hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barring ved Pessoa-clinic
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Barring ved Pessoa-clinic
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lopke

Norway

Skrevet - 14/11/2006 :  20:32:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Barring ved Pessoa-clinic

Ved en clinic i Sverige i weekenden stillede den verdenskendte springtræner og tidligere rytter, Nelson Pessoa, spring op, som var beregnet til at hesten skulle slå sig på dem. Det skriver avisen Aftonbladet, og bakker påstanden op med pressefotos.

En oxer med betydeligt højere forbom end bagbom blev bygget til at øge forsigtigheden hos de deltagende heste ved at få dem til at kikse, så de kunne slå sig på benene. Og selvom denne praksis både efter svenske forbundsregler og i FEI-sammenhæng er ureglementeret, deltog bl.a. World Cup-rytteren, Helena Persson i barringen, skriver avisen.

Pessoa selv påstod at være meget overrasket over, at hans forhindring ikke var tilladt i Sverige, da han blev gjort opmærksom på det af Aftonbladets journalist. Rytteren Helena Persson blev ifølge avisen fornærmet over at der blev stillet spørgsmålstegn ved Pessoas metode. Man blander sig ikke i, hvordan verdens bedste træner underviser, mente rytteren. Og hun pegede desuden på, at heste i andre lande sulter, og på at amatører burde forbydes at ride, hvis heste aldrig måtte slå sig.
http://www.heste-nettet.dk/nyheder/2238/

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/nyheter/otill.html
Bilder..

gladhest

Skrevet - 14/11/2006 :  21:38:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke så uvanlig dessverre. Jeg har sett en sprangtrener i Norge bygge lignende hinder på trening. I tillegg til løfting av plasthinder etter at hesten har satset. At rytterne synes det er helt greit er jo typisk. Ingen motsier de beste sprangrytterne i verden. Jeg synes det er trist at det er så mange slike holdninger i hestesporten - hos enkelte er det helt akseptert. Eller de mener det er slik det "må" være med "enkelte hester" eller i "enkelte tilfeller". Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  01:59:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg syns kanskje det tristeste i denne saken er uttalelser som at man ikke blander seg opp i hvordan verdens beste trener underviser...
Man har jo lov å tenke selv, selvom verdens beste, eller verdens verste trener står ute på banen din. Da er det mer bedre om man har tenkt igjennom det og å si at man finner treningsmetodene effektive eller noe...

Guro
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2006 :  09:43:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Trist sånn er vanlig... Griskheten etter penger/å lykkes går ofte utover hesten i mange tilfeller innen hestesporten:(
Min hest hadde nektet å hoppe om hun hadde slått seg på den måten (ikke at hun slutter å hoppe om hun river, men hun hadde aldri vært med på noe sånt kjenner jeg henne rett)

Men det er ikke alltid saken er fremstilt på rett måte (ikke du lopke altså, men avisen som skrev) Ikke for å forsvare barring, men det er ikke det verste jeg har hørt; at hinderet er bygd for å rive, for å få hesten til å hoppe høyere.
Disse hestene som deltok er nok meget verdifulle, og i ingens interesse å skade dem verken fysisk eller psykisk. Poenget er at det er ikke sikkert det er så ille som det høres ut...;) Det gjøres forhåpentligvis med stor forsiktighet.
Vil bare legge til at jeg ville aldri vært med på noe sånt, ikke tro jeg er for barring altså, vil bare se saken fra flere sider;)

Kalles dette barring?: Hvis en løfter bommen litt før hesten satser sånn at den blir forsiktigere. Altså ikke manipulerer på noen måte, slik at hesten er dømt til å rive og få vondt, men bevege den litt opp og ned som sagt før hesten hopper.

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3

Redigert av - Svalgårds-Cheri den 15/11/2006 09:46:37 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2006 :  10:26:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
"Kalles dette barring?: Hvis en løfter bommen litt før hesten satser sånn at den blir forsiktigere. Altså ikke manipulerer på noen måte, slik at hesten er dømt til å rive og få vondt, men bevege den litt opp og ned som sagt før hesten hopper. "

Det er vel ikke direkte barring/barréring, men det vil spille nettopp på hestens redsel for å slå beina. Hvilken rekasjon gir du hesten om den vegrer pga denne bevegelsen av bommen?
Den KAN satse sterkere, men også vegre...

