hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - nesten umulig å utføre hovpleie på hesten min..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 nesten umulig å utføre hovpleie på hesten min..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Lettir & Soley

» VIP

Skrevet - 13/09/2006 :  21:03:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ei 6 år gammel hoppe som er veldig vanskelig å sko og rense høvene på... Hun har bare blitt værre og værre. Framhøvene går greit, men bakhøvene er nesten umulig. Når jeg skal rense de nykker hun til seg foten, av og til sparker hun. Når hun skal skos legger hun seg på skoeren og hopper og spretter, han har endt opp med å bruke brems, noe jeg missliker sterkt! Har fått noe beroligende pasta.. men hun er kansje drektig og da kan jeg ikke bruke det. Det som er rart er at hun har vært `på ferie`og de sa de ikke hadde problem i det hele tatt, så jeg tenkte at når jeg fikk henne hjem ville alt gå knirkefritt, men det gjorde det ikke
Jeg har skjekket med veterinær og kiropraktor og finner ikke noe som er vondt... Trodde at det var noe som plaget henne.
Er det noen som har noen gode råd??????

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/09/2006 :  22:15:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke noe farlig eller galt i å bruke brems. Det gjør nemlig IKKE vondt for hesten - tvert imot. Når man klemmer slik rundt spissen av mulen utløses noe som heter endorfiner, som er nærmest å sammenligne med "naturlige lykkepiller". Hesten føler faktisk et rolig velbehag ved bruk av brems. Ja, hvis du er riktig sterk i klypa, kan du ta et grepa tak - men du må holde det fast, helt til du ikke trenger en rolig hest lenger.

Så altså, til alle som ikke er klar over det: Brems er det mest humanse og minst farlige middel man kan bruke for å roe en hest.
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2006 :  22:24:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Har nettopp hat et liknende problem på min unghest, vend hesten til å bli tatt på bena forsikt øk kravene etterhvert.
Vil annbefale deg klikkertrening, dette fungerte suveren på min hest og ble nylig verket av smed uten noen problemer, rensing av ben er lengre ikke noe problem

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/09/2006 :  22:47:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg også kan tenke meg at klikkertrening kan funke,men da må man vite eksakt hvordan det gjøres..

Det samme blir om man velger å legge ned hesten.
Det måtte jeg gjøre på quarterhoppa mi som i forkant ble utsatt for at hovslager slo henne med raspen så den deretter smallt i veggen og brakk..
Hun var bare 2,5 år og ikke særlig temt på dette tidspunktet,så jeg forstår hun ikke fikk tillit til andre enn meg som håndterte henne daglig (smeden kom jo bare hver 6 uke,til hans "forsvar").

Hesten din har nok skjønt at den "får" beinet sitt ved å sparke og gjøre annen akrobatikk slik at dere må slippe og det blir "timeout" ("friminutt"/får være litt i fred).
Derfor er det nå viktig og ikke gi hesten muligheten til å få beinet sitt når den begynner å spenne.

Vi tok hesten ut på en sandbane og bandt opp beinet (i dette tilfellet var det forbeinet),med et mykt tau,og med en knute som umiddelbart løsnet om vi dro i enden av tauet.
Vi kunne også hele tiden justere tauet slik at det også slapp opp når hesten la seg.
Etter kanskje 60 sekunder (og uten løping og panikk),valgte hesten selv å legge seg rolig ned istedet for å sloss mot oss (oppbindingen), og sprette rundt.
For det klarer de hvis de vil selv om ett ben er bundet opp..

Deretter gikk vi bort og strøk over hele hesten og pratet positivt mens tauet ble løsnet.Hun lå dønn rolig hele tiden.Så ba vi henne reise seg.
Etter det prøvde aldri hesten og trekke til seg beina eller steile ved skoing.
Litt "fuzz" innimellom (unghest er unghest),men ikke i nærheten av hva det var.Vi kunne sikkert gjentatt dette ett par ganger (det er ikke uvanlig),men valgte å se hvordan hun oppførste seg mot en ny hovslager som hadde bedre tid å sko unge hester og ikke tenke "timespris"..Ja,for jeg byttet hovslager..

-Dette anbefaler jeg kun om problemet synes håpløst og man har mulighet å få en kyndig person til å hjelpe seg.
(For man bør være 2 stk.)

