hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lære hesten å steile, kult eller uansvarlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Lære hesten å steile, kult eller uansvarlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

TORHILD

» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  15:01:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men tenk så dumt om hesten skal selges en dag, og du får den i retur igjen fordi den bare steiler. Ikke fordi den er ulydig, men fordi rytteren ved et uhell gir den beskjeden som er tegnet for steil. Kan bli en farlig situasjon for en utrenet rytter....
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  23:33:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
for det første,så om det skjer noe så grusomt at både jeg,mammaen og pappaen min dør i en bilulykke på en gang eller blir invalide,da det skal så mye til for at han skal selges.så tar jeg den kjansen..ellers så tok jeg det valget at jeg aldri skal selge han den dagen han lærte det.å dessuten er det jo faktisk bare å unngå de signalene for eventuelt rytter som kjøper.
ikke verre enn å si fra liksom.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  00:28:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Men hva hvis de plutselig kom til og gjøre det ved et uhell eller noen som går rundt på banen eller utafor banen skulle gjøre det? Og hvis rytteren finner ut at hun/han vil prøve også steiler hesten rundt?
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/08/2006 :  01:55:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eh - det var jeg som var "juboy" et par dager, da jeg ikke oppdaget at jeg var innlogget på min nieses navn - jeg er "datanoldus"...

Men altså: Å LÆRE en hest å steile er ikke å anbefale!

Har opplevd at en rytter fikk seg en skikkelig trøkk da han satte seg opp på en hest som kunne steile på kommando - OG gav kommandoen.
Gidder ikke skrive hele historien nå, men hvis noen er interessert, kan dere få den.

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  10:55:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jepp,intresert trine

men ærlig talt,hva gjør dere på hester som f.eks. steiler på grunn av ulydighet da,eller blir skremt??trenger jo ikke tilfeldigvis ha lært det fra menneskene liksom.
seff har jeg hatt meg en trøkk på grunn av jeg havna i betongen fordi han blir helt tulling på nye steder.men tror faktisk at det hadde skjedd uansett.han skjønner jo forskjell på når det er lov og ikke er det.ellers har trener et seriøst problem.
jeg sier ikke at det er å løpe å anbefale til alle at man skal lære gamleponnisen dette,men jeg vil da gjerne forsvare meg selv av den grunn.

hesten min har hatt det som uvane siden han ble flydd på av en annen hest når vi var på tur.å etter mye om og men fant jeg ut,aha hvorfor ikke gjøre det beste ut av det?dermed gjør vi det som en del av trening en gang i blandt,å han synes det er dødskult noen dager,å ellers så gidder han så vidt å løfte et bein.men han prøver seg en gang i blandt på tur også,men der har jeg vært ganske konstruktiv med at han ikke har fått lov i det hele tattved å begynne å f..eks. stille hode hans en annen veg,men nå holder det med å bare si,eey!
men sånn som jeg har skjønt på dere,så er visst hesten min meget spesiell(både på godt og vondt),så forventer ikke at noen skal forstå..jeg prøver da i hvert fall bare å gjøre det beste for min hest,og som jeg føler er riktig.å steiling synes jeg er helt greit at han kan jeg..fordi det er kult?nei..men jeg føler det er nyttig for oss bare.

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  12:24:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men hva hvis de plutselig kom til og gjøre det ved et uhell eller noen som går rundt på banen eller utafor banen skulle gjøre det? Og hvis rytteren finner ut at hun/han vil prøve også steiler hesten rundt?

Opprinnelig postet av Roxy_Gulle

for det første,hæ???
skjønte ikke det der med går rundt eller utafor banen jeg men..
altså man kan trene hesten til en viss grad om hvor høyt man vil hesten skal steile,etter hvor mye man forsterker signalene.