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 15/11/2006 :  10:37:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Når det gjelder barring, så mener jeg det er stor forskjell på metodene. Det har vært oppdaget ryttere som putter skarpe gjenstander i beleggene, og deretter løfter opp bommen etter at hesten har satset, slik at den skal slå seg og få vondt. Dette er kvalmt!! Jeg ser også mange ryttere (i norge) som har det med å bruke longepisk i trening, både når de løshopper og vanlig sprang. Pisken blir brukt til å evt smekke hesten over bakbeina rett før hinderet (hvis det er en hest som kan stoppe) eller den blir bare vist til hesten som en advarsel. Det siste eksemplet har jeg sett mest av fra amatør/hobby-ryttere.

Mulig jeg provoserer mange nå, men det å bygge opp en oxer med en bom foran som er litt høyere enn den bakerste, syns jeg på ingen måte er dyremishandling. Det er jo bare noen cm unna å bygge en oxer med lik høyde foran og bak. Ja, det gjør det litt vanskeligere for hesten, men dette var snakk om svært rutinerte hester som har vært borti langt værre hindre på konkuranser tidligere.

Det er lett å hive seg på en "utskjellsbølge" om alt det forferdelige de beste trenerne gjør. Jeg er ganske sikker på at tar man seg en titt på tur-/hobby ryttere i Norge så ser man langt værre ting enn dette. Feiltilpassede saler og hodelag. Ryttere som henger i munnen på hestene fordi de mangler balanse osv osv. Og dette ER ille for hestene, i motsetning til å få det beste av alt, og måtte hoppe noen utfordringer i ny og ne. Husk at disse rytterne vet å støtte opp sine hester på best mulig måte, hele tiden!

Og jeg er også enig med Helena i, at man motsier ikke en trener av slikt kaliber. Man skal ha respekt for treneren. Hvis man vet best selv, kan man like godt la vær å trene for andre, ihvertfall storheter som Pessoa. Om det er slik, at treneren ber deg gjøre noe du ikke kan akseptere på vegne av hesten, så avslutt treningen, ri ut og tren aldri for den treneren igjen.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2006 :  10:42:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
[quoteDet er vel ikke direkte barring/barréring, men det vil spille nettopp på hestens redsel for å slå beina. Hvilken rekasjon gir du hesten om den vegrer pga denne bevegelsen av bommen?
Den KAN satse sterkere, men også vegre...

Mvh Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

[/quote]
På en sprangtime med hesten min ble dette gjort. Hun dunket nemlig borti en del, ikke rev, men det ble litt dunking. Derfor beveget h*n bommen litt (LITT:p) og hesten hoppet straks bedre. Var litt sånn oppvekkning! Bare et par ganger, så hoppet hun bedre på vanlig måte. Hun virket ikke redd i det hele tatt, er ikke så veldig forsiktig av seg (river ikke så ofte altså, men er ikke livredd for å dunke/rive heller) Så reaksjonen hennes var å satse sterkere, noe jeg anser som positivt:) Hadde hun vært redd hadde hun garantert vegret... Hun er ikke med på noe hun ikke vil, sjefa sjøl det der:p
Så min oppfatning av det var ikke at en skremte hesten til å hoppe høyere, men fikk den mer oppmerksom og ikke så "gjør ikke noe at jeg dunker, bare jeg ikke river" Men nå er jo ikke det direkte barring heller;)

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 15/11/2006 :  10:43:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forkastelig treningsmetode
Hvordan dette kan påståes å være verre fremstilt enn det virkeligheten er fatter jeg ikke - bildene lyver ikke.
Det er noe som heter habituering hos mennesker også - man blir så vant med en ting, i dette tilfellet treningsmetode, at man ikke setter spørsmålstegn ved den.
Derfor skremmer det meg kraftig når man stiller seg uforstående til om hvorvidt dette( barring) er galt.