Redigert av - xxxx den 13/09/2006 23:01:26 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 13/09/2006 :  23:00:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lærte noe veldig nyttig av han som trimmer høvene til barfotingene på stallen. En av hestene trakk til seg foten, stod ikke i ro osv osv.
For hver gang han tok opp foten så stod en annen person og klødde hesten og ga masse kos. Med en gang han satte ned foten så stoppet personen og klø. Opp med foten, klø igjen. Sånn fortsatte de, og det fungerte etterhvert veldig bra.

Tror dette kalles "friendly games", om det vil fungere på din hest vet jeg ikke, men det er ihvertfall verdt et forsøk. Det er ikke gjort på 1 minutt, men jeg har mye mer tro på sånne metoder enn å benytte seg av f.eks brems.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/09/2006 :  23:16:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det funker sikkert fint på hester som "bare" er litt urolige,men ikke om hesten er livredd,panisk eller sint.
Da kan kløing være kløing-de handler etter sine instinkter og forbeina må de ha "for seg selv" for å få løpt unna det farlige eller forsvare seg.
Det er slik deres naturlige adferd utspiller seg i fri tilstand og i omgamg med andre sjelsfrender.

Har sett flere har prøvd både det du beskriver og lede oppmerksomheten over på noe annet (godt,i hestens øyne),men reaksjonene har kommet på et eller annet tidspunkt likevel.
Dette er som nevnt på hester som er meget ukomfortable med hovpleie/smed.

Kløing,foring med gulrotbiter osv.har sikkert noe for seg i enkelte situasjoner,men vanligvis løser det ikke mer dyptliggende problemer (som trolig denne hesten har fått).
Som oftest må tillit og respekt bygge grunnlaget.
Er nå bare min erfaring.

Redigert av - xxxx den 13/09/2006 23:21:27 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/09/2006 :  09:27:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er ikke noe farlig eller galt i å bruke brems. Det gjør nemlig IKKE vondt for hesten - tvert imot. Når man klemmer slik rundt spissen av mulen utløses noe som heter endorfiner, som er nærmest å sammenligne med "naturlige lykkepiller". Hesten føler faktisk et rolig velbehag ved bruk av brems. Ja, hvis du er riktig sterk i klypa, kan du ta et grepa tak - men du må holde det fast, helt til du ikke trenger en rolig hest lenger.

Så altså, til alle som ikke er klar over det: Brems er det mest humanse og minst farlige middel man kan bruke for å roe en hest.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Dette går helt imot alt jeg står for... De fleste dyrleger jeg har snakket med sier det samme. I DK skal brems bli ulovlig under skoing.. hvorfor?? jo fordi man ikke skal påføre smerte på hest i så lang tid som en skoig tar. Derimot kan det brukes til å sette en sprøyte f.eks..

Når man tvinner noe rundt et hudstykke sier det seg selv at dette gjør vondt. Dere kan jo prøve selv og binde noe stramt rundt leppa. Beveger du deg så strammer man til.. da står man i ro..

huff.. kunne ikke la være.. dette behøver ikke bli en ny bremsedebatt.. den har vi hatt.. men jeg måtte bare si at jeg er 100% imot bruk av brems, brukes ivertfall som en siste nødløsning..

Men ikke si at det er behagelig for hesten da...
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/09/2006 :  10:02:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette går helt imot alt jeg står for... De fleste dyrleger jeg har snakket med sier det samme. I DK skal brems bli ulovlig under skoing.. hvorfor?? jo fordi man ikke skal påføre smerte på hest i så lang tid som en skoig tar. Derimot kan det brukes til å sette en sprøyte f.eks..

-Mye enig med Lopke der.
Og i mine år med hest har jeg lagt merke til at veterinærene har fjernet bremsen så raskt de kan i forbindelse med enten undersøkelse eller behandling.
Og det er sikkert ikke uten grunn vil jeg tro.

Selv er jeg ikke i mot brems om den brukes riktig.
Og noen hester er livredde for sprøyter (kaster seg i veggen,blir nervøse osv.)og da begynner det å begrense seg hva man kan gjøre for å få undersøkt eller behandlet hesten der og da.Ofte er de mye roligere i forbindelse med bruk av brems enn sprøyting,og vi ønsker jo at det skal gå raskt og ikke stresse hesten unødvendig.

Tvangsboks er det ikke alle som har hjemme,og da er brems et alternativ- så lenge hesten reagerer positivt på det..
(Har sett noen prøve å legge seg og da fungerer det jo ikke.)
Man kan også "bremse" en hest ved å bruke øret dens eller klype den i halsen.
Samme prosess skjer som ved å sette brems over nesa,men det ser ikke så "vondt" ut da du kun bruker hånda di.

