hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Merkelig oppførsel ved bytte av stall
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Merkelig oppførsel ved bytte av stall
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 01/12/2005 :  19:50:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Da jeg og samboeren min gjorde det slutt og jeg skulle flytte måtte jeg også flytte hestene min som hadde stått på gården hans.

Ponnien ble solgt, mens den 16 år gamle halvblodshoppa flytta jeg til en travstall jeg jobba på i fjor. Stallen er middels stor vil jeg si, med cirka 20 hester (derav 6-7 hingster).

Halvblodsen har til nå kun stått sammen med èn hest den tiden jeg har hatt henne, og hun har vært roligheten selv og oppført seg eksemplarisk.
Men etter at jeg har flytta henne, så har hun blitt mye mer "gira". Hun er helt gal etter hingstene, står og gjør seg til hele tiden, både på gangen og i luftegården. (hingstenes luftegård ligger rett i nærheten).

Hun er blitt mer gira når jeg skal ri henne, må holde henne igjen hele tiden(veldig merkelig da jeg måtte sitte å pushe på hele tiden før vi flytta stall).

Det er mindre utegang ved denne stallen enn da jeg hadde hestene hjemme og lot dem stå ute fra tidlig morgen til sen kveld. Kan det ha noe med saken å gjøre? Mer ubrukt energi?

Fikk høre da jeg kom til stallen idag at hun hadde sparka etter ei av de stallansatte da de skulle slippe henne ut i morrest. Kunne ikke tro mine egne ører - Hun har ALDRI noensinne sparka etter noen mens jeg har hatt henne, og må få presisere at dette er en meget veloppdratt og høflig hest. Hva i all verden kan dette komme av?

Ble et langt og litt uryddig innlegg, men håper på noen svar på hvorfor hun oppfører seg så annerledes nå enn hun gjorde da hun sto på gården. Hun trenger vel bare litt tid til å venne seg til det nye hjemmet? Hun har kun stått der i en uke, så hun har vel ikke fått tid til å roe seg ennå?

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  20:17:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg tipper at hingstene har ganske mye av skylda for den nye oppførselen hennes. Pluss at hun har nok også behov for å vise seg frem for de nye hestene. Hoppa mi var også slik de første dagene det kom to nye hester hjem hit. Ble veldig gira osv. Men etter en uke hadde alt roet seg igjen. Men nå er jo de hestene som står her vallaker, så blir jo ikke helt det samme, som der du står, hvor det er hingster. Det kan jo også være at hun blir stressa, fordi hun ikke er vant til omgivelsene, og at det har blitt mye nytt å forholde seg til. Hvis stallen også er større, kan det være at hun reagerer på at det er flere fok som kommer og går hele dagen? Det kan nok være mye annet også, men dette er ihvertfall det jeg tror at påvirker henne en del.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Flira

Skrevet - 02/12/2005 :  00:11:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg måtte flytte mi til en større stall,en mer moderne stall.Var 17 hester der,men ingen hingster da.Hun var overhodet ikke lik seg selv.Hun kaster seg alltid over høyet sitt,men der stressa hun seg svett i boksen.Kavet rundt i høyet,skeit og tisset hele tiden og vrinsket.Var ikke mulig å få kontakt med henne overhodet,enda hun kjente nabohesten godt,var hun slik i 5 dager.Da orket jeg ikke mer og fikk flytte henne til gamlestallen før jeg gav henne fra meg til stallkrisen var over.Og der roet hun seg straks som om ingenting hadde hendt,men stod alene da.
Min teori var jo at det var for lik travstall,hektisk miljø,bokser linet opp etter hverandre,med sånne gitterskyve dører.Ute stod hun med vallaker og var super brunstig,men totalt uinteressert i meg og folk generelt.Likte ikke den forvandlingen.

Men du må ta tiden til hjelp,hun har stått med en hest fra du har hatt henne,nå står hun i en travstall hvor miljøet kan være hektisk,nytt miljø,masse folk,nye hester og de hingstene da..Klart forvandlingen blir stor.

Min flyttet fra 10 hester i en stall som var ombygd fra fjøs,til en helt ny stall med 7 flere hester,trodde ikke det skulle bli så stor forskjell,men har funnet ut at min liker små miljøer,få folk å forholde seg til,og ro.Nå står hun i en stall med 4 hester og trives som plommen i egget,men det er svært kummerlige kår i stallen da.
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  13:39:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
ei hoppe jeg hadde på helfor for en tid tilbake hadde jeg en liknende opplevelse med, bare motsatt... hun sto på et stort ridesenter med mange hester, mye folk, og hun var veldig stressa... hun var også veldig aggressiv ovenfor andre hester og prøvde omtrent å klatre over boksveggen for å "ta" hestene som stod ved siden av... jeg flyttet henne på en liten traverstall i næreheten av hvor jeg bor, der sto det da 4 hester der, blant annet en hingst. hun ble jo selvsagt brunstig med en gang, dusjet den stakkars hovslageren med jevne mellomrom når hun ble skodd...;)
men jeg merket umiddelbart en forskjell på adferden hennes, hun ble mye roligere, og virket mye mer "balansert" i hodet... og etter noen dager tok jeg faktisk sjansen på å slippe henne ut på "lillebeitet" sammen med en annen hest (hoppa "mi" var før veldig aggressiv overfor andre hester) når vi slapp dem, hilset de på hverandre, kom med noen små hyl, men ellers var alt greit, så de ble faktisk bestevenner og gikk sammen hver dag etter det...:) så for henne var et stallbytte kjempebra!
hun ble stresset av at det var mange hester og mange folk som fartet rundt i stallen til enhver tid... så når hun ble flyttet til et roligere miljø ble hun roligere hun også...:)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 02/12/2005 :  18:53:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Vet dere.. idag var jeg i stallen og hun virker som seg selv igjen (brunstig men dog).
Hun har fått ei ny "besteveninne" som hun går ute sammens med, de går i hælene på hverandre hele tiden. En avstandsforelskelse har hun også gitt, til hingsteeierens store fortvilelse hehe.. Luftegårdene ligger på en måtte "inne i" et rundt travspor, og da hingsten skulle trenes var han helt på bærtur fordi Cindy sto og humra til han hver gang de gikk forbi ;P
Da jeg var ute og trena henne var hun rolig og avbalansert og samme da jeg stella henne etterpå.
Tror hun likte miljøskiftet faktisk...Hun har heller ikke sparka etter noen mer, snakka med de to som jobber der og de sa at hun var helt annerledes å ta ut idag enn hun har vært tidligere.

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.