hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Frekk hest !
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Frekk hest !
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Cuty*
» VIP

Skrevet - 15/12/2006 :  20:21:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå for tiden har hesten min begynt å snu rompa til meg.
Når jeg skal ha på dekkenet prøver hun å bite å går rundt å rundt, jeg følger etter henne for å ikke bli spent ...

Kan dere hjelpe meg, vær så snill !?
Dette er veldig irriterendes og farlig kan det jo også være.
Har dere noen bra tips og noen bra råd ? Hadde blitt veldig glad for svar

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 15/12/2006 :  21:08:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
dersom hu prøver å bite og gå rundt og rundt, kan det hende det lønner seg å gå inn uten dekkenet først, heller henge det på døra og ta det på litt etter litt , la henne lukte på dt, akkurat som om hu skal venne seg til det igjen for første gang... Ellers vet jeg mange binder opp hestene sine for å sette på dekken, slik at hesten ikke får gjort ugang...
Dersom hesten snur rompa til deg, kan det være ett tegn på irritasjon, eller ett "vil ikke". Ta da opp døren, og hvis du klarer, dytt til henne med ene hånden slik at hun viker for deg.. om dette ikke går, prøv å lokke med noe fristende til du får tak i henne.. de fleste hester gir opp dette da eieren ikke blir redd for baken alikevel..

ikke sikkert dette hjelper, men eneste jeg kom på nå i farta..

lykketil:)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

LilleBille

Skrevet - 15/12/2006 :  21:14:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
kanskje det å binde henne i boksen først er smart, og ros henne mye når hun står i ro og du har på dekkenet. da forbinder hesten det med noe positivt, og står kanskje i ro etterhvert når du ikke binder henne opp..?

lykke til i hvertfall :)

Pippi ... My Peace Of Mind <3 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 15/12/2006 :  21:58:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg henger meg alltid opp i at det er en forandring i adferd. Er det kun når du setter på dekken hun gjør dette, eller er det iandre situasjoner ?

Passer dekkenet skikkelig, ikke trykker eller gnikker noe sted ?

Og ... sikkert dumt spørsmål, men har du prøvd å si klart i fra at det der ikke er lov ??

Sett uansett iallfall grime og tau på henne slik at ikke dere havner i noen farlig situason. Jeg går ut fra at hesten er vant til dekken og at det ikke er noe nytt ?

Gå til toppen av siden

*Cuty*
» VIP

Skrevet - 16/12/2006 :  09:56:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar Det som du sa summer, hun er vandt med dekken, og hun er veldig sur i boksen, men har aldri vært SÅ galen på det før ... Gå til toppen av siden

*Cuty*
» VIP

Skrevet - 16/12/2006 :  10:04:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, forresten ! Hyn er også sur når jeg skal ta oppi høy til hun. Veldig sur i boksen og skal alltid true og sånt. Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2006 :  11:05:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
Står hesten din på en hjemmestall eller er det mange andre i stallen? Mulig noen har vært slemme med henne og nå lar hun det gå utover deg? Ellers henger jeg meg på alle andres svar:P
hm.. ja, d va d da.. Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 16/12/2006 :  13:53:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Må bare spørre.. Skulle vel ikke tilfeldigvis være sånn at du har andre som forer for deg en gang i blant? Og at den/disse andre har latt det være lov å "bølle" litt på boksen. får en hest lov å sjefe av en person, vil den alltid forsøke seg på de andre også. I såfall, sett henne på plass, og hjelp den/de andre med å gjøre det samme...
har en hest som er eksemplarisk med å løfte beina, helt til sambo måtte holde på med den fordi jeg var høygravid.. men vi tok tak i det sammen,han gjorde, mens jeg sto og sa hvordan på avstand, og nå er det helt slutt på tullet igjen!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 16/12/2006 :  16:38:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, da er det nok kanskje noe annet . Noen hester er veldig territoriale på boksen, og det må man bare plukke av dem. Det er greit det er deres sted , men man skal kunne gjøre akkurat hva man vil med hesten også inne på boks.

Jeg ville startet opp fra i dag med å daglig trene henne på å oppføre seg slik du vil at hun skal oppføre seg. Har på grime og tau så du er trygg om hun truer så du faktisk risikerer å få deg en smekk. Ved dekken så tren rett og slett på at hun skal stå stille i første omgang. Hun kan se så sur ut hun bare vil, bare hun står stille og holder beina og tennene for seg selv. Akkurat hvordan du skal gå fram er litt vanskelig, for ting varierer jo litt fra hest til hest. Men HVis du ikke stoler på at hun ikke smeller til deg, og det høres det jo ut som du skal være litt forsiktig med å stole på, så kan et løst leietau hjelpe deg med å stoppe henne når hun går fram. Rett og slett bruk litt tid på å sette på dekkenet noen dager, og tren på at hun skal stå stille. For det skal hun jo strengt tatt når du holder på med henne. Ros henne MASSE når hun gjør som du ønsker.

