hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dyrevernet mot utegang???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Dyrevernet mot utegang???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Cheyenne

Skrevet - 18/09/2006 :  13:54:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva syns dere?? En hest er fremdeles en hest, og mange andre har også hester på utegang. Dessuten hadde jo hestene vinterpels og hesten som trengte dekken, brukte dekken, osv....

http://www.hestemarked.no/vis.asp?id=250

Lopke

Norway

Skrevet - 18/09/2006 :  14:33:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
hørtes jo helt kokko ut!!

Hvilke uvitende folk jobber i dyreværnet der da???? Ja her jeg kommer fra funker det omvendt. Dyrleger og dyreværn (mattilsynet) reagerer hvis dyrene ikke kommer nok ut..
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 18/09/2006 :  16:36:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Det er nok ofte uvitende som ringer inn til dyrevernet og anmelder for diverse forhold.
Selvom det er veldig utrivelig å få dem på besøk (har selv opplevd det etter at en nabo anmeldte meg) så skal vi være glade for at vi faktisk har et dyrevern som gidder å reise ut å sjekke.

Jeg syns det er leit hvis det er sant det som står, at de var negative og skarpe i tonen. Men hele teksten var litt skrevet på en måte, som gjør at jeg tror det ikke ble helt korrekt framstilt.
Jeg syns det blir litt for dumt når det står at: "Eieren er helt overbevist om at hestene ikke kunne hatt det bedre noe annet sted". Det blir litt svada spør du meg.
Uansett hva som skjedde i denne situasjonen, så er vel de fleste i Norge klar over at utegang for hester er sunt. Men det er heller ikke til å stikke under en stol at mange utegangshester ikke har så gode forhold som de skulle ha hatt, og at mange bruker denne formen for hestehold for å spare penger, og bruker som unnskyldning at det er det mest naturlige for hestene. Denne kommentaren var IKKE ment for de som har utegangshester og som tar seg godt av dem

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2006 :  18:05:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
For en idioti.. De som faktisk gjør ting riktig skal bli straffet.. Er det ikke mulig å koble inn en tredjepart i slike tilfeller da? Veterinærhøyskolen eller en annen "respektert" innstans?
Hege Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 18/09/2006 :  19:04:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Utegang er bra så lenge hestene har et tørt sted å gå inn. Det skal være en stallboks på stedet i tilfelle en hest blir syk og må stå inne.
Hestene skal ha et sjul på området sitt med tre vegger, tak og tørt gulv der de kan ligge. Det står det ikke noe om i denne artikkelen. Det er ikke nok med skog som ly. Hester trenger å kunne ligge noen timer pr døgn, kanskje ikke mer enn 2-3 timer, men da skal de kunne ligge tørt, og alle hestene på området må kunne ligge tørt samtidig, siden flokkdyr gjør ting - i flokk.

Jeg vil veldig gjerne ha hesten min på utegang, men det finnes nesten ingen steder i mitt området som oppfyller de kravene som stilles til utegang. Det trengs mer enn en paddock og et dekken. Invisteringene som skal til for å ha utegangsstall er nesten like store som for å ha inne-stall.
Maten skal ligge på et tørt og rengjort sted, og foringsstedet skal ha tak over dersom maten ligger ut i et døgn eller mer.
Hester som står i paddock 8 timer pr døgn kan klare å stå litt sølete - de kommer jo inn hver natt. Hester som står ute 24/7 må ha et drenert underlag.

Forskjellig oppstalling har forskjellig fordeler og ulemper. Utegang er det beste for hesten - når det gjøres riktig, men ikke for enhver pris.
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 18/09/2006 :  20:51:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Litt info om Utegang:

Dyrevernloven gjelder, og dyrevernsnemda har ansvaret for tilsyn ved dyreholdet.
Ved utegang trenger du dispensasjon fra oppholdsromforskriften.

Minstekrav for utegang er følgende:
Et leskur som innehar minst tre tette vegger og tak.
Egnet underlag med rikelig strø slik at hestene tørr og trekkfri liggeplass under alle værforhold
Arealet skal være stort nok til at alle hestene kan ligge samtidig
Inngangen skal være stor nok slik at ikke en hest kan blokkere den.

