hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Frekk hest !
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Frekk hest !
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

summer

Skrevet - 19/12/2006 :  08:56:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
jo. Men hvis hun ikke kan ta på hesten grime og leietau (som den sikkert skal ha på når den leies ut ) Og hesten går unna når hun kommer med dekken, og truer med å sparke. HVordan skal hun da , om hun ikke skal gjøre noen tiltak, rent konkret, vise hesten at hun forstår, og at dekkenet må på ?

Du sier bare at hun bør la hele greiene være så lenge, til det finnes en ny stall. Men hesten blir usikker når hun kommer med dekkenet, og truer henne. Hvis hun ikke skal gjøre noe som helst, hva skal hun da gjøre ? Jeg kan virkelig ikek forstå at å sette på en grime og prate med hesten er dominerende i den settingen. Du sier hele tiden at jeg snakker om å sette på plass hesten. ved å gå etter hesten og sette på dekkenet, når hesten truer, er å sette hesten i en posisjon som muligens gjør at den sparker. Å sparke sånn gjør MYE med en hest som fra før er usikker.

Det er ikke snakk om ikke å bli enige her, men jeg forstår virkelig ikke hfordan hesten skal forstå at hun forstår, om man ikke gjør noen ting i det hele tatt.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2006 :  10:49:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Da jeg utdannet meg som sykepleier var det en ting jeg lærte som gjorde at jeg forstod ansvaret mitt; vi skal være pasientens advokat! Det vil si at vi tar vare på pasientens interesser om han/hun ikke greier det selv.
Slik er det jo med hest også.
VI må ta vare på hestens interesser og sørge for at den har det bra uansett hva det koster oss av energi og mot.

Stå på og si klart i fra!

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 19/12/2006 :  14:43:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
det jeg snakker om er å trene inn dekkenlegging på nytt. dvs at man deler det opp i flere deler. hele situasjonen med å få noen inn i boksen fordi de skal gjøre "noe" med denne hesten er tydeligvis en stressfaktor. derfor ville jeg forsøkt å lette på trykket, ved å gjøre de tingene som kan flyttes ut av boksen på utsiden. feks legge på, og ta av dekken, er en ting man fint kan gjøre på utsiden av boksen. det er litt mer tungvint, men det er jo også for en periode. det er heller ikke noen grunn til at man ikke kan legge maten inn i boksen før man tar hesten inn. Å legge på grime og leietau, kan man veldig godt gjøre i døråpningen. Det betyr at hesten må komme til deg, og stikke hodet i grima for å komme ut, som jo også etter mitt syn er bra hesteskikk. (mine hester kommer og stikker hodet i grima, ellers henger jeg grima vekk, venter fem min og ber på nytt. er ikke intressert i å fly rundt etter dem inne i boksen)
Grunnen til at jeg mener så bestemt at man bør ta situasjonen ut av boksen, er nettopp dette med sikkerhet. en boks er vanligvis 3 ganger 3 meter, og uansett hvor godt du binder opp, eller holder en hest, eller plasserer deg.. vil den "ta" deg, gjør den det på så liten plass.
jeg mener også at biksen er hestens fristed her på jord, og gjør derfor aldri ubehagelige ting der inne. Kommer jeg inn i boksen, er det for å gjøre noe hyggelig for hesten min. Nå er jo vanligvis ikke å legge på og ta av dekken ubehagelig, men for denne hesten, akkurat nå er det det.
Jeg sier ikke at hun skal la hele greiene være. jeg sier at hun skal ta på dekken på den plassen hvor hun saler opp og av hesten, eller et annet egnet sted, hvor hesten IKKE viser tegn til stress. Når dekkenet atter en gang er blitt ok igjen, kan man begynne å gå tilbake og forsøke å ta det av og på i boksen hvis det er det man ønsker å oppnå. man må begynne der hesten er, ikke der man ønsker at den skal være.
Man må også forstå at dette er en hest som ikke ønsker å være slem, men som ikke vet hva annet den kan gjøre for å få menneskene til å forstå hva den mener. Jeg mener derfor at man skal gi hesten minst mulig press på dette området akkurat nå, og så gradvis høyne innsatsen til man til slutt oppnår det som er ønskelig. det viktigste er jo at hesten får på dekken, og at den får mat, ikke hvor og hvordan man gjør det, ikke sant?

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/12/2006 :  17:41:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, men den kommentaren som jeg svarte på, var at du mente hun skulle la være å jobbe med det til hun flyttet. Og det er jo ikke det du skriver her :) Her er det absolutt snakke om å jobbe med det :)

Men da er vi jo enige da ;)
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 19/12/2006 :  22:28:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Summer: så fint.. var kanskje litt uklar ja.. mente la være å jobbe med hesten i boksen, ikke jobbe med hesten. hadde jeg vært en person som lot være å jobbe med problemer, hadde jeg hatt seriøs trøbbel på hjemmebane, for å si det sånn.Beklager misforståelsen! Du er artig å diskutere med, og har skikkelig gode argumenter.
Cuty: ikke meningen å overta helt tråden her altså.. men blei litt revet med, kan man si.. Håper du får skikk på sakene! lykke til

Guro
» VIP

Skrevet - 20/12/2006 :  00:49:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Dette ble jo en artig diskusjon å lese for oss utenforstående også :-) *sånt liker vi*
Så keep up the good work folkens :-)

Lykke til med hesten Cuty, syns du har fått mange gode tips her, også Lines som kanskje ikke gikk på hesten, men mer på deg selv :-)

Guro
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/12/2006 :  01:13:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Summer: så fint.. var kanskje litt uklar ja.. mente la være å jobbe med hesten i boksen, ikke jobbe med hesten. hadde jeg vært en person som lot være å jobbe med problemer, hadde jeg hatt seriøs trøbbel på hjemmebane, for å si det sånn.Beklager misforståelsen! Du er artig å diskutere med, og har skikkelig gode argumenter

Hehe, takker ;) GOdt å høre man ikke bare terger på seg folk :)

Ja, nei jeg forsto det som at du mente ikke jobbe med hesten. Og det blir veldig galt. På en eller annen måte må hun ta tak i dette. Akkurat hva finner hun vel best ut av selv får vi håpe :)
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 20/12/2006 :  01:17:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
summer. litt o.t men kan ikke du skaffe deg en vip a?? Som jeg kan sniktitte litt på.. tror vi er litt på samme tankerekke..

summer

Skrevet - 21/12/2006 :  10:34:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe. Jeg har vip men det står ikke stort der. Sender deg på pm om jeg finner ut hva det er for noe muffins ...

det er kanskje ikke det på hestemarked kanskje ...

Redigert av - summer den 21/12/2006 10:35:48 Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2006 :  03:03:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Sukk,kjærlighet starter ofte med krangel

Det var en fin diskusjon da! Umulig å være uenig med noen av dere på et vis..

Enig i at summer må få vip

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.