hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lære hesten å steile, kult eller uansvarlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Lære hesten å steile, kult eller uansvarlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2006 :  11:22:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Hvordan kunne de vite det?
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 18/08/2006 :  12:01:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg står da fortsatt på mitt.da hesten min er såpass spesiell at det omtrent bare er jeg som kan ride han.ingen andre tør omtrent:/

men nå vil jeg si det var jævlig dumt å sette denne gutten man visste gjorde det motsatte av hva man sa oppe på denne hesten.sånne folk ville aldri jeg satt på gutllet mitt i hvert fall.

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Jeg klarer altså ikke å dy meg SB&R..
Alle hester er spesielle... MIN er spesiellt spesiell!!! Det er et veldig dårlig argument. I andres øyne er hesten din kanskje utrolig kjedelig slik min sikkert og er i andres..

Selvfølgelig kan andre også ri din hest.. ellers har hesten din alvorlige problemer eller innlæringsfeil av stor karakter.. eller kanskje du overvurderer dine egne evner litt nå.. (ikke for å være slem altså, men litt realistisk?)

For det andre.. politimannen var til stede.. gutten fikk ri.. Nå har jeg selv hest på stall med en ridene politi og er det noen som tar hensyn, er forutsigende og ansvarlige mennesker er det ofte politifolk.. I omgang med hester, især ridende politi. HVIS han hadde den minste ide om at denne teite gutten ville steile med hesten, med det resultat av mulig brekt nakke, skader på hest og personal.. tror du da han hadde fått lov??

NEI!

Men noen er trange i nøtten. Og synes slikt er tøft.. ja ja.. hver sin smak. De færreste her på MIX har hester som blir trent eller kan trenes som Lippizanerne på rideskolen i Wien.. Hvorfor må man da lære hesten slike ting??
HVA er grunnen til at dette blir lært da?

HVORFOR lærte du din uridbare hest (for andre altså) denne "kunsten"??

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2006 :  23:56:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Denne gutten ville selvfølgelig gjøre "inntrykk" på oss jentene - han var en "gooof", forøvrig.... Han presterte bla å sette en uskodd hest i full galopp på grusvei, så gampen var sårbeint og uridbar i flere uker....
klippet fra t.boysen

derfor de kunne ha visst det fra før roxy gulle.

Jeg klarer altså ikke å dy meg SB&R..
Alle hester er spesielle... MIN er spesiellt spesiell!!! Det er et veldig dårlig argument. I andres øyne er hesten din kanskje utrolig kjedelig slik min sikkert og er i andres..
klippklipp

deler da selvfølgelig din mening om at alle hester er spesielle,å min er sikkert ikke noe mer spesiell enn andres.mulig han er kjedelig for andre,ja.
det jeg mente var på en måte ironisk,da jeg selv mener alle kan ri han,men han har veldig dårlig rykte på seg fordi han er ganske "gæren" på nye steder.å det er jo der folk ser han,å ikke hjemme i sine egne trygge omgivelser.men når folk endelig tør å ri han,så finner de ut at han er helt super

Selvfølgelig kan andre også ri din hest.. ellers har hesten din alvorlige problemer eller innlæringsfeil av stor karakter.. eller kanskje du overvurderer dine egne evner litt nå.. (ikke for å være slem altså, men litt realistisk?)
klippklipp litt til

du fikk vel første del av svaret litt lenger opp,å han har ingen alvorlige problemer eller innlæringsfeil av hverken stor eller liten karakter.jeg mener heller ikke at jeg overvurderer mine egne evner,når jeg sier alle kan ri han.

For det andre.. politimannen var til stede.. gutten fikk ri.. Nå har jeg selv hest på stall med en ridene politi og er det noen som tar hensyn, er forutsigende og ansvarlige mennesker er det ofte politifolk.. I omgang med hester, især ridende politi. HVIS han hadde den minste ide om at denne teite gutten ville steile med hesten, med det resultat av mulig brekt nakke, skader på hest og personal.. tror du da han hadde fått lov??
NEI!
å vi klipper litt til

men siden de visste at han hadde satt i full gallopp med den andre hesten,så var det kansje ikke så lurt?angående politifolk,ei politidame som driver med hest,synes hesten min var noe av det beste hun hadde ridd etter hvor han var på utdanningstigen sin.

Men noen er trange i nøtten. Og synes slikt er tøft.. ja ja.. hver sin smak. De færreste her på MIX har hester som blir trent eller kan trenes som Lippizanerne på rideskolen i Wien.. Hvorfor må man da lære hesten slike ting??
HVA er grunnen til at dette blir lært da?

