hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - nesten umulig å utføre hovpleie på hesten min..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 nesten umulig å utføre hovpleie på hesten min..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

SvartenogOda

» VIP

Skrevet - 28/09/2006 :  21:41:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
det jeg tenkte var at hesten kanskje er kjittig(eller hvordan man skriver det) under beina? finnes jo tilfeller der også

lykke til!
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 29/09/2006 :  00:19:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er STERKT imot brems og STERKT imot alle easy fix løsninger generelt... Vil ikke anbefale deg på noe som helst vis å bruke brems. Hvorfor orker jeg ikke engang å begi meg utpå...

Jeg ville helt klart benyttet klikkertrening i dette tilfellet. Helt supert. Start på bunnen... Ta og føl, kjenn og stryk. Løft og sett ned.. Ikke slipp de dyrebare føttene rett i betongen. Tilliten for at hesten legger hoven i din hånd er å behandle den pent... Ta små musesteg...en ting av gangen.

Kløing i baken er supert..eller andre steder på kroppen..
Se link om klikkertrening: http://www.hest.no/ekspert/kategori.html?ekspert_kategorier.kid=367&eksperter_brukere.ebid=30

Løkke tell...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 29/09/2006 00:19:36 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/09/2006 :  02:32:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er "greia" imot brems?
Det SER kanskje ikke godt ut, men hesten har overhodet ikke vondt av det, tvert imot. Det er en metode å "bedøve" hesten uten kunstige midler med sprøyter osv. Det virker øyeblikkelig, holder virkningen akkurat så lenge som det trengs, og det er ingen bivirkninger.

Det tar 5 - 10 sekunder fra bremsen er strammet, til hesten roer seg. Så får den et "fredelig blikk" og slapper av, når endorfinene virker inn. Deretter kan veterinær eller hovslager gjøre jobben sin - uten å risikere å bli slått i stykker av høvene til en livredd hest.

Etterlyser herved "velbegrunnete argumenter" MOT brems....

At det ser "ekkelt" ut å skvise tuppen av mulen på en hest med en reim, og at den rykker til i hodet i noen sekunder, før den reagerer på bremsen, er kanskje forståelig. Men så blir den helt rolig, med et "rolig og nesten søvnig blikk" , slik at man faktisk kan klare å undersøke og behandle hesten.

Har selv ikke hatt hester med behov for "brems", men har ofte vært tilstrede for å hjelpe vet/hovslager med hester som trenger brems.

Ja ja - hvis noen foretrekker kunstige beroligende midler, som det tar lang tid å få ut av kroppen, så gjerne for meg. Brems er "naturlig", smertefritt og påfører hesten ingen kunstige midler.

Hva slags opplevelser har "Oleo" for å være så imot brems??

Har gjennom over 35 år erfart at brems er det mest humane og virkningsfulle middel til å få en hest rolig og IKKE oppleve smerte.

Hvis noen har opplevd noe annet, så kan det skyldes at bremsen ikke er satt "riktig" på hesten.
DA ville jeg satt et spørsmål ved veterinæren, som ikke kan sette en "brems" riktig....

At en hest ikke lar seg hov-behandle, kan skyldes mange ting. Men altså - hvis hesten ikke har fire gode bein - så har du ingen hest......

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  11:05:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor skal det da bli ulovlig å bruke brems under hovslageri i den nye velfærdsloven for hestehold da?? (DK)
Fordi man ikke skal på føre unødvendig SMERTE på hesten i så lang tid det tar å skjære høver.. Derimot er det lov å bruke under dyrlegebesøk (sette sprøyter) osv.. Da dette er en mye kortere prosess.
Er denne loven bare tull da? som forøvrig er dyrleger (som burde vite en del om smerter) som står bak utformingen av loven.
Gå til toppen av siden

Lettir & Soley

» VIP

Skrevet - 29/09/2006 :  22:21:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
En liten oppdatering De to siste dagene har jeg klart å renske høvene på normalt vis Løfter de vel og merke ikke så høyt bak... Jeg har brukt mye tid på å ta/ børste/ kose på beina, løfte for så å slippe igjen. Kommer en annen hovslager om to uker.. jeg er veldig spent på hvordan det går..

Etter det har blitt brukt brems på min hest, så får jeg ikke nærme meg mulen/ hodet.. så ikke kom å si det ikke er vondt!!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/09/2006 :  22:49:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da har man ikke brukt bremsen riktig.
Og om jeg har forstått det riktig er hesten din blitt bremset under skoing.
Det blir å misbruke bremsen som et hjelpemiddel.
Så før man kritiserer brems bør man kanskje først vite hvordan den skal brukes..*pekefinger*

Jeg har to hester som veterinærer ofte har bremset istedet for å gi de sprøyte med dop.
Ingen av de finnes redd for verken mule eller hode.
(Den ene er fullblods,den andre en quarter.)