Utover det er det umulig å gi konkrete og riktige råd om hva som vil funke best på denne hesten.
Jeg synes det er vanskelig når jeg ikke har sett hestens reaksjoner selv (lese hesten),og forholdene rundt den,samt ikke sett hvordan det startet.

Det er sikkert mye du kan prøve Lettir & Soley,og som flere har vært inne på er tillitstrening (som å få hesten til generelt å godta at den blir håndtert beina på),første steg.
Det er oppgaver du kan ta fatt i selv ved å drive mye med beina til hesten i en positiv "setting".(Feks. ved pussing etter trening når hesten er roligere/sliten).
Holde opp beina,strekke de i forskjellige retninger,venne hesten til tau rundt beina,bruke hammer å slå på skoflaten osv.osv.

Har den fått tillit til deg vil den også lettere respektere deg og andre som skal håndtere den.
For det handler mest om det.
En usikker hest kan godta mye om den stoler på de rundt seg.
Men føler du at du ikke har kontroll på situasjonen og hesten virker panisk og ikke vil støtte seg til deg,bør du oppsøke hjelp.
Det er ikke uvanlig når mer psykiske og dyptliggende problemer har oppstått.
Lykke til.

Redigert av - xxxx den 14/09/2006 10:13:27 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 14/09/2006 :  11:29:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er godt mulig Nancyville, men det skader uansett ikke å prøve

xxxx

Skrevet - 14/09/2006 :  12:15:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skader sikkert ikke.. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 14/09/2006 :  22:25:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg mener som T Boysen at brems i enkelte tilfeller er et mye bedre hjelpemiddel enn f.eks dop.

For alle "penny-jenter" (unnskyld, nå VAR jeg slem igjen, men klarer ikke helt la være..) - som mener at man kan bare trene litt, venne til osv,- da driver dere ikke NOK med hest! For av og til kommer man i situajsoner hvor man får inn f.eks en ny hest, som noen ANDRE har køddet til, skremt, ødelagt etc, og som et eller annet MÅ gjøres med, uten av dop er et alternativ.
Og da er brems greit. Om man har EN privathest er jeg enig i at det er en dårlig løsning å måtte bremse hver gang, men det er ikke alltid sånn at man har muligheten til å leke friendly games eller vente vekk problemet eller hva som helst.
Og i de fleste tilfeller hvor ting haster, og man ikke får brukt de BESTE metodene,- så er det tilfeller hvor man MÅ hjelpe hesten.

Hvis alternativet da blir å IKKE hjelpe en hest som trenger det, fordi man tror det ene og andre om en brems, da synes jeg ting kommer ut feil.

Brems brukes kun i kort tid ikke så mye på grunn av smerte (smerte føler de i kun kort tid, og det er AKKURAT når det strammes. Når bremsen er stram, og holdes, utløses endorfiner som gjør den likeglad.) - men på grunn av at den stramme klemminga ikke skal stoppe blodomløpet og derfor skade vevet i "snuta" på gampen. Ikke fordi selve bremsinga gjør så sabla vondt.

OG en ting til.. prøvd å få en hest til å stå stille ved å gjøre ting som gjør VONDT med den noen gang? Da står de som oftest virkelig stille, gitt.....

Og Nancy... Den metoden med oppbundne bein hørtes VELDIG cowboy ut for meg. Kan du forklare meg hvorfor slike metoder skulle være mer humane enn brems? Eller mente du det forslaget som et tiltak mot noe annet? ER forøvrig enig med deg i "analysen" av problemet, om hesten har vært grei før, og begynt å "tulle" nå, da har den nok bare funnet ut at det går an...

Jeg foreslår også å prøve å få "holdt" beinet. Om du strekker bakbeinet helt UT, slik at den ikke får til å "kakke" bakover, mens du holder beinet mot kroppen din, og bruker vekta di til å holde i mot så den ikke får dratt itl seg beinet, og er litt tøff og ikke slipper før hesten nesten ramler, så tror jeg at den vil gi seg. Om du må slippe ned for ikke å få hesten over deg, plukk opp beinet og begynn på nytt tvert, så det ikke blir friminutt....

Om du ikke tør, ikke klarer eller ikke får til, be noen større og sterkere om hjelp til å holde beinet et par ganger så den ikke får rykket det til seg. Hold kun til hesten står stille, ROS og slipp ned. ....

