hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å gå på bittet
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Å gå på bittet
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Isabel&Perla<3
» VIP

Skrevet - 20/11/2005 :  19:01:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan lærer man en hest å gå på bittet? Har lyst å lære islandshesten min det(som nettopp er blitt innridd) .. Har også lyst å lære den sjenkelvirkninger ... Hvordan hår man frem?

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  21:59:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Man lærer ikke en hest å gå til tøylen. At en hest går til tøylen er et resultat av at den jobber med ryggen, bruker bakparten, og går i balanse. Overlater det å forklare de andre spørsmålene til noen andre
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Lita<3

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  18:40:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oppsøk en ridelærer\hestekynndig person. Å få hesten til å gå til bittet er ikke en spesiell øvelse men som Helle og Bjerge sier, et resultat av at hesten er ridd korrekt... På hest.no har de mange gode svar på dette spørsmålet: http://hest.no/eksperter/jakob/index.html?gjestebok_id=31794

Lykke til ;)
Gå til toppen av siden

Isabel&Perla<3
» VIP

Skrevet - 22/11/2005 :  21:28:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk.. Det med en ridelærer/hestekyndig lar seg nok ikke ordne. Hesten står på landet, og jeg kan ikke få ridelæreren min dit :/ Gå til toppen av siden

Lita<3

» VIP

Skrevet - 23/11/2005 :  18:53:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg har selv samme problemet, men du kan jo alltids kjøre hesten din til ridelæreren... event. vere med på helgekurs etc. du kan jo også lese en del i bøker og på internett, men det blir ikke helt det samme...

Du må også huske på at det tar lang tid å trene opp en dressurhest :)
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  21:47:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
for at hesten skal gå på bittet , legger du bittet på bakken og lei hesten over, da går den på bittet
sorry men måtte bare...

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/11/2005 :  23:29:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
for at hesten skal gå på bittet , legger du bittet på bakken og lei hesten over, da går den på bittet
sorry men måtte bare...

Opprinnelig postet av kross

å husk hesten må trampe på det, eller så blir det bare at hesten går over bittet.

Gå til toppen av siden

Isabel&Perla<3
» VIP

Skrevet - 25/11/2005 :  21:01:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke tenkt på en dressurhest, bare får å bygge opp muskler liksom, men først må hun jo lære det :) Lita, fikk meg en latter der, ja :D
Men litt mer alvorlig, er det noen som har erfaring, og har noen tips? =)
Gå til toppen av siden

Melinda;)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  23:40:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMelinda;)  Svar med kopi av melding
Noen islandshester er ikke "bygd for" å med ettergift i nakken osv..Islandshesten min feks har for kort og tett hals, og det gjør vondt for henne hvis hun må samle seg...Men det kan jo hende at hesten din er helt annerledes bygget enn min da:) Jeg jobber også mye med å prøve å få araberen min til å gå på bittet. Min erfaring er at det hjelper å myke den opp masse, bøye den, ta halvparader, ri versader, sjenkelvikninger osv osv... Jeg har dessverre ikke så mye erfaring med å lære hesten sjenkelvikninger, Men hvis du lærer den å vike for sjenkelen skal nokk resten gå lett:) Lykke til=)
~Melinda~ Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  00:25:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det er vell ikke "nakkebøyen" som er det viktigste med å "gå på/til bittet"? Samling skal komme bakfra. Hesten skal trampe godt under seg med bakbeina og løfte ryggen. Etter min mening kan godt hesten være samlet uten å være mye bøyd i nakken. Se eks. på Westernhester. De gjør jo øvelser som krever ekstrem grad av samling på lange tøyler, uten å gå med "nesa i brystet". Gå til toppen av siden

Isabel&Perla<3
» VIP

Skrevet - 26/11/2005 :  00:59:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar, alle sammen! Bilder av henne kan sees på VIP'en, og hun ser ut som en sportsponni, så hun har ikke sånn islandshestbygning... Har dere tips til andre lette øvelser for å få muskler, spessielt i ryggen? Hun er ikke en hest så kan så mye, så det må være lette øvelser.
=)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  01:44:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så ikke noen bilder på vip'en din jeg...:)

Men over til tema. Som noen har påpet, er det best å få hjelp fra en trener. Om det så bare er et weekende kurs i ny og ne, hjelper det bedre en ingenting. Å slite på egenhånd er ofte ikke så lurt. Men å lese bøker, se videoer og spørre om råd (som feks her!) osv, kan også være med å veilede deg.

