hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan begynnte intressen deres for hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hvordan begynnte intressen deres for hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 26/11/2005 :  18:02:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje dette har vært opp før?

Isåfall hvordan begynnte intressen deres for hest ? Gjennom slekt/venner? Eller ploppet det bare opp? Født med hest mellom bena kanskje?
Fortell!

Hos meg begynnte det med at ei veinne av meg hadde besteforeldre som eide 4 welsher. Så jeg var med i noen helger dit og red. Husker spesiellt en kveld det var mørk, så red vi mot ei kirke like ved. Så skulle vi galoppere hjem. Veninna red på den ene valakken. han hoppa og spratt, hun ble livredd.. Huff, så måtte jeg ri alene med søstra hennes litt til..
Men jeg tror det begynnte først å se etter hester når jeg var på slike messer, der vi fikk ri/ble leid en liten runde.
Så dro jeg på rideleir i 2001. Sommeren 2002 fikk jeg ri fast til en nabo.
2003 så dro jeg igjen på rideleir.
Innimellom så red jeg på de 2 av welshene og en nordlandshest. Ofte så red vi ilag(to av veninnene mine var søskenbarn, så de fikk weshene og en Nl på for sammen) Så jeg red ofte sammen med dem.
I slutten av sommeren 2003, så fikk jeg den kaldblodshoppa på for. Hadde henne på for i 1 1/2 år, så fikk jeg Rosita. De to sto ilag enda et halvt år.

Fyr løs dere andre.

Beskrev vell mye jeg da! Kan bli litt vanskelig for dere som er litt eldre.

Ullsokken

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  18:41:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Ett av de første ordene jeg presterte å si som liten var hest. Det var når jeg og tante satt og så på travløp på TV'n.
Jeg er ikke oppvokst med hest, jeg bor ikke på gård og ingen i min familie har/driver med hest.
Har alltid måtte "jobbe" for å få omgås hester, om det så bare var for å få klappeet av disse fantastiske dyrene, eller ri en liten (svindyr) runde på sirkus.

Jeg har vært i gjennom "rideskole" (i hermetegn siden det ikke var noen "superskole" som for eksempel Lefdal's), ridd mye på arrangerte fjellturer, hatt flere hester på fòr, jobbet som guide en sommer og nå er jeg den lykkelige eier av en kaldblodsvallak med navnet Riddaren.
Jeg har vel drevet aktivt med hest i omtrent 8 år.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  18:46:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hadde akkurat tenkt å legge inn samme type innlegg, men du kom meg i forkjøpet kristine...

men får vel svare når jeg først sitter her og skriver....
var ikke noe spesielt interresert i hest, før jeg ved en tilfeldig kjørt forbi en stall,for ca 4-5 år siden. hvor det søteste føllet sto ute...og da ville jeg hilse på, og stakk nedom stallen, for å høre om å få hilse på det søte føllet...
det gikk supert, og fikk da et tilbud om å få ri en hest sammen med ei anna...og jeg ble med...og etter det begynte heste interessen min for fullt ... veldig glad jeg så det nydelige føllet som gjorde at jeg ble hekta å disse fantastiske skapningene

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  18:56:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Den har alltid vært der. Ingen i familien liker eller driver med hest, så jeg aner ikke hvorfor. Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  19:03:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Tja.. Har egentlig hele livet vært glad i dyr. Red i dyrehager ol. Men det begynte vel for alvor da jeg var rundt 7 år. Kom en lappe i posten om at de skulle ha nybegynnerkurs på et senter litt utenfor byen. Kurset gikk over to helger og tok for seg det grunnleggende. etter det tok jeg en privattime, men så ble det et opphold.

Etter å ha spilt fotball et år begynte jeg på Hårstad Hestesenter i Trondheim når jeg var 10 år.
Der red jeg kurs hver uke å lærte mye. Var også på rideleir på solheim to sommere.
Så april 2005 fikk jeg meg forhest. Løkken. Det var noe nytt. bestemme litt mere selv hva jeg ville gjøre, ri hvor jeg ville. Så til sommeren 2005 sluttet jeg på Hårstad etter 4 år med kurs.

Nå rir jeg på min elskede forhest Løkken en eller to ganger i uka <3

Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 26/11/2005 19:04:03 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  19:05:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg har elsket hester hele mitt liv, alltid da vi var ute og kjørte bare MÅTTE jeg kommentere hver eneste hest jeg så ( ja hver eneste sau jeg så også, for den sags skyld...). Spesielt likte jeg de som så ut til og gå litt for seg selv, de som så litt ensomme og " stygge " ut. ( når jeg senere fikk kjøpe meg hamster plukket jeg også alltid ut den som så mest pjusket og " syk " ut, skulle hjelpe den jeg..).

