hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - nesten umulig å utføre hovpleie på hesten min..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 nesten umulig å utføre hovpleie på hesten min..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Linda B.

Norway

Skrevet - 16/09/2006 :  13:05:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg har skjekket med veterinær og kiropraktor og finner ikke noe som er vondt... Trodde at det var noe som plaget henne.

Opprinnelig postet av Lettir & Soley

Trådstarter har allerede sjekket at det ikke er noe galt med hesten

Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2006 :  13:29:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Lettir & Soley: Du har jo tidligere skrevet ett innlegg om at hesten din hadde såre hover? Er du HELT SIKKER på at det ikke er dette som gjør at den ikke vil stå i ro??
Gå til toppen av siden

Lettir & Soley

» VIP

Skrevet - 16/09/2006 :  17:34:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
JA!! For såre høver har hun fått nå, jeg har ikke hatt skoer etter hun har fått det. Og problemet har pågått lenge! Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/09/2006 :  18:32:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det første jeg ville prøvd var å ta det helt fra bunnen av. Jobb med ehsten som om hun aldri har fått løftet høver før. Du begynner med å avsensivere beina, stryk nedover langs beina for at ehsten skal bli vant til at folk tar på henne der. Det virker ikke som om hun har noe problem meddet, men det kan være fint å starte med allikevel. Aldri gå lenger enn hva hesten tillater, jobb deg gradvis nedover. Deretter begynner du å be om at hesten skal løfte benet. Og det er kun løfte benet du er ute etter, ikke at hun skal holde det oppe. Stimuler henne til å løfte benet ved å dra forsiktig i hovskjegget, eller klemme på pipe/kode. Oppmuntrende ord. Hun skal bare vise seg villig til å løfte benet, om hun gir litt etter og løfter eller gir tegn til å ville løfte, er det nok. Slipp og ros masse. De første gangene hun løfter holder det at hun så vidt løfter hoven opp fra bakken, slipp der og ros masse. Etterhvert ber du om att hun løfter mer, og holder det oppe lenger. Men alltid sett ned benet før hun ønsker det selv. Kan være vanskelgi i starten, men prøv å komme henne i forkjøpet og sett ned foten før hun prøver å dra den til seg. Jobb langsomt og gradvis, be om mer løft og at hun holder foten oppe lenger. Går dette riktig for seg vil du etterhvert kunne få henne til å løfte og holde oppe selv. Viktig her at det er hesten som løfter selv! Du skal ikke dra foten opp, eller holde den oppefor henne. Hun skal både løfte og holde den oppe selv.

Går det absolutt ikke, er metoden der du holder foten til hun gir seg som bør prøves. Og siden det er vledig vanskelig å holde foten selv, anbefaler jeg at du bruker et tau som forlengelse av din arm. Legg tauet rundt kodebøyen, støtt deg til manken ryggen og hold. Det kan være greit å ta motsatt ben, slik at du kan legge tauet over ryggen til hesten, da trenger du ikke bruke alle kreftene selv til å holde foten oppe. Anbefaler at du polstrer da, bandager gjerne rundt foten, og ha noe over ryggen for å unngå evt. brannskader. Har aldri skjedd med meg altså, men kan være godt å ha på i tillfellet. Ha med deg hjelp, og vær forsiktig slik at tauet ikke vikler seg rundt hestebena. I begynnelsen slipper du med en gang hun står rolig! Etterhvert kan dy begyne å kreve at hunskal holde foten opp lenger og lenger om gangen. Poenget med dette er at hesten skal finne ut at hun ikke har noe overtak her, og at det ikke hjlper å sparke og styre. Foten slippes ikke før hun er rolig.
Gå til toppen av siden

Lettir & Soley

» VIP

Skrevet - 16/09/2006 :  21:50:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er det jeg prøver på nå.. og har mest tro på. Begynne fra begynnelsen av.. Ellers virker det lettere på den måten med å holde foten oppe.. får prøve det hvis ikke dette hjelper. Takk for svar.

Og til dere som har lest at jeg lurer på noe ang sårbeinthet, så har ikke det noe med dette å gjøre!!
Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  16:59:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Hei hei der!

Jeg har hatt lignende problemer med min hest...
Legger seg på hovslager, stailer og har også måtte ty til brems - noe jeg også ikke likte... Men det rare er at dette gjør han kun med en hovslager!! Dette er en hovslager som er på flaska ganske ofte, men siden den andre hovslageren ikke har hatt mulighet til å sko har jeg vært nødt til å bruke denne hovslageren...