Vil bare kommentere det som står understreket i denne artikkelen: Krav om dispensasjon for å holde hester på utegang gjelder kun dersom det ikke finnes leskur som beskrevet over.
Kan ikke uttale meg om dette stedet og hva som skjedde annet enn på grunnlag av det som står i artikkelen: Dyrevernet i dette tilfellet har ikke loven på sin side for å konfiskere hester dersom krav til leskur, vann osv. er fulgt og hestene er friske og sunne. Derimot reagerer jeg negativt på bruk av dekken på den ene utegangshesten, særlig om de ikke har noen form for lovlig ly. For å gå ute døgnet/året rundt trenger hestene pelsen sin og dens funksjoner som dekkenbruk ødelegger.

http://www.piczo.com/Rideturar
Redigert av - Brum den 18/09/2006 20:57:51 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  00:29:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Det står ingenting om hvordan utegang hun hadde, dvs info om leskur , underlag, str på område.

Hadde vært fint og få vite litt om hvordan utegang hun hadde før man kan si en mening.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 19/09/2006 :  01:16:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Samt at historien er fra 2002.
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  01:50:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Ja det er den også!
Alt nytt kan jo være litt rart for folk, selv om de jobber i dyrevernet!

.:Xena:.

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  22:06:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.:Xena:.  Svar med kopi av melding
har hatt en lignene opplevelse, bare dette IKKE var utegang...

Stalleier syntes at det var for kaldt til at hestene kunne stå ute hele dagen, og fikk dermed enn eller annet vetrinær til å skrive et pålegg om at hestene kun skulle stå ute 2timer om dagen...

Tokk max 2uker før stallen var tømt...

og dette var på vestlandet hvor gradestokken sjelden synker under 0.

Hestefolk er de rikeste fattigfolk som finnes....
Redigert av - .:Xena:. den 19/09/2006 22:09:02 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  12:02:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
2 timer er jo grensen på hvor lenge en hest minimum må være ute.
Dessuten er det vel mattilsynet / dyrevernet som har siste ord i en sånn sak, er det ikke?

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  20:30:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
ÆSJ assa

går det ann.

synes myyye mere synn på hester som står inn på boks, å ikke får ut hele vinteren!!

dyreværne MÅÅÅ rette seg opp, å se først på det som virklig er ille!!

stakkars dame

hestene her står på utegang.
de vil ikke inn.
står der i over -30 grader. uten dekken.
de trives sååå godt.

å Herkula, hun blir helt gaaaaal hvis hun skal stå inne-stengt i en boks.

det er så dårlig gjort at dyreværnet skal gjøre noe sånnt.

hadde ei på besøk her i vinter jeg.
jeg visste ikke hvem det var..

hun gikk bort til meg å sa:
disse hestene ser ut til at de har det kjempe bra hos deg..
å at du har de på utegang, er jo helt topp.. hun gikk bort til hårdottene å så på pelsen og de nett små høvene.. hun snakket ivei, med positive ord.
fikk vite etterpå at det var ei i fra mattilsynet.

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 21/09/2006 :  21:20:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil si at det hun damen gjorde var jo helt rett, men det min oppstallør gjør er ikke "rett".
True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 22/09/2006 :  10:23:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Når skal det komme en raksjon på de stakkars hestene som står inne 21 timer i døgnet under tre dekken på 3x3 m og ALDRI har kontakt med andre hester?!
Grr. Blir så ufattelig irritert av sånt. Nå får vi håpe dyrevernet har oppdatert seg litt siden 2002=)
Rir for tiden en Tuinkervalakk som var en liten utrbyterkonge når han sto på stall. Hoppet over eller gikk gjennom alle gjerder - planker, stokker, strømtråd. Når han fikk flytte ut har han ikke gått gjennom gjerdet en eneste gang!

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2006 :  20:48:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Dette er noe av det dummeste jeg har lest!
Haoli <3 Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  21:36:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
mhm.. riktig Ellbell..

du kanj jo bynnj å lur på ka dæmm tænke..

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.