Jeg er ikke oppvokst med dyr, mine foreldre gav oss søsken aldri lov til og være med dyr eller eie, før jeg ble så stor at jeg lærte meg kunsten med og maaase :o)
Takket være pappa fikk jeg begynne og stelle/ri hest i en rideklubb ( som pappa var med på og starte ) da jeg var 8 år. Mamma prøvde på alle mulige måter og nekte, hørte dem krangle av og til nede i stuen pga dette :o(
Men pappa gav seg ikke, og det endte med at han kjørte meg og min storebror til Egersund og tok ridetimer sammen med oss.
Jeg har måttet kjempe ellers for og få holde på med hestene etter starten. Tror vi alle kan ha godt av og måtte kjempe litt, ikke bare få det meste rett i hendene. Håper ikkenoen tar seg nær av dette jeg skrev nå, men tenker mye på slik min datter har hatt det : altfor lett, har ikke trengt og kjempe og streve litt for sin interesse...

Jeg fikk aldri lov og få min egen hest, men jeg har stelt mange hester opp gjennom årene.
Da jeg var 18 år fikk jeg for første gang møte en sprell levende araber som alltid har vært min drømmerase :o)
Og for 6 år siden kjøpte jeg vår første ponni som var til vår datter, og for 4 år siden kjøpte jeg meg min første hest, en araber :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/11/2005 :  19:05:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hadde akkurat tenkt å legge inn samme type innlegg, men du kom meg i forkjøpet kristine...
Opprinnelig postet av kross

Hehe .. Endelig tatt meg tid til å lage en sånn tråd!

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  19:51:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har alltid vært glad i hester, og dyr generelt.
Jeg og en venninne drømte bestandig om hest, men jeg startet å holde på med hester først når jeg var 12 år tror jeg. Og fra jeg var 13 år holdt jeg på med Eikdokka hver dag, og det gjør jeg enda.

Husker første gangen jeg var på runderidning på en campingplass når jeg var en 7-8 år

Therese
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  20:20:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

jeg har også alltid hvert glad i dyr generelt. siden vi bor på gård er jeg oppvokst med kuer, katt og hund. vet ike helt hvordan jeg fikk denne store intressen for hest.. men det begynte vel i 5 års alderen har jeg blitt fortalt, var heelt vill etter å ri å klappe disse skjønne dyrene. som seksåring fikk jeg endelig begynne på ridekurs, å siden har hest hvert min store intresse. når jeg var 11 flyttet tilja hit og jeg fikk det hele og fulle ansvaret for henne, etterhvert kjøpte vi henne.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  20:27:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Vet egentlig ikke helt hvordan min begynte, men siden både mamma og store søsteren min var hesteinteressert så fikk vel jeg det også inn ved morsmelka.. Hehe... Eller om det lå i blodet?

Slet litt da jeg begynte med hest jeg da, for jeg elsket hestene men var tørte ikke ri!! Likte egentlig best å kose og klappe og børste de... Det meste annet var skummelt.

Men fra å ikke tørre leie eller sitte eller leie på en hest da jeg var liten, har det gått til å tørre å være med på ridestevner i de fleste grener.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Lita<3

» VIP

Skrevet - 26/11/2005 :  20:55:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har alltid elsket hester. Helt fra jeg var 2 år gammel var det eneste jeg ønsket meg til jul og bursdag, hest. Mamma og pappa er dyrleger, så da jeg var liten pleide jeg av og til å vere med de på gårdene. (vi hadde alltid med sukkerbiter, i tilfelle). Da jeg var seks år bodde nesten jeg og vennina mi i stallen faren hennes eigde. Og faren hennes pleide å leie oss rundt på tunet.

Da vi flytta når jeg var 8 år, fikk jeg begynne på rideskole. Jeg gikk der i 4 år. Tremeningen min har også hester, så jeg dro dit og rei sammen med henne så ofte jeg kunne. Vi tok vår første ridetur uten voksne når jeg var 11år. Sener fikk jeg også lov å stelle (og ri så mye jeg ville) på en hest i bygda.

I fjor fikk jeg meg ENDELIG min egen hest :) jippi :) Hun var ikke drømmehesten, men hun ble det. Hun var en liten utfordring, og jeg har lært uendelig mye av henne!