Redigert av - LisaFi den 14/09/2006 22:33:14 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/09/2006 :  22:45:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og Nancy... Den metoden med oppbundne bein hørtes VELDIG cowboy ut for meg. Kan du forklare meg hvorfor slike metoder skulle være mer humane enn brems? Eller mente du det forslaget som et tiltak mot noe annet? ER forøvrig enig med deg i "analysen" av problemet, om hesten har vært grei før, og begynt å "tulle" nå, da har den nok bare funnet ut at det går an...

-Var ment nøyaktig slik jeg skrev det.
Som ett av flere alternativ om problemet synes håpløst.
Nevnte ikke noe om bruk av brems i det innlegget..
Kopi av melding:
-Dette anbefaler jeg kun om problemet synes håpløst og man har mulighet å få en kyndig person til å hjelpe seg.
(For man bør være 2 stk.)

Redigert av - xxxx den 14/09/2006 22:52:43 Gå til toppen av siden

Lettir & Soley

» VIP

Skrevet - 14/09/2006 :  23:30:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar! Prøver å jobbe med å få mer tillit. Det går fint å børste og ta på beina, men med en gang jeg skal løfte bakbeina blir det tull. Har ingen erfaring eller kunnskap om klikkertrening.. Når det gjelder brems syns jeg det er greit i et kort øyeblikk i forbindelse med vetreinær. Men ikke når det gjelder skoing!!! Her er det hver sine meninger, gidder ikke si mer om den saken for det er ikke det jeg lurer på!!! Ang. å binde fast foten syns jeg det høres dramatisk ut, vil ihvertfall ikke gjøre det uten å ha med noen som har erfaring med det fra før. Jeg klarer nok ikke å holde fast foten bakover når hesten `klikker`, det klarer ikke skoeren engang. Og etter skoeren har vært der, så er det myyye vanskeligere å i det hele tatt nærme seg bakhøvene.. hmm gruble gruble Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/09/2006 :  23:45:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hei Nancy. Mente ikke å diskutere brems med deg, for der ser det ut til at vi er nokså enige.
Har bare aldri vært borti slike metoder før, og ble litt overrasket over at du foreslår dette til trådstarter. Nå vet ikke jeg hvor mye trådstarter har drevet med hest, men slik oppbinding/slakking høres ganske dramatisk ut for meg også, og om man er et lite øyeblikk for sen med å slakke, ser jeg for meg at det kan bli brannsår etc på hesten. JEG hadde i allefall ikke følt meg kompetent til å prøve noe slikt.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/09/2006 :  23:56:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eh - var det ikke "Lettir & Soley" som hadde sårbeint hest med varme høver?
Kanskje det ER en grunn til at hesten er så uvillig til å la noen komme til bakbeina?

Og hvis det ER noe galt, så bare MÅ hesten undersøkes så fort som mulig.

Har selv aldri hatt hester som har trengt brems, men har hjulpet til med urolige hester gjennom mange år, både under skoing og vet.-besøk. Et alternativ til brems, er å "vri" et øre. Da utløses også slike endorfiner, som roer hesten, uten smerte.

Det er IKKE ufarlig å skulle håndtere en skremt hest. Man har ikke sjans i havet hvis hesten får panikk!

Hvis noen har lest i innlegg på andre emner, om denne "jurvoksen" som hopper har mellom spenene. Hvis du får lukten av slik voks på fingrene, så kan det ha en beroligende virkning på en del hester, da det lukter "mamma".... - Kanskje noe å prøve?
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 16/09/2006 :  11:09:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lisa, nå kom jeg med tips i forhold til trådstartes problemstilling fordi hun ville ha ALTERNATIVER til brems, og det fikk hun. Kanskje det funker, kanskje ikke. Og ja, brems kan sikkert være et bedre hjelpemiddel enn dop i noen tilfeller, men personlig syns jeg at det er for lenge for en hest å stå på med brems i forhold til hvor lang tid det tar å sko en hest.

Hun skriver jo at det er hver gang hun skal rense høvene også, skal hesten få på seg brems daglig da sier du?

Ellers så er jeg veldig enig med T.Boysen, greit å sjekke at ikke noe er fysisk galt med hesten før man tar fatt på problemet.

Hilsen lykkelig pennyjente som tydeligvis ikke har drevet NOK med hest.

Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.