Er ikke målet å ha en hest som er ærlig og forutsigbar?
I så tilfelle får man ikke det ved å være uærlig og uforutsigbar selv.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2006 :  10:50:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mulig jeg provoserer mange nå, men det å bygge opp en oxer med en bom foran som er litt høyere enn den bakerste, syns jeg på ingen måte er dyremishandling. Det er jo bare noen cm unna å bygge en oxer med lik høyde foran og bak. Ja, det gjør det litt vanskeligere for hesten, men dette var snakk om svært rutinerte hester som har vært borti langt værre hindre på konkuranser tidligere.
Opprinnelig postet av Irene A

Du sier mye i innlegget ditt som jeg er enig i:)
Vil bare kommentere det at disse okserne som ble bygd ble ikke bygd for å lage det vanskelig (=god trening i mine øyne) men med mål om å få hesten til å rive...:/ Hvis man bygger for at hesten skal rive, har det ingenting med at hesten er rutinert og vant til vanskelige hindere. Målet var jo at de ikke skulle greie det:/

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2006 :  10:53:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Derfor skremmer det meg kraftig når man stiller seg uforstående til om hvorvidt dette( barring) er galt.
Opprinnelig postet av Horton & Renate

Som Irene A sier så er det forskjell på barring. Metoder som å stikke skarpe gjenstander i bandasjene, slå over beine til hesten osv er forkastelig, men de finnes "snillere måter" også.

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2006 :  13:14:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig enig med Irene. Og som jeg skrev under samme innlegg på FH, hva er forskjellen på dette og å legge hesten dypt eller på et steg slik at man med vilje får den til å rive?
Og hvor mye forskjell er det på denne oxeren til Pessoa og en svinerygg? Ja, man mangler den fremste bommen, men ellers er det ikke så ulikt.

Hege Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 15/11/2006 :  13:46:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Forkastelig treningsmetode
Hvordan dette kan påståes å være verre fremstilt enn det virkeligheten er fatter jeg ikke - bildene lyver ikke.
Det er noe som heter habituering hos mennesker også - man blir så vant med en ting, i dette tilfellet treningsmetode, at man ikke setter spørsmålstegn ved den.

Er ikke målet å ha en hest som er ærlig og forutsigbar?
I så tilfelle får man ikke det ved å være uærlig og uforutsigbar selv.

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Så enig, så enig...
Og dere som sier det er forskjell på barring: Selvfølgelig er det en forskjell på skarpe gjenstander i bandasjer og andre slemme metoder i forhold til manipulerende bygging slik Pessoa har gjort her. Man kan neppe kalle de metodene han bruker for dyremishandling.

MEN hvis målet for en sprangrytter er gjensidig tillit som det så fint heter, da er de på villspor med disse metodene. Hestesporten er dessverre full av snarveier. Det finnes vel andre måter å få frem en ærlig og forsiktig hest på. Innenfor sprang, dressur og egentlig alle andre grener jeg kjenner til er det en tendens til å ikke stille spørsmål til treningsmetoder og teorier. Hvis personen som legger det frem er kjent og respektert nok er det få som blander seg. Dette ser vi blant annet i forhold til rollkur i dressur og selvutnevnte eksperter i NH som rettferdiggjør bruk av fysisk eller psykisk vold fordi "de er alfahesten som skal få hesten til å underkaste seg".

Det er lov å tenke seg litt om. Og hvis det blir for tøft å stå frem mot en sterk person og si hva man mener går det an å forlate kurset/treningen - eller i alle fall ikke melde seg på på nytt.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/11/2006 :  15:17:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig med gladhest Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2006 :  15:36:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Målet for en sprangrytter er tillitt ja, men ikke bare det! Å få hesten til å hoppe høyere går da ikke bare på tillitt men på det fysiske/teknikk. Man barrer ikke for å få tillitt, men å få hesten til å yte maksimalt fysisk, noe som er svært viktig for hester på dette nivået. Man kommer neppe i WorldCup bare ved å ha en ærlig og forsiktig hest med tillitt. Hvordan hesten bruker kroppen sin over hinderet osv osv er også meget viktig.
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 15/11/2006 :  16:11:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja for ordens skyld så tror jeg ikke at det bare er tillit det er snakk om for å komme på toppnivå i sprang. Det krever en atletisk hest, men må denne treningen gå ut over andre ting? Det finnes mange andre måter å trene opp hesten fysisk på enn å drive med barring. Bredde, høyde, avstander, teknisk sammensetning av banen, kombinasjoner stuss og masse mer som sikkert alle her kjenner til. Er barring nødvendig? Tror dere at alle som rir World Cup gjør dette?

Det er mulig at denne formen for barring bygger opp hesten fysisk. Men på den annen side er det en sjanse for at dette kan bryte ned hesten psykisk. Etter min mening virker det urettferdig, selv om hesten gjør så godt den kan (den ser ikke den bakerste bommen) får den "straff". Dessuten er det faktisk ulovlig, som artikkelen sier.
Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2006 :  17:20:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Huff
Haoli <3 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.