Nå i slutten av sommeren da jeg tok hesten min ned til Kr.sand måtte jeg ty til enda en ny hovslager. Var ganske bekymra for at hesten kom til å gjøre disse tingene da også, men sto nå som ett lam...

Har du mulighet til å bytte hovslager??
Hestene ser ut til å kunne misslike personer :) I hvertfall min!! Han står greitt med to av tre av de hovslagerene jeg har prøvd! Høres veldig teit ut, men jeg har bare måttet innse at det nesten er sånn he he..
Gå til toppen av siden

Lettir & Soley

» VIP

Skrevet - 19/09/2006 :  22:18:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg prøver å finne en annen, men de vokser ikke på trær. Jeg har nemlig misstanke om at det er skoeren... han har en veldig negativ utstråling.. Så det blir spennende å se om hun er annerledes med en annen skoer. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 20/09/2006 :  06:07:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg trodde du hadde problemer når du selv skulle ta høvene på hesten din også? Eller var det bare ved skoing med denne hovslageren?
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 20/09/2006 :  12:21:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg trodde du hadde problemer når du selv skulle ta høvene på hesten din også?

-Slik forsto jeg det også..
Står jo det her..
Kopi av melding:
Når jeg skal rense de nykker hun til seg foten, av og til sparker hun.

Redigert av - xxxx den 20/09/2006 12:23:42 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 20/09/2006 :  12:59:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, hvis det var min hest som reagert slik, så ville jeg først vært 100% sikker på at det ikke feilte han noe fysisk (rådføre seg da med veterinær, gjerne 2, equiterpaut/kiropraktor, samt dyktig smed)

Hvis det var 100% utelukket at det ikke er noe fysisk galt med hesten, ville jeg tatt rådet om å begynne fra scratch med hesten, gjerne med en ekstra medhjelper til å klø samtidig som høver løftes (pennyfriendlygames!! ). Få hesten til å forbinde det med noe positivt kort fortalt. Man kunne jo tro at hesten har hatt ubehagelige opplevelser (hvis det er så at han ikke har vondt noe sted)?

Lettir & Soley

» VIP

Skrevet - 20/09/2006 :  20:12:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har sjekket henne, og ingen finner noe. Hadde egentlig håpet at det skulle være noe fysisk som var lettere å fikse..
Jeg har begynt å trene helt fra begynnelsen, det går fint så langt. (Noe som jeg har gjort etter hver skoing)

Viss dere har lest alt så har jeg fortalt at under skoing er hun helt rabiat.. Etter skoing trenger jeg lang tid før jeg i det hele tatt får nærme meg bakføttene, blir bedre og bedre etter tid. Når det har blitt så noenlunde så er det tid for å sko igjen.. forstår??

Hesten har jeg hatt hele hennes liv, de første gangene var jo selfølgelig litt vanskelig. Så var hun i trening der det gikk noenlunde greit. Så kom hun hjem, tilbake til den andre skoeren, og etter det har det blitt værre og værre. Derfor har jeg lyst å prøve en annen skoer som er litt mer positiv!!
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 20/09/2006 :  20:57:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aha, det var ikke så lett å tolke den ut fra første meldingen! Da syns jeg du gjør det veldig lurt i å bytte hovslager. Hvis det er det at hesten rett og slett er redd hovslager så vil jeg så på det sterkeste anbefale friendly games metoden samtidig for å opparbeide tillit!

Lettir & Soley

» VIP

Skrevet - 20/09/2006 :  21:12:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, jeg tror hun er redd, men skoeren tror hesten holder hekkan og vil derfor bruke makt. Derfor interesse av å prøve en annen skoer, så vil jeg fort få svar på det. Men det er vanskelig å finne noen.. Ellers er jeg helt enig i friendly games... Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  21:36:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Hvor er det du holder til?

Min hovslager - den ene som takler hesten min bra, hadde hesten min en hel helg for å stelle høvene hans som er veldig dårlige. Han viste at jeg hadde litt trøbbel med han og tok han derfor i rundpaddokken å trente litt tillitt med han der. Dette hjalp veldig. Både for han som hovslager og for meg :)
Gå til toppen av siden

Lettir & Soley

» VIP

Skrevet - 20/09/2006 :  22:44:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rogaland..

Så bra av han å gjøre det!!
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.