hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lære hesten å steile, kult eller uansvarlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Lære hesten å steile, kult eller uansvarlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Ingvild.

» VIP

Skrevet - 12/08/2006 :  15:54:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har lest mange plasser om folk som lærer hesten sin å steile på kommando, og syns selv at det er ganske stilig, men så har jeg samtidig lest mange plasser at en fornuftig hesteeier ikke lærer hesten sin å steile, og at det er veldig uansvarlig.

Jeg har sett noen her på hestemarked som har lært hesten sin å steile, og det virker som de har kontroll på hesten der de står, men jeg må likevel spørre dere, hva syns dere? Kult eller uansvarlig?

Bare gjør i dag det du ikke kan utsette til i morgen :p

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 12/08/2006 :  16:41:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
joda, sikkert kult under passende omstendigheter, men det blir som oftest en uvane har jeg forstått.. Min kunne gi labb, noe som for meg resulterte i en del blå knær grunnet han gjorde dette til en hver tid da jeg var inni boksen hans. Ved steiling kan jo hesten kanskje bruke dette på gal måte også, for det er jo ett dyr, den gjør som den vil, vi får ikke bestemt det egentlig.
Om hesten steiler på kommando, kan den etterhvert lære seg at det blir en effektiv måte å kvitte seg med rytter etterhvert også...

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  17:15:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
teit!!

Like dumt å lære hunden å angripe på kommando.
Gå til toppen av siden

Ingvild.

» VIP

Skrevet - 12/08/2006 :  17:21:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du har nok rett der, angela. den blir belønnet for å gjøre noe, og vil igen gjøre det for å bli belønnet igjen. lurest å la være tror jeg.. Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  17:44:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Det er så klart fint å se på men det kan være forferdelig farlig! At hesten lærer det fra bakken synes jeg er greit, men da er det mye lettere for at den gjør det når du rir også.

Tideligere trente jeg en tideligere traver, som da ble trent i westeren, vi deltok i ett par konkuranser, bare som vi i område og stallene ordnet opp, bare for gøy. Der steilte vi på kommando, jeg visste hvordan man gjorde det, men hadde aldri kontroll på hvor høyt hun steilet, det kunne gått gale med tanke på at hun steiler alt for høyt! Skulle ikke mye til for at hun hadde tippet bakover. Heldigvis skjedde ikke det.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  18:28:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Jeg syns det er uansvarlig. Greit hvis du er en hestetrener som kan sakene dine, men de færreste ''småjenter'' er det så da syns jeg det bare er tull!
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

.Anne-Lise.

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  00:00:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside.Anne-Lise.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
teit!!

Like dumt å lære hunden å angripe på kommando.

Opprinnelig postet av Lopke

Helt enig!!

Mvh. Anne-Lise Gå til toppen av siden

juboy

Skrevet - 13/08/2006 :  01:18:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester skal IKKE lære å steile!!
Hvis en hest steiler, så skal den læres AV med dette.

Det er BARE hvis du har en Lipizzaner eller en Spansk hingst som skal vises i show, og at det er en visning av "høyere skole" - at enkelte hester skal få "lov" til å steile - på kontrollert kommando.

En steilende hest er livsfarlig! Og da bør den absolutt IKKE "lære" det.....
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 13/08/2006 :  01:37:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig!! Dumt!!

Jeg har slitt (og sliter litt enda) med å få den ene hesten vår til å SLUTTE å steile. Han har antakelig gjort det som en protest en gang hos forrige eier, og da "sluppet unna" det han ikke hadde lyst til, og det å slippe unna da blir for ham en slags belønning. Så har man det gående, altså vi overtar en hest som går rett til værs hvis han plutselig finner ut at; "Nei, har ikke lyst til å gå over grøfta i dag!". Og jada, han HAR steilet rundt med folk også, men heldigvis har han ikke gjort det etter at vi kjøpte ham..

Nå sier sikkert "steile-entusiaster" ar det ikke blir det samme som å lære hesten å steile på kommando, men det ER faktisk det samme! Hesten får "belønning" for å gjøre noe en gang eller to, og SELVFØLGELIG vil den prøve å oppnå "belønningen" flere ganger, det sier seg jo selv.

Og da er det FARLIG!!!

Selvfølgelig, har du en hest som kun du rir og håndterer, må du jo for Guds skyld bare gjøre hva du vil, egentlig, men tenk da på om du er HELT 100% sikker på at du aldri skal selge hesten til noen andre? Eller at noen andre skal ri den en gang? Tipper du ikke kan være sikker på det, og da er det direkte uansvarlig å bevisst lære hesten noe som kan skade andre mennesker!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Julie_Satelitt

Skrevet - 13/08/2006 :  11:26:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Enig!! Dumt!!

Selvfølgelig, har du en hest som kun du rir og håndterer, må du jo for Guds skyld bare gjøre hva du vil, egentlig, men tenk da på om du er HELT 100% sikker på at du aldri skal selge hesten til noen andre? Eller at noen andre skal ri den en gang? Tipper du ikke kan være sikker på det, og da er det direkte uansvarlig å bevisst lære hesten noe som kan skade andre mennesker!

Opprinnelig postet av Spendas

Veldig enig..

Ikke bare kan det være farlig for rytteren som lærte hesten å steile, uansett hvor "kontrolert " steiling det er snakk om, hva hvis andre rir hesten senere og ikke er obs på det? Hvis rytteren ikke er klar over at hesten kan et "steilesignal" kan det bli farlige situasjoner ut av denne typen triks.. Man har jo ingen garanti på at bare du skal ri hesten livet ut..

Skjønner ikke poenget med å lære hesten dette heller, er da nok av andre ting man kan gjøre med hest? Synes overhodet ikke det er gøy når en hest steiler..
Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  21:58:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Heh, farlige saker :| Hørte akkurat om en venninne som under en rideøkt plutselig fant signalet for at hesten skulle steile, heh. Ubevisst selvfølgelig. Lite hyggelig når hesten plutselig er oppe i lufta... og en kan jo nesten ikke "ta den" for det heller, den gjør jo bare som den har lært!
Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  23:43:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jaja,da får jeg visst lære om hesten min jeg da:/
blir ikke mer show på deg gutten min,fordi folka på hestemarked mener det er feil:P

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  01:30:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Der steilte vi på kommando, jeg visste hvordan man gjorde det, men hadde aldri kontroll på hvor høyt hun steilet, det kunne gått gale med tanke på at hun steiler alt for høyt! Skulle ikke mye til for at hun hadde tippet bakover. Heldigvis skjedde ikke det.

Opprinnelig postet av Åssmo

Det skjedde derimot med ei som bor i distriktet her for noen år siden. De hadde lært hesten å steile på komando, men plutselig en dag gikk den litt for høyt og tippet bakover. Rytteren endte da med knust fot, og har nå X-antall skruer og bolter i foten...

Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  10:46:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når ble steiling en del av western?

Synes ikke man skal lære hesten og steile.
Finnes da mange sikre triks man kan lære de om man vil drive med sånt.
Ikke synes jeg det ser tøft / pent ut heller.
En hest i lek som steiler derimot, det er etter mitt syn pent å se på!

Anette Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  14:26:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
får være kjerringa mot strømmen jeg a,å si at jeg ikke synes et er noe galt i et om man gjør et på riktig måte:P
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  14:57:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
hvordan lærer man hesten å steile?

det er michelle, men det står som mamma, men jeg gidder ikke logge meg av som henne.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.