mest bekymret for.
Det var også da de fant ut at blodkarene var sprengt i hele beinet og at det derfor ikke ble god nok sirkulasjon.Hesten hadde aldri noensinne kunne bli bra igjen.

Ragnhild: Jeg håper jeg ikke har skremt deg nå med min historie.
Som jeg skrev tidligere er beinet på hesten din bare halve størrelsen av det den var på min, og det er positivt!
Grunnen til at jeg nå forteller om dette er for at du kanskje kan iverksette mere behandling så hesten din blir fortere frisk og ikke plutselig verre. Dette er ikke noe å "spøke" med, tro meg.
Jeg hadde aldri trodd at et lite broddsår kunne bli så alvorlig på så kort tid.Ikke hadde jeg noen typisk "pingle-fullblods" heller,hun var sjeldent syk.
Jeg fikk absolutt alt dekket på forsikringen (hospits-opphold,medisiner osv.osv.).I tilegg kom første veterinæren til meg på jobben og tok meg i hånda å ba om unnskyldning for at han ikke kom kvelden før..
I mitt tilfelle betydde dette ingenting for jeg fikk aldri igjen hesten min.

Og gjett om jeg fulger med på små broddsår nå. Jeg har mistet en hest pga. det, og det skal være den siste.

Derfor,vær obs!

Redigert av - xxxx den 16/11/2005 20:19:04 Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2005 :  21:10:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Uff og uff... Det var en lite hyggelig historie. Å her sitter da jeg med en hest med fire hovene bein! Men det er da forhåpentligvis ikke no sånt... Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.