hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lære hesten å steile, kult eller uansvarlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Lære hesten å steile, kult eller uansvarlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/08/2006 :  20:31:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
men ærlig talt,skal man begynne å diskutere sånne ting om hva som er riktig for alle hester,kommer det nok ikke til å fungere.man kan jo f.eks. diskutere hvor bra det er å lære å løpe fortere hvor mer du drar i tøylene..trav jeg sikter til ja..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 28/08/2006 :  21:54:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel ganske dumt ja. Lærte også hesten min å gi labb, men det var ikke særlig lurt. Hele tiden når jeg var hos han sto han der med foten og vifta og ville ha no godt. Ikke sæli lurt.
Dette med steilinga er vel heller ikke lurt. Men folk kan gjøre hva de vil for min del, selv så aner ikke hesten min hva å steile er....Ingen som har sett han gjøre det på de 3 årene jeg har hatt han + de 2 årene jeg har kjent han. Han gjorde det før når han var ung, men ikke nå lengre =)

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 01/09/2006 :  17:55:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om noen forteller meg en bra måte å lære hesten det på uten at det skal kunne skje noe eller at hesten føler ubehag har jeg ingenting i mot å lære hesten det Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 03/09/2006 :  19:20:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da jeg selv opplevde å gå rundt med hest seinest forrige uke (og heldigvis gikk det bra...) Så ville jeg aldri lært noen hest å steile. Uansett hvor mye hesten er din og ikke andre skal ri den, kan det faktisk komme en dag der andre MÅ ri den fordi noe uforutsett har skjedd deg selv. Eller bare hva med leiing? Hva om du plutselig helt uvitende ga hesten du leier signaler om å steile? Dessuten, en hest som har lært å steile vil nok aldri slutte med det igjen. Har noen noe gode metoder for å få hester til å slutte å steile så værsåsnill å kom med de!
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 10/09/2006 :  21:03:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om noen forteller meg en bra måte å lære hesten det på uten at det skal kunne skje noe eller at hesten føler ubehag har jeg ingenting i mot å lære hesten det

Opprinnelig postet av ++Gompen++

Man har jo en ganske avansert øvelse som heter levade. Da samler man hesten bakfra sånn at den ikke er så langt ifra til å sitte, også får man den til å stå slik på bakbena.

Ikke direkte steiling, men den reiser seg på to. det vil jo naturligvis ta flere år.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 17/09/2006 :  15:18:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg syns det er helt greit å lære en hest å steile - som en øvelse. Men den som lærer hesten dette skal være erfaren, og det er veldig viktig at hesten ALDRI får gjøre dette verken før eller etter kommando. Kun når den får beskjed om det, aldri ellers.
Steilingen skal brukes i trening, og ikke for moro skyld. Jeg kan godt forstå at det kan oppstå farlige situasjoner med ungjenter som gjør dette i full fart og for moro skyld, uten at det er noen konsekvens i treningen.
Flere jeg har snakket med sier at det er viktig at hesten ikke lærer dette for tidlig i utdannelsen, da den lett kan bruke det mot deg senere, når du skal lære den andre øvelser.
Håper at min hingst skal få lære levade eller posada når han blir eldre, både fra bakken og under rytter ((o:

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Lunah

Skrevet - 20/09/2006 :  02:56:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLunah  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLunah  Svar med kopi av melding
Ei jeg vet om satte bort hesten sin på for en stund, siden hun skulle bort på skole. Så en dag fant de som hadde hesten at de skulle lære den å steile. Dette er da en dressurhest. Nå sitter eieren med en problem hest som steiler når den blir tatt i munnen, fordi noen lærte den det. Det er omtrent umulig å få hesten på tøylen og til å samle seg. Nå står hesten hos noen andre som jobber nå sakte men sikkert for å få det av hesten. Men om den noen gang blir som før er usikkert. Og kan si det slik at her i nærheten så kan de som lærte den hesten å steile holde seg langt unna
"Oh, come on. You heard them, just behind the veil, didn’t you? They were just lurking out of sight, that’s all. You heard them." - Luna Lovegood

http://www.hildeogreggy.piczo.com/
RIP bebin min </3
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  08:33:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
men man samler jo ikke hesten med bittet?? Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  17:26:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
en ting jeg kom til å tenke på for å stikke hånden i vepsebolet...
skal man slutte å galoppere hesten også da,i fare for at den kan stikke??

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  17:51:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har en hest som det ble sagt at en tidligere eiere hadde lært å steile på kommando.
Denne hesten steilet altså under rytter og var blitt en problemhest.
Hos meg har den aldri steilet.

Hvorfor, spør dere?
Den hadde så mye sår og arr i munnen at bitt og hodelag var TORTUR for den!
Veterinæren fjernet problemet og jeg startet på nytt med bittløst før jeg introduserte bittet pent og forsiktig på nytt.