Den ene står hos treneren min i Sverige sammen med en haug andre hester.
Brems er et vanlig redskap å bruke der av veterinærene.
Både på føll og eldre hester.
Har aldri verken sett (eller hørt snakk om), at noen av de over 30 hestene ha blitt redd for mulen/hodet sitt.
Det er snakk om kortvarig og korrekt bruk.
Ethvert redskap kan bli skadelig i feil hender,det bør man ha i bakhodet.

Har faktisk i mine 25 år med hest sett langt fler hester kave seg opp og bli redd for sprøyter enn brems.

-Kanskje et tankekors når du nevner ordet vondt..?

Redigert av - xxxx den 29/09/2006 23:03:02 Gå til toppen av siden

Lettir & Soley

» VIP

Skrevet - 29/09/2006 :  23:08:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan jo være at den har blitt brukt feil.. men den er brukt av dyktige hovlsagere og veterinærer med lang erfaring... så ikke vet jeg! Har tidligere nevnt at brems i et kort øyeblikk i forbindelse med vetrinær syns jeg er greit. Hesten min tåler sprøyter, så det er ikke snakk om å bremse med et lite stikk! Jeg har sett at denne hesten har blitt negativt påvirket av dette. Har hatt andre hester som ikke har reagert på samme måten. Sånn ellers kan jeg jo nevne at jeg lurer ikke på noe som helst angående brems!!! Men velbekomme.. bare fortsett å diskuter dere Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/09/2006 :  23:14:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var du selv som avsluttet forrige innlegget ditt ved å ta opp bruk av brems.. og at man ikke skulle komme her og si at den ikke gjorde vondt osv.
Om du ikke vil diskutere bruk av brems så burde du kanskje ikke tatt det opp heller..
Men pytt pytt..

Håper du får dreis på hesten din igjen ihvertfall.Lykke til,ordner seg nok!

Redigert av - xxxx den 29/09/2006 23:20:21 Gå til toppen av siden

Lettir & Soley

» VIP

Skrevet - 30/09/2006 :  09:35:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk, det går litt bedre nå

Hehe ja det kan så være at jeg ikke burde nevnt noe, men det ble etterlyst argumenter for hvorfor ikke brems.. derfor skrev jeg det...

Jeg får inntrykk av at flere her skal `lære`meg (og andre) om brems.. derfor skrev jeg det.. Jeg vet det jeg trenger å vite

Men jeg syns det er veldig interesant å høre andres erfaringer med alt som har med hest å gjøre
Gå til toppen av siden

Margareth_

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2006 :  21:59:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMargareth_  Svar med kopi av melding
Dette her e jo heilt OT!!!!!!!!
Gidd å les før dokke skrive!!!! Å det e ikkje vits i å endre på temaet bare for det om nogen nevne ett ord så dokke ikkje lige!!!!!! Hvis eg skrive "pisk" ska dokke begynna å diskutera det og då????

(Eg og e OT!!!! hehehehe)

Gjør livet t en fest!! Ri islandshest!!!
Gammelt, men bra slagord!!!!!!
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 01/10/2006 :  00:06:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Blir visst litt ivrig av og til, og svarer på flere innlegg i gangen..

Rusket: vet ikke hvorfor du svarer meg, mente ikke å svare noe spesiellt på dine innlegg. Det jeg skrev angående brems, var ment helt generelt, og ikke "mot" noen innlegg, egentlig.
Når det gjelder det jeg kanskje litt flåsete kalte "penny-forslag" eller noe sånt, så var det på bakgrunn av at jeg forsto det første innlegget til trådstarter slik at det begynte å haste litt med i det hele tatt å få GJORT noe med situasjonen til hesten/ høvene, og da ser jeg for meg at de snilleste/beste metodene kunne tatt så lang tid, at det hadde gått ut over hestens helse på annet vis. (Sårbeinthet, smerter, utflytte høver, hva vet jeg..) Av og til må man til med litt prompte metoder for å få rettet på noe som er blitt feil, for å få en ny start på ting. Er hesten for eksempel blitt "sur" å stelle med fordi den har smerter i beina grunnet sårbeinthet, blir ting skjelden bedre før sårbeintheta er borte, og da må man -på et eller annet vis- sørge for at det skjer. Og da helst litt kjapt før ting blir VERRE...

