hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gangvei eller ikke? Er vi bilister?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Gangvei eller ikke? Er vi bilister?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

cecilie_stormur

Skrevet - 07/07/2006 :  15:09:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
En gammal røy (jah, rett og slett) sa til meg her en dag at jeg ikke har lov å ri på gangveien, og at jeg må ri der bilene er. Vet jo at dette egentlig er tilfelle, men hvor trygt er dette? Ved meg er det 60 og 80 sone, og bor ved Esso raffineriet, så er MYE tungtraffik som går forbi her. Må jeg i prinsippet ri på veien eller kan jeg ri på gangveien?

Alltid lurt, aldri spurt (før nu)

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  15:31:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Jeg tror du kan ri på gangveien, men skal ikke si noe sikkert. Du kan jo ringe politiet og høre hvordan denne regelen er? :)
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 07/07/2006 :  16:10:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
faren til ei vennine er politi, og han mente vi ikke var mer kjørende enn det syklister er. er veldig enig i det, syklistene sykler jo fortere enn vi rir også.... noen som vet noe mer? Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  16:21:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg har lest en eller annen plass her på nettet at vi har lov og ri på gang/sykkelvei. Hadde printet ut denne lappen slik at jeg kunne vise den til folk som helst ville kaste meg på veien igjen, men etter at ridebuksen fikk seg en tur i vaskemaskinen er lappen ødelagt...
Skal se om jeg kan greie og rote frem nettsiden igjen og legge det inn her. Men kan ta litt tid..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  16:23:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
vi skal ri der syklistene er.. er min erfaring. Uansett hadde jeg ridd på gangfelt om jeg måtte ri på 80 sone. Så får de si hva de vil. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  16:43:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
man skal jo ikke være til hinder i trafikken har jeg lært!
og en hest klarer ikke og gå i 80km/t så da vil jo vi hindre trafikken!

men hesten går jo fortere enn en dame med rullator som "eier" gangveien!

jeg slipper alle forbi og stopper hesten om noen er redde og prøver og ikke være i veien men noen må jo klage.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 07/07/2006 :  17:18:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig i alt det der. er som regel en grunn til at det er gangvei, enten fordi det er farlig vei eller høyere fartsgrense. så i mine øyne er det uforsvarlig å ri på veien da.

ser på meg selv som en ganske ålreit trafikkant, holder hesten på høyre side og går gjerne en tur i grøfta om noen synes ponnien er skummel eller om det plutselig blir mye mennesker. men er som tigull sa, alltid noen som mååå klage. (mulig dette er folk som ikke fikk hest når de var yngre....)

hadde vært stas om det var mulig å rote opp den nettsiden. hadde vært genialt å hatt bevis på at vi har lov til å ri på gangvei, neste gang noen skulle være kjipe å klage
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  18:51:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
var et artig innlegg i budstikka eller aftenposten idag *husker ikke hvem*
der en dame med stokk sa at det var en hund som hadde løpt forbi henne med en pinne i munnen.
så hadde hun sett eieren og sagt klart fra om at det var båndtvang, da hadde eieren smilende sagt; ja det skulle det jammen vært på gammle damer også, og tuslet rolig sin vei med hunden sin.

den satt tenker jeg

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  19:20:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det her har det jo vært noen debatter om tidligere.nei det er ikke lov å ri på gang og sykkelveg.vil man dette må man søke til komunen.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 07/07/2006 :  20:00:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
så det vil si at du rir på vei selv i 80 km sone? Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  20:01:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Troe nå fortsatt at det er lov og ri på gangfelt, men at kjøring med hest og vogn skal skje på veien. Da regnes du som et kjøretøy og har rett til å bruke hele filen på din side, akkurat som bilene.
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/07/2006 :  01:48:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er det et utrolig "attgløyme" i lover - for hest blir faktisk enda karakterisert som et "kjøretøy". Altså sånn det var lenge før 2. verdenskrig, da hestene "rulet" på veiene.

Sånn som det har blitt, vil jeg selv heller ikke ta sjansen på å ri eller kjøre på en "full-fart-vei". Det er jo livsfarlig.

Men i PRINSIPPET kunne jeg - med loven i hånd - både ri og kjøre på enhver vei. Da skulle det vel bli rabalder!! - OG skriverier i avisene....

I noen kommuner er det visst lov å ri på gangveier, men jammen ikke i alle.

Nei, vi stakkars heste-eiere er mellom barken og veden. Vi er vel alle enige om at nor bør gjøres, ikke sant?

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 08/07/2006 :  22:49:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
ja noe bør gjøres!

vi er alltid syndebukker over alt virker det som!

folk klager på hestemøkk over alt om de ser en liten kladd og det er gjerne de som har bilder som spyr ut eksos vanligvis, som for engang skyld er ute og går!

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2006 :  23:24:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når bilister tuter og prøver å skremme hestene, rir jeg på gangfeltet, uansett hva folk sier! Man vil vel ikke skade verken seg selv, hesten eller eventuelt den idiotiske bilisten?
Jeg rir konsekvent på gangfelt der det er stor trafikk, og har aldri fått klage på det.

Hege Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 09/07/2006 :  00:39:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Ja, jeg mener å ha lest at hester regnes som kjøretøy, og at vi altså skal holde oss unna gangveiene.. Dette er helt høl i huet! De som eventuelt har skrevet ned disse reglene vet ikke en dritt om hester. De er ikke laget av olje og metall, de er levende vesener med instinkter. Om lillebroren min vil sitte på ryggen min, og han får det, må han ut på veien da? x) Er jeg et kjøretøy da?..

Haha. Jeg.. kjeder meg. Men likevel. Det er teit.
Heldigvis har jeg aldri fått noe klager på at jeg eller noen jeg kjenner rir på gangveien. Jeg har møtt på politibiler, mens jeg har ridd på gangvei, ingen bryr seg. Men sånn er det jo ikke alle steder, dessverre. Men jeg synes at uansett hva noen sier; hold deg på gangveien om det er der. Sjåførene nå til dags er ikke til å stole på...
Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 09/07/2006 :  00:45:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da jeg tok kurs for en del år tilbake for å kunne være turledsager, så lærte jeg alle reglene som gjelder for hest i trafikken, og hest regnes som kjøretøy. Så i følge reglene har vi jo egentlig ikke lov å ferdes på gangveier, men det samme gjelder jo sykler, de er kjørende de og. MEN de har lov å bruke gangveier så lenge de ikke er i veien for eller blokkerer for gående...så det samme må jo også gjelde hest, vi kan jo ikke ri på disse veien. Bor langs samme strekke som cecilie_stormur og ikke f... om jeg rir langs den veien istedet for på gangveien! Det skjer ikke...Men hold til høyre på gangveien og stopp hesten om folk virker skremt, eventuelt få den så langt ut av gangeveien som er mulig hvis det er litt gress på sidene og slikt så skal ikke folk ha noe å klage på... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.