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 16/08/2006 :  12:36:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilke signaler bruker du da? Kan ikke folk trykke/løfte/gi signalet ved en feiltagelse?
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  13:11:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Mente hvis noen går på banen og gjør siganlet. Noen har jo at de løfter en ridepisk også steiler hesten liksom. Jeg har jo opplevd at hesten min steiler. Tror hun har forstått en gang at folk blir redde når hun steiler og da slipper hun og gjøre det. Jeg bare fortsetter og gjøre tingen jeg skal ha henne til og gjøre. Hun gjør det aldri høyt (selv om hun tror det).
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  14:59:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
min måte er å få energien i hesten min frem og opp,å under full kontroll selvsagt.steiling trenger man heldigvis å bruke ganske sterke signaler på min for å gjøre.så skal mye til for at han gjør det med andre.selv om det var ei som skulle til og med prøve en gang,så funka det ikke..hehe.
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  16:21:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Har du bilde forresten?
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/08/2006 :  01:46:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
OK - noen var interessert i historien om "hesten som kunne steile".

Dette var på Beitostølen HHS i 1972. Jeg var stalljente og leier i ridningen. En av "klientene" denne sommeren var en pensjonert politimann, som hadde blitt delvis lam i begge bein. Han hadde med seg sine to pensjonerte politihester - nyyydelige dyr og utrolig lydige og de kunne "alt". Og altså den ene kunne steile på kommando, som en del i dens politiarbeide.

Stallgjengen fikk GRUNDIG vite hvordan disse to hestene skulle rides, da de "kunne" mye mer enn oss ungdommer, og det kunne være farlig hvis vi ikke visste hvordan vi skulle ri dem. Vi fikk spesielt vite hva vi IKKE skulle gjøre med den hesten som kunne steile.

Vi var en "drøss" jenter og bare en gutt, og alle siklet etter å få ri disse fantastiske politihestene.

Denne gutten ville selvfølgelig gjøre "inntrykk" på oss jentene - han var en "gooof", forøvrig.... Han presterte bla å sette en uskodd hest i full galopp på grusvei, så gampen var sårbeint og uridbar i flere uker....
Så den dagen han endelig hadde MAST seg til å få ri "drømmehesten", kunne han ikke DY seg.

Han sadlet hesten inn-under stalltaket, og svingte seg kjekt i sadelen - OG så gav han hesten "kommando" om å steile, for riktig å vise hvor "tøff" han var. - Siden vi hadde fått vite hva vi IKKE måtte gjøre med den., så gjorde han nettopp dette...

Hesten gikk rett til værs, og "idioten!!!!" reddet bare livet fordi han hadde hjelm på seg, da han ble "krønsja" opp under stalltaket!!!

Han gikk i bakken som en sekk, måtte i all hast til sykehus, da man fryktet nakkeskade. Politimannen var til stede og så det hele, og ble mildt sagt rasende: Han hadde jo klart og tydelig forklart hva man IKKE måtte gjøre med denne hesten, og det var ingen tvil om at denne "idioten" hadde gitt hesten "ordre" om å steile - under stalltaket!

"Idioten" måtte tilbringe noen dager på sykehuset - med en solid hjernerystelse, og han var meeeeget ydmyk og "lydig" da han kom tilbake. Han fikk siden bare ri de aller snilleste og roligste hestene..... - OG han fikk en stooooor dose av stalltjeneste, i form av møkkng og fòring.....

Vi jentene fikk trekke lodd om å få ri disse flotte politihestene etter tur, og vi lærte masse av å ri dem - OG få undervisning av denne flotte politimannen, som dessverre hadde havnet i rullestol. Men RI, det kunne han!!!

Han sa klart og tydelig fra: "Lær ALDRI en vanlig ridehest å steile!"

Trenger vel ikke si noe mer om denne historiens "moral"......

Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 17/08/2006 :  02:29:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Viktig innlegg av T. Boysen!!
Og jeg har enda ikke hørt ett eneste godt argument for å lære hesten å steile..

Renate
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  11:06:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Nei, det er vel ingen gode grunner får og steile utenom at det ser ''tøfft'' ut. Noe jeg ikke syntes... Mye tøffere og se en hest steile av fri vilje i naturen!
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  13:37:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Å lære hester å steile er bare ufattelig teit. Tror ikke det finnes en eneste god grunn til at dem trenger å lære det.
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2006 :  00:37:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jeg står da fortsatt på mitt.da hesten min er såpass spesiell at det omtrent bare er jeg som kan ride han.ingen andre tør omtrent:/

men nå vil jeg si det var jævlig dumt å sette denne gutten man visste gjorde det motsatte av hva man sa oppe på denne hesten.sånne folk ville aldri jeg satt på gutllet mitt i hvert fall.

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.