Å trene opp en hest er sammensatt av mange ulike faktorer- som riktig foring, nok utegang, utstyr som passer, god hovpleie, riktig trening osv osv- alt henger sammen!
Treningsdelen bør bestå av variert trening, rett trening og rett mengde trening, alt satt sammen etter hestens form og styrke. Gode turer med mye klatrning og kondisjonstrening setter gjerne det første grunnlaget. Videre er dressurøvelser og bakkeøvelser som vikninger (sjenkelvikning, versader, traver), overganger, økninger, voltearbeid/serpentiner osv osv, styrkende, løsgjørende og samlende. Dette avhenger da av at hesten bærer seg riktig. Går hesten feks med senket rygg og på bakparten, vil man ikke få maks ut av treningen, og treningen kan heller føre vondt med seg enn godt. Med en utrent hest er det viktig å tenke på dette. Ikke tren for mye, ikke krev for mye, men tenk litt "unghest" og ri hesten i en lang og dyp form.
Innlæring av øvelser som vikninger, kan lett øves inn på bakken (da mener jeg at rytter står på bakken). Ved ridning kan dette feks øves inn ved å legge sjenkel bak for å få den til å flytte rompa. Hører den ikke eller går imot sjenkel, legg lett på en dressurpisk. Lett alltid opp trykket med en gang du får svar!

Kunne sikkert skrevet flere sider om tanker og ideer, men det blir så komplisert at jeg er redd for at jeg "roter" meg bort:) Har allerede blitt litt mye "bla bla", og noe av det har nok noe å si med at jeg er trøtt! Bare kom med flere spørsmål:)

Hege Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  13:52:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med fröya. men for at du skal kunne få hesten til å samle seg og gå til tøylen må du være sikker på at du gjør alt riktig først.

tror hege har sagt det meste hvis man skal slippe å lese et x antall sider.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Isabel&Perla<3
» VIP

Skrevet - 28/11/2005 :  15:07:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hege; jeg har ingen mulighet for å frakte henne ned til kurs, eller omvendt. Det lar seg dessverre ikke ordne :/ Men skal kanskje låne henne med på landbruksskolen jeg har tenkt å søke på, og om jeg kommer inn, er det fint om hun kan litt! Og har tenkt å ha henne på helfor en sommer, og da kan jeg jo trene henne ordentli. Hun har ingen fare, for hun står omentrent kun på beite, untatt i helgene, da jeg er å rir henne! :) Gå til toppen av siden

Isabel&Perla<3
» VIP

Skrevet - 28/11/2005 :  15:08:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er vipen min: http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=2244
Vet ikke hvorfor, men npr jeg trykker på VIP som står her inne liksom, kommer eg på den gamle, som jeg ikke gjorde ferdig. Men linken ovenfor er den jeg har hatt siden 2003... Der er det en del bilder, bildene av Perla begynner på album nr. 10 :D

Hege; jeg har ingen mulighet for å frakte henne ned til kurs, eller omvendt. Det lar seg dessverre ikke ordne :/ Men skal kanskje låne henne med på landbruksskolen jeg har tenkt å søke på, og om jeg kommer inn, er det fint om hun kan litt! Og har tenkt å ha henne på helfor en sommer, og da kan jeg jo trene henne ordentli. Hun har ingen fare, for hun står omentrent kun på beite, untatt i helgene, da jeg er å rir henne! :)
Gå til toppen av siden

Isabel&Perla<3
» VIP

Skrevet - 30/11/2005 :  14:51:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
*Dytte opp! Noen forslag? =) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.