Ikke lær hesten farlige triks!
De kan bli alibi for at hesten faktisk prøver å fortelle dere om et problem senere!

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 13/12/2006 :  19:50:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er helt IDIOTI å lære hesten sin og steile!!! Gamle hesten min ble satt vekk på for og hun som hadde den syntes det var fryktelig morsomt å lære den å steile. Nåe vi fikk den igjenn kunne vi ikke ta i tøylene før den steila!!! Hesten kunne ikke rygge, ikke bli brukt sjenkler på og ikke gjøre en eneste halvparade for da sto hun loddrett med en gang. Var fryktelig enkelt å lære denne hesten av med å steile.... Hun slutta aldri helt for å si det sånn.

En venninne av meg fikk låne en hest som en av de andre på stallen hadde på for og ble med meg ut på tur. Dette var en relativt ny hest så jeg viste ikke stort om den, annet enn at den stort sett var snill og grei. Hestene ble etterhvert ganske stresset og min venninne gjorde en rimelig uskyldig halvparade og hesten steilet. Vi skjønte ingenting. Hesten landet igjenn like rolig og gikk videre som om ingenting hadde skjedd. Da hun litt senere gjorde en halvparade igjenn og det samme skjedde begynnte hun å skjønne tegninga noe vi fikk bekreftet da vi kom tilbake. Hun som hadde denne hesten på for hadde lært den å steile!!!!! Og i tillegg sendte hun oss ut med den uten å fortelle om dette!!! Enda godt at venninnen min er flink til og ri og nokså uredd for dette kunnee jo vært farlig!!! Enden på visa var at hun som hadde hesten en stund senere pga av at hesten steilet hele tiden så hun torde ikke å ri den mere..... Smart??? Trur ikke det nei!!!!!

Gå til toppen av siden

.+.Charlotte.+.

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2006 :  17:57:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside.+.Charlotte.+.  Send %s1% en ICQ melding.+.Charlotte.+.  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.+.Charlotte.+.  Svar med kopi av melding
så lenge du har 100% kontroll over den å vet hva du gjør burde det gå griet syntes oxo det ser morsomt ut..men.. jeg syntes det er griet å løre hesten sin det så lenge man vet hva man gjør å begir seg ut på..
Charlotte Martine;*
<3 Drang Svarten & Molly<3
Ta en titt på min VIP (;
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 17/12/2006 :  20:30:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
så lenge du har 100% kontroll over den å vet hva du gjør burde det gå griet syntes oxo det ser morsomt ut..men.. jeg syntes det er griet å løre hesten sin det så lenge man vet hva man gjør å begir seg ut på..

hmmmm.... hvem ahr hundre prosent kontroll over en annens vilje ?
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2006 :  22:43:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvordan lærer man hesten å steile?

det er michelle, men det står som mamma, men jeg gidder ikke logge meg av som henne.

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

har aldri gjort det...
men har sett på flere gjøre det
går ganske fort, på mange hester ivartfall..

de jeg har sett, har gjort det så enkelt som å bare holde VELDIG stramme tøyler + legge på masse sjenkel
skjønner ikke hvordan de klarer å gjøre noe sånnt mot hesten

selfølgelig er det mange måter å gjøre det på..

var veldig vansklig da Herkula steilte (slo også med hovene) , og så sprang hun ut..
hun er turist hest, er veldig vannt til at HUN SKAL BESTEMME OVER RYTTEREN
hun trenger (trengte) virkelig å bli jekket ned (hun har blitt MYE flinkere nå :D )
HERKULA, ER STRI !!!!
TVERT du så mye som tar i tøylen eller skal bestemme litt, begynner hun å stresse, hun springer sidelengs, og er nesten umulig å stoppe..
men det var før.. før jeg ble så lei, at jeg hengte meg på et kurs. endelig (!) fikk jeg et tips om hva jeg skulle gjøre :) (horsemanship)
joda.. med en gang hun hoppet opp, skulle jeg slå henne i hode xD
selfølgelig ikke så hardt, men sånn at hun syntes det ble ubehagelig..
dette hjalp!!!
siden det kurset har hun ikke steilet :D
Med MASSE trening, i horsemanship, og lederskap har det SAKTE men SIKKERT riktig vei

jeg synes det er UTROLIG dummt å lære hesten "kunster"!!!
dette kan være veldig skummelt!

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

ChapmanLane

» VIP

Skrevet - 26/12/2006 :  01:15:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChapmanLane  Svar med kopi av melding
Rir en hest som kan finne på å steile.. Hun er unghest, 3 å ett halvt år. Eieren sier d kan være for at hun vil leke... kåt.. Dette er kaldblodstraver.
irirterende :/

R.I.P Perle Turi :'( Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.