Samme med høyet. Be henne høflig om å flytte seg unna, og ikke gi henne noe som helst før hu ser litt blidere ut. hun behøver ikke å ha ørene på stilk, men du bør se en liten lettelse i sinnet. Snur hun hodet vekk fra deg og står i ro er det også helt ok. Så fort hun ser tålig fornøyd ut, ros henne og gi høyet med en gang.

Gå til toppen av siden

*Cuty*
» VIP

Skrevet - 16/12/2006 :  17:38:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar igjen
Ja, jeg vet at hun blir plagt, har flere vitner + hesten. Når den personen stikker inn hodet, går hun eller ta hun hodet mot henne å prøver å bite og sånn. Det er ikke lett å si i fra heller, men nå skal jeg kanskje bytte plass Viss det bare blir plass ...
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 16/12/2006 :  17:55:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du vet hesten din blir plaget på stallen er det kanskje ikke så rart om hun er blitt ekstra sur?
Hadde noen plaget hesten min hadde jeg synes det var temlig lett å si fra.
Hva har denne personen gjort mot hesten?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 16/12/2006 :  20:02:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
heng en lapp på boksdøra om at du har sett deg lei på at folk plager hesten din. skriv saklig, maskinskrevet, og outt gjerne på et par paragrafer fra dyrevernsloven. skriv at dersom ikke plagingen opphører(og du har selv sett hvem og hva) vil du anmelde forholda! på den måten slipper du personkonfrontasjon. kan hende det blir litt snikk-snakk, men da har du hvertfall trygget hesten din! du må for all del ikke begynne å "sette på plass" hesten eller korrigere oppførselen så lenge forholda er som de er. hesten gjør jo egentlig bare det den skal, den forteller deg at forholdene rundt den ikke er bra, at den ikke trives, og at dette gjør den engstelig, selv for å bli matet eller få på dekken!
Når det blir slutt på plagingen eller du får den på en annen plass, kan du begynne å trene den inn igjen til slik den var. dette har ingenting med å være frekk å gjøre.. dette er selvforsvar. du må være den eieren denne hesten ber deg om å være.. nemlig den som stopper andre mennesker fra å gjøre livet surt. den som hjelper hesten å føle seg trygg og glad. skit i hvor mange lik du må gå over. de som plager hesten VET at det de gjør er galt, så de skal du IKKE ta hensyn til.
dersom du ikke atar hesten din på alvor nå, risikerer du at den mister tilliten til deg, og det er en enorm oppgave å jobbe opp igjen.
Lykke til med å redde hesten og å oppdra drittsekker!!

summer

Skrevet - 16/12/2006 :  21:24:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aller først :

Her har det dukket opp en del ting i løpet av tråden ... for hver nye ting er det en annen måte og takle problemet på. Det er veldigg lurt når man har et problem man vil ha hjelp til, at man skriver en litt utfyllende post, hvor man får med nettopp slike ting.

jeg er forøvrig ikke enig i at du ikke skal trene hesten før du flytter den. Det er ingen hensikt å sette hesten din i den situasjonen at den faktisk sparker deg , fordi du ikke har flyttet enda. Å sette på tau og fortelle den på en ordentlig måte at du vil den skal stå stille er ikke noe som tar vekk tillitten fra deg, og du MÅ ta tak i en slik adferd før den faktisk utvikler seg.

Og jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke kan kontrontere den aktuelle personen jeg . Spørre på en pen måte hva som er grunnen til at hun gjør slik .... altså ikke gå til engrep og kjefte huden full, men spørre hva som skjer, og om hun vennligst kan holde seg unna din hest.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  14:58:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Summer. det er ikke alle mennesker som er komfortable med å skjelle folk huden fulle, og derfor kunne kanskje dette være et godt alternativ.... jeg ville kjfta jeg, men så er jeg en ganske hissig person, som ikke tar fem øre for å si meninga mi.. men etter å ha levd noen år, har jeg lært at ikke alle er som meg! derfor dette forslaget..
Å straffe en redd hest har aldri vært noen god løsning på å bli kvitt problemet, sånn som jeg har lært hvertfall! Sier ikke at hun skal stille seg opp å vente på å bli sparket. men endel av de forslagene her inne, handler om å tvinge denne hesten. Og det er en milevid forskjell på å fortelle hesten at den aktuelle oppførselen ikke er ok, og å faktisk tvinge den til noe den er redd for..
et annet forslag er å ta hesten ut av boksen når dekkenet skal av og på, sånn at du tar den ut av den ubehagelige situasjonen, OG gi maten FØR man tar inn hesten feks..Inntil man får bukt med problemmenneskene, eller flytter hesten.
tror nok de fleste på denne tråden er enige om at det her er andre mennesker enn eieren som er problemet, og ikke hesten. Dumt å straffe hesten da..