Redigert av - Lita<3 den 26/11/2005 21:03:26 Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  21:46:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Hmm. Kan egentlig ikke huske hvordan det begynte. Tror jeg satt på hest allerede som liten. Mine foreldre har fortalt meg at de tok meg med til en rideskole hvor jeg fikk sitte litt på hest og bli leid. Ellers fortsatte det vel også med å sitte på hest og bli leid med gjevne mellomrom. Var vel ikke så altfor hesteinteressert men så begynte jeg da en dag på en rideskole for lenge siden. Var vel da jeg var 8 år eller litt mer. Da hadde vi nemlig flyttet fra oslo. Mine foreldre syntes ridning var en farlig sport men da vi flyttet mer ut på "landet" begynte jeg altså å ri. Etter det har jeg vel ridd fast egentlig. Ble en hest på halvfor og slikt en periode også. Nå sitter jeg med to vakre hester på stallen og stor fornøyd.
www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  22:12:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Husker at jeg sto på trappa og ventet på at pappa skulle komme hjem fra skogen med Sonja. Da jeg skimtet den store, brunblakke hoppa ute på tunet, løp jeg alltid bort og ble løftet op på de brede fjordhestryggen. Dette er mitt første klare minne når det gjelder hest.

Pappa er veldig glad i hester, men mener at "det er bortkastet å ha hest når man ikke bruker den i arbeid" (pappa brukte den i skogen), og vil av den grunn ikke kjøpe ny til meg. Men jeg kommer nok alltid til å elske disse flotte dyrene, og jeg er gald for at foreldrene mine lot meg vokse opp med en trygg og stø hest

www.hestene.no Gå til toppen av siden

*Jane*

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  23:53:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke jeg var så veldig interessert i hester før jeg begynte, men red da noen ganger på runderidning og sånn. Da jeg var 9 år begynte en venninne på stellekurs på en rideskole og jeg fikk også begynne. Da hadde tanta mi holdt på med hest i mange år, så det var kanskje derfor mamma syntes det var greit. I tillegg hadde jeg ingen andre fritidsaktiviteter.
Jeg begynte altså på stellekurs og fortsatte på ridekurs da jeg var 10 år. Red der i 6 år, var endel på rideleir og fikk hest på halvfor.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  00:43:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ble interessert da tanta mi (dyrlege) hadde hest. Jeg så jo veldig opp til henne for hu var bare 9 år eldre enn meg. Hun jobba på Ellingsrud Ridesenter og hadde en flott Shagya vallak som het Bahil. Da var jeg vel omkring 11-12 år. Så begynte jeg på rideskole og da var det gjort. Fikk som 13 åring halvpart på en veldig snill Welsh Cob hoppe og red til jeg var omkring 15-16 år, da ble det gutter!!! Etter mange år ble jeg 24 år og fikk kontrakt på en araber/oldenborg vallak som jeg hadde i ett års tid. Da måtte jeg flytte til Norge (fra DK) og tenkte jeg skulle få meg hest igjen. Bor laaaangt ute på landet nå. Etter 2 år her og litt for mye fritid importerte jeg Lopke fra DK (frieser) så nå er jeg i full gang igjen. Interessen forsvinner aldri! Men det var sundt med noen pauser.. Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 27/11/2005 :  00:47:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en storesøster som stelte/trente travhester på et hestesenter. Satt på hesteryggen når jeg var ca 3 år og ble leid i ca 2 år og lærte å styre o.l. Var ca 5 år da jeg ble tatt med på skogstur, søster fremst og pappa bak! Rei da som oftest en nordlandshest med cowboysal og beina imellom stigbøyle reimene Stigbøylene ble tatt av.... Rei slik i mange år til søster slutta og jeg begynte ilag med venner og ri og stelle. Lærte stadig mer og ble flinkere. Var vel ca 12 år da jeg fikk ri "leder" for et ridekurs som skulle ut på tur som avsluttning. Instruktøren dannet baktropp Siden så har det blitt maaaange "lederturer" for både barn, voksne og turister og på forskjellige hester. Har faktisk bare vært på et ridekurs "nybegynner2". Da jeg var ca 15 år begynte jeg og noen venninner på en privat stall med private hester og det er det jeg gjør enda, selv om jeg er på en annen stall
Må jo gi stor ære til snille foreldre som har kjørt på oss i maaaange år-sommer som vinter

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.