I forbindelse med skoing- som tar endel tid- er brems dog ikke noen god løsning, på grunn av blodomløpet i mulen, som selvfølgelig ikke bør strammes lenger enn strengt tatt nødvendig. Men å dope hesten hver gang den skal skoes er vel strengt tatt forhåpentligvis ikke noe alternativ det heller...? Èn gang, derimot, for å få rettet på ting, og få en ny start?...

I grunn synes jeg det er trist om det finnes hovslagere som klarer å ødelegge tilliten til en hest så totalt, men da får vi i alle fall som punkt en- la dette mennesket holde seg langt unna hesten. ER hesten GARANTERT frisk, er det jo bare å begynne å jobbe for å tilvenne den igjen. Alt er mulig, men for en hest som har hatt tillit til mennesker og beinløfting en gang, for så å miste den igjen, tar alt lenger tid...

Nancy: det var som tidligere nevnt, ikke noe annet enn binde opp frambein med tau- forslaget ditt jeg reagerte på, og da av den grunn at jeg synes det virkelig hørtes ut som noe for "viderekomne". Kan godt hende det funker, men jeg ser for meg så mange muligheter for uhell i forbindelse med at "veslekari skal prøve dette på gamleblakken" uten videre hjelp eller oppfølging, at jeg nesten synes forslaget burde komme med "don`t try this at home" advarsel...
Altså: ingen tvil om at det KAN funke, men kanskje mix er et litt "skummelt" medium for å lufte slike forslag?

Ellers, til Lettir og Soley: Håper det ordner seg, det meste blir bedre når høvene er i orden, og man har fått ting til å fungere noen få ganger..

Edit for å legge til litt..

Redigert av - LisaFi den 01/10/2006 00:23:26 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 01/10/2006 :  00:13:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
... Forresten Lettir... ;)

- Er hesten gammel?
- Vet du om den er innridd tidligere enn normalt?
- Har du tatt den i bruk på noen måte som eventuelle tidligere eiere ikke har gjort?
- Hva slags undersøkelser har du gjort på hesten, ble hase/hofteledd røntget, for eksempel?

I fall noen av de første spørsmålene mine over her skulle besvares med et ja, kan det jo hende spatt eller forkalkninger gjør at det er vondt for hesten å løfte bakbeina høyere enn et visst punkt. Dette kan gjøre "hvem som helst" vill av smerte uten at det er lett å påvise for noen som helst uten et røntgenbilde. Å bøye en has er jo ikke så lett..
Om hesten har vært grei før, og blitt verre etter hvert, er det jo litt rart om det ikke har noen grunn. Sannsynligvis ble vel hesten "verre" FØR hovslageren ble det, også, vil jeg tro...?
Gå til toppen av siden

Lettir & Soley

» VIP

Skrevet - 01/10/2006 :  01:55:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten er 6 år... er født og oppvokst hos meg. Så nei til de spm. Har skjekket med kiropraktor ++ og to dyrleger som ikke finner noe... Men har ikke røntget. Har fått en anne hovslager som kommer om to uker.. så tiden vil vise om noe er galt, eller om det er tidl hovslager.. Misstenker at hun har vondt.. men nå har jeg klart å renske høvene på normalt vis de siste dagene.. etter mye trening!!!! Hun har jo hatt noen dårlige opplevelser de sista gangene hun ble skodd... så det er klart det sitter i minne hennes.. Vanskelig situasjon... Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 02/10/2006 :  17:26:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror endel kan endres ved å bytte hovslager. Dersom det er samme person som vi var inne på tidligere som har skodd for deg til nå. Ene hoppa mi ble helt forvandlet når hun ble skodd av en annen. Hun hadde veldig dårlige erfaringer med første hovslager, vi måtte dope henne for å få skodd. Men etter å ha blitt skodd av en med mer tolmodighet, fikk også første hovslager sko uten noe vansker. Har hesten din hatt dårlige erfaringer med en hovslager, vil det ofte hjelpe å bytte, da det er denne personen i seg selv som skaper vanskene. Hoppa mi måtte bare få se at det ikke var farli å bli skodd, og at hun ikke ville bli skadet eller noe. Gå til toppen av siden

Lettir & Soley

» VIP

Skrevet - 18/10/2006 :  21:05:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skoene er på!!! Endelig!!! Jepp, det hjelpte å prøve en annen hovslager.. tenkte meg det ja!! Hesten min var fortsatt vanskelig med bakbeina, men hovslageren taklet dette veldig fint. Rolig og tålmodig, ingen slossing og ingen brems Kjempe lettet Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.