summer

Skrevet - 18/12/2006 :  18:39:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Summer. det er ikke alle mennesker som er komfortable med å skjelle folk huden fulle, og derfor kunne kanskje dette være et godt alternativ

Jeg sa bare at jeg synes vel kanskje at man burde finne ut hva som skjer. Jeg har overhodet ikke sagt noe om å skjelle ut noen som helst, tver timot poengterte jeg å spørre på en rolig måte. Hva man er komfortabel med er en ting, men man har et ansvar for dyrene sine. Om perosnen ikke ønsker å gjøre det, er det hennes eget valg . Det var bare min kommentar.

Kopi av melding:
Dumt å straffe hesten da..

Slik je gser det, så kan man ikke bare la hesten dominere, selvom det er mennesker som er årsaken til oppførselen. jeg sier ingenting om å straffe hesten. Jeg sier: Sett på den en grime og et leietau, slik at du har kontroll på kroppen til hesten. (Og ikke setter hesten i den situasjonen at den til slutt sparker, altså la den gå løs og snu rompa til. Hesten truer. en hest som truer, sparker om den føler det nødvendig.) Hva om hesten faktisk føler så sterkt for å forsvare seg AT den sparker eieren sin ?? Hva gjør ikke DET med hesten ?

Det er ikke straff og sette på hesten et leietau, og rolig be den stå stille. Denne hesten er i en vanskelig situasjon, helt klart, men det yter ikke til tillitt om den oppfører seg som den gjør, og eier prøver å unngå og bli tatt og følger etter hesten. HEster føler seg trygge når noen tar ansvar og oppfører seg som en trygg person som vet hva den gjør. Når du tar over kontrollen på hestne, så gjør du nettopp edet. Jeg har ikke snakket om så mye som å heve stemmen, men vise hesten hva man vil den skal gjøre

I mine øyne er det farlig og la hesten ta over kontrollen den perioden man venter på ny stallplass, og absolutt ikke for det beste for noen parter Je ghar jobbet med flere hester som VIRKELIG har vært redde, og som virkelig har forsvart seg, og tro meg, de føler seg ikke noe tryggere ved åfå lov til å true og oppføre seg slik. Når noen derimot tar over kontrollen ogrolig viser vei, da greier de å slappe av.

Eier av denne hesten gjør som hun vil, men mitt råd er å ta tak i dette , sier ingenting om å straffe hesten (faktisk synes jeg det som skjer nå ant er noe som blir oppfattet av hesten som straff) FØR eier blir sparket, hesten har tråkket over en grense, og eier blir mer usikker på hesten.

Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  22:11:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Vi blir nok ikke helt enige, men jeg forsøker igjen.
Sånn ser jeg situasjonen:
1 fremmed person plager hesten gjentatte ganger i boksen
resultat: hesten er usikker i boksen, og forteller dette til eier, med å bruke det språket den kan, nemlig kroppsspråk
2 eier forstår signalene. Eier gir hesten et annet alternativ til disse ubehaglighetene. denne gangen kanskje det er å ikke "jobbe" med hesten inne i boksen
resultat: hesten forstår at eier "ser" den, og roer seg ned under stell. Deretter går det an å forhandle om å jobbe inne i boksen igjen sånn som før problemet oppstår
Jeg mener ikke at eier skal utsette seg for å få seg et spark, eller bli redd hesten sin. jeg mener heller ikke at "jobbing" i boksen skal opphøre på permanent basis. det jeg mener er at hesten trenger at noen forstår stresset, og gjør noe med det umiddelbart. Hester som føler seg forståt av eier, gir så uendelig mye mer tilbake enn de som blir satt på plass. dersom hesten hadde vært ulydig, eller hadde fått en lys idè hadde jeg vært HELT enig i din fremgangsmåte. Fordi din fremgangsmåte er ypperlig for å vise hvem som er leder i partnerskapet. her er det vel mer snakk om å være litt psykolog mener jeg da..

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.