hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 10 stk dekken?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 10 stk dekken?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Supermaja

» VIP

Skrevet - 07/01/2006 :  12:45:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer egentlig på hvorfor folk bruker mange lag med dekken på hesten sin, både ute og inne...

Vi lever i 2006, altså, de dekken som blir laget, er ikke de tykke nok for de ekstra frøsne hestene? eller er det eierne som fryser?

Syns det er litt rart. Hestene mine går på utegang året rundt ( med skjul vel og merke), men har sjeldent på seg to, nærmest alltid ett eller ingen.............

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  13:12:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nettopp vært en lignede tråd oppe "dekkenmennesker"..
Men som svar, ja, min står med dekken både inne og ute.. Ofte med flere, grunnen er at hun er veldig tynn i pelsen (ja, pga dekken) men vi har isolert/oppvarmet ridehus som vi trener mye i på vinterhalvåret.. Der inne er det ikke noe særlig med tykk vinterpels -> gjennom svett.. Flere dekken for å kunne regulere litt, ja har tykke og tynne kvalitetsdekken så er ikke det det står på.. Men alle til sitt bruk..

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 07/01/2006 :  13:33:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror tanken bak debatten til Supermaja var hvorfor ha på SÅ MANGE dekkener. Der er jeg helt enig. Dekkener blir laget med for fra ca 100 gram og helt opp til over 500 gram. Min barberte hest står nå med ET dekken inne, på ca 360 gram. På milde utedager bruker hun også et på 360 gram, og på kalde vinterdager legger jeg bort dette og bruker et med 470 gram for. Jeg liker nemlig ikke å bruke flere dekkener oppå hverandre, da det ofte fører til dårligere passform, mer dekken-gnag osv + at det da faktisk kan bli for varmt eller ikke stå i samsvar om du glemmer å legge isammen grammene i de to (tre???)
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  16:48:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Det enkle er ofte det beste

Det må da virkelig være lettere og ikke minst billigere for et menneske å kjøpe et bra og tykt dekken, istede for mange litt tynnere? Kan ikke skjønne at de "sparer" eller har noen fordeler ved å bruke så mange tynne dekken i stede for et tykt.

Therese
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  17:48:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Jeg prøver og bruke bare ett dekken på hestene mine. Men selv med et tykt vinterdekken på begynner de å fryse litt når det nærmer seg -10, pånnis fryser litt lettere da han er barbert. Så hvis de står og fryser legger jeg på et fleece dekken eller ulldekken innerst. Men aldri mer enn det. De pleier å holde varmen godt med de to dekkene på.
www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 07/01/2006 :  20:07:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Selv bruker jeg et dekken i rent ull inne om natten og ute om det er sol.
Dersom det regner bruker jeg nå et tykt vanntett vinterdekken. Det var noen dager i juleferien det var avsinding kaldt, da tok jeg vinterdekkenet over ulldekkenet mens han sto ute.

Jeg skjønner heller ikke helt poenget med så mange dekken som enkelte bruker. Folk jeg kjenner sier at hestene deres må ha så mange fordi de står stille hele tiden på beite. Men det er i grunnen ikke rart de gjør det når de er så tettpakket i dekken at de omtrent ikke klarer å bevege seg..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  15:02:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Stort sett bruker jeg enten et bobledekken, eller et ulldekken inne. Ute har jeg et dekken med 360 g fyll, er det minusgrader har jeg innedekkenet under, fordi han veldig lett setter "isbjørnpels" hvis det er litt for kaldt. I stallen er det imidlertid godt og varmt(for hestene, vel å merke), derfor bruker han "bare" et dekken inne. På den gamle stallen måtte jeg ofte bruke to dekken inne også, for at hesten ikke skulle fryse. Dette er da varmblodige, tynnhudede hester det er snakk om, og iskald vestlandstempratur der gamle-stallen lå rett ved en elv.