HVORFOR lærte du din uridbare hest (for andre altså) denne "kunsten"??
klippeklippe litt mere

vet ikke om du mener jeg eller han gutten er trang i nøtten?eller kansje begge to?t
*i så fall tror maria hun blir hjemme på mix-treff*
jeg trener ikke hesten som lippizanerne på rideskolen i wien,å har aldri sagt det heller..grunen til at hesten min kan det er fordi vi bruker det i div. forestillinger og lignende,å absolutt ikke noe must noen hest må lære seg.
var noe mer uklart??

du som spurte etter bilde kan ta en titt på vipen min..som du sikkert skjønner steiler han ikke høyt,så han har akkurat landa.tregt kamera i tillegg.det med shakirasveisen altså.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

Redigert av - sigyn,brauta og rubin:) den 19/08/2006 00:01:58 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/08/2006 :  00:09:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
neida selvfølgelig var det ikke deg som var trang.. det var gutten som skulle "tøffe seg" Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2006 :  00:19:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
neida selvfølgelig var det ikke deg som var trang.. det var gutten som skulle "tøffe seg"

Opprinnelig postet av Lopke

var det alt??hvor ble det av*rive innlegg fra hverandre,kverulere o.s.v.*?
hehe,jeg er helt lik selv altså

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/08/2006 :  01:02:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei jeg orker ikke.. er lei idag av hele MIX.. så ikke ta noe personlig kjære SBogR..
Og jeg håper selvfølgelig du kommer på samlingen, og du skal få en klem av meg og, selvom du lærer hesten din å steile :)
Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 19/08/2006 :  15:35:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lyst til å lære hesten min å neije, sitte og ligge på kommando.
(vet ikke om det skjer, men dete er en annen sak) Er det teit å lære hestene å neije, sitte og ligg på kommando også?
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2006 :  17:33:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
har alerede vært en lang debatt om hvor uansvarlig det er versus hvor bra det er....si fra så skal jeg finne link:D
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2006 :  17:35:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Så lenge du ikke tvinger dem er det visst greit. Hvis ikke kan du ødelegge psyken (var det ikke det de fannt ut av). Så fannt de vel et godt triks med og stelle hesten godt og så slippe den ut i en sølete paddock også der lå hesten
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2006 :  18:25:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Jeg syns det er skummelt nok når Jivi steiler til vanlig jeg.. Tror ikke jeg hadde følt meg trygg på å ha en hest som kan steile på kommando uansett, for det kan skje fæle ting!
Ikke er det noen grunn til at hesten skal steile heller, det må jo bare være for gøy?
Det er da ikke noe sprang/dressur/wester/feltrittstevne der du må steile med hesten?

http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2006 :  01:05:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
nei,men vi har vårt eget show da serru.*selvlaget*
å jeg føler meg trygg på på det jeg gjør.kjenner hesten min så godt at det virker som han digger hele greia også:P
å så lenge jeg ikke ber han om å steile,så det er fare for at han detter på ryggn,så står jeg,ja fortsat på mitt:P
han er jo ikke noe høyt over bakken uansett.

Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 26/08/2006 :  22:37:07  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
sån der eg det.
alle hester kan steile,men når du lærer hesten å steile sier du til hesten at det er greit og steile,når en person rir deg eller trener bakkearbeid med deg,dette kan være *kult* i begynnelsen men etter kvart kan det bli farligt.
men nå sier eg ikkje at dette gjelder alle, folk som har flere år med oppplæring innen dette emne,har jo kontroll. fks som den spanske rideskole ,flinke barokk ryttere osv

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 26/08/2006 :  23:42:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
For å svare på overskriften: Uansvarlig

Dog OK om du skal framføre noe på OHS e.l.... Om det er en veldig hestekyndig person som skal lære hesten å steijle på komando ser jeg ikke noe mot det, men småjenter som gjør det kun for å være ¨kule¨ og til tider IKKE har kontroll på hesten - uansvarlig!

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 27/08/2006 :  01:45:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig i at det å lære hesten å steile er uansvarlig og ikke minst farlig. Jeg fikk faktisk sjokk her forrige dagen jeg.Har en gammel islending,som verdens søteste jente på 14 år har på halvfor. Han er verdens snilleste og lettlært. Forrytter går på ridekurs i tillegg til å ri min hest så ofte hun vil.Men her om dagen fortalte hun hva de hadde lært på ridekurs: lære hesten å steile på kommando!!!!!! Jeg fikk sjokk jeg,hva slags rideskole lærer småjenter slikt da?
Hin hadde fått det til på hesten min,men fikk streng beskjed av meg om at der måtte aldri,aldri skje igjen. Hun ble jo kjempelei-seg stakkars. Hun hadde jo ikke ment noe vondt med det.For hun setter hesten forran seg selv,men de hadde jo lært det der.Og fått høre at det var ikke farlig. Jeg grøsser jeg,bare jeg tenker på hvor mange farlige situasjoner som vil oppstå etter dette.Tenk hvor mange jenter som nå skal hjem og lære "nabohesten" dette,fordi han er jo så snill og flink???
Livsfarlig spør du meg iallefall........
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2006 :  23:18:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
*maria tar over seg for en fy og uansvarlig person hun er*:D
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.