hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Paddock VS "Luftegård" !
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Paddock VS "Luftegård" !
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Chiquita

» VIP

Skrevet - 14/05/2007 :  20:08:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da må jeg bare, til mitt forsvar, si at jeg over hodet ikke nevnte noe om hesters verdi i mitt innlegg(for jeg regner med at det var det de to siste innleggene var myntet på).

Jeg skrev at jeg forstår konkurranseryttere, som i fare for å få sessongen spolert, ikke lar sine hester gå sammen.

De fleste ryttere, inkludert meg selv, har muligheten til å ta risikoen for å få avbrekk i ridningen på grunn av skader(selv om dette aldri er hverken morsomt eller beleilig), og kan dermed sette hestens ve og vel først, altså la dem gå sammen(om da områdene man disponerer gjør dette forsvarlig). Ryttere som rir aktivt, har kanskje ikke muligheten til å tenke på at hesten blir stående i noen uker pga heftig lek ute.

Det var dette, og bare dette, jeg mente med mitt innlegg. Hadde det vært snakk om penger, hadde vel jeg vært temmelig dum. De dyre hestene er vel ofte meget godt forsikret?
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 14/05/2007 :  20:26:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser nå, etter å ha lest innleggene litt nøyere, at det var en viktig del jeg ikke fikk med meg da jeg skrev forrige innlegg, nemlig det med å sette egne ønsker(som f.eks å konkurrere) fremfor hestens beste.

Der må jeg bare bøye meg i støvet og si at jeg er helt enig, man skal sette hesten først. Men: Det er ikke alltid at det er til hestens beste å stå sammen, dersom det ikke er nok plass er det farlig.

For å ta opp igjen eksempelet med en konkurranserytter som velger å ha hestene i hver sin paddock med tanke på faren for skader som kan ødelegge egen konkurransesessong. Hva da med de som ikke tenker sånn, men pga plass og tilrettelegging av ridesenter/stall hvor de har sin hest oppstallet ikke har mulighet til å la hesten stå sammen med andre?
Da kan man jo igjen stille seg spørsmålet om det er etisk å ha hest på et sted hvor det faktisk ikke er plass til å la den være flokkdyr?

Og jeg vil stille enda et motspørsmål: Det ble tidligere nevnt at hesten selv ikke vet at den er dyr eller konkurransehest. Hesten vet jo heller ikke hvorfor den ikke får gå i flokk! Om det er fordi den er konkurransehest og eier er redd for å få skader på den, eller om det er fordi eier rett og slett ikke har tilgang på beiteområder som egner seg for flere hester, går jo ut på akkurat det samme for hesten.

Så jeg tror nok egoismen ikke