Personlig syns jeg ikke jeg bruker for mye dekken på hesten min, han svetter ikke, og jeg prøver også å unngå at han fryser.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 08/01/2006 :  15:52:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg tror mange må ta valget om to dekken fordi de står på staller hvor det ikke er dekkenskifte i prisen/mulighet for dekkenskifte. Dvs at de må godta at hesten har et dekken inne, og et til dekken ute. Hvorfor noen syns det er så kjekt å hive på masse dekner utover dette vet jeg rett og slett ikke. Jeg er vel i grunnen ganske enig i at det må være mest praktisk med et eller toppen to lag.

Det mange nok ikke tenker på er at noen av kvalitetene til deknene nok forsvinner om man legger svært mange typer dekken oppå hverandre. Men samtidig vil nok et dekken av feks ull eller god fleece transportere fukt osv. fortere og bedre bort fra kroppen enn et tykt utedekken med veldig tykt fyll.

Til syvende og sist er nok kanskje det viktigste å huske på samme hvor mange dekken man har på (forutsatt at det er over over 0) så bør pelsen få lufte seg og tørke seg litt innimellom:-)

Guro
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  17:48:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg har et vinter dekken med 280gram fylling ute, og ull dekken inne hvis jeg har trent...
brukte fleece dekkenet før, men pånnien herpet det, så da bruker vi ullekkenet...

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  18:13:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Ibbusen min står med et HL innedekken (300 gr) inne og HL vinterdekken med hals (500 gr) ute. Jeg investerte heller i to skikkelige dekken enn å bruke flere lag. Bruker dekken fordi jeg har en hest som lett fryser. Tror han ville bodd i varmere strøk om han fikk velge. Dessuten er det så ugunstig med så mye pels
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  18:41:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Bruker ulldekken, eller bobledekken inne(også ute om det er fint vær), og et tykt vanntett utedekken om det er nedbør. På tur har jeg som oftest ullteppe eller fleecedekken på. Syns det er passe for min hest, han har i tillegg litt pels.
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  10:18:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tror mange må ta valget om to dekken fordi de står på staller hvor det ikke er dekkenskifte i prisen/mulighet for dekkenskifte. Dvs at de må godta at hesten har et dekken inne, og et til dekken ute. Hvorfor noen syns det er så kjekt å hive på masse dekner utover dette vet jeg rett og slett ikke. Jeg er vel i grunnen ganske enig i at det må være mest praktisk med et eller toppen to lag.
Opprinnelig postet av Guro

Slik er det desverre hos oss, så Holter står med et bobledekken inne, og bucas altex itillegg ute (hun er barbert).

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 09/01/2006 :  17:41:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
eg såg nettopp en lær grime til over 900 kr... er dette normalt??? lærgrimer er jo kjempebra... men du kan få tak i noen rundt 200 lappen. er det noen som har en så dyr grime? viss: koss er kvaliten? di må da vare i mangen mangen mangen år!!!
Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  18:25:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hva har det med temaet å gjøre?!
Gå til toppen av siden

rohna

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  19:24:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderohna  Svar med kopi av melding
Min hest står med 2 dekken i skrivende stund. Hun står i kald stall (akkurat nå står hun faktisk ute 24//, men ikke utegang egentlig (Boks med åpen dør ut samt 'paddock på 5 x 10 meter utenfor) og ble klippt i høst (oktober, fått igjen det meste av pelsen nå da, men den er jo kort.
Itilegg er hun plaget med helsen.

Nå er det meldt mildere utover uken, så da vil jeg nok muligens komme til å bruke kun 1 dekken 'av gangen' til det bli kaldere igjen.

Men utover 2 dekken ville jeg aldri brukt.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  19:41:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
eg såg nettopp en lær grime til over 900 kr... er dette normalt??? lærgrimer er jo kjempebra... men du kan få tak i noen rundt 200 lappen. er det noen som har en så dyr grime? viss: koss er kvaliten? di må da vare i mangen mangen mangen år!!!

Opprinnelig postet av Fjellvåk lekkerbisken

Hva med å starte en egen tråd for dette spørsmålet? Det hadde ingenting med tråden å gjøre.

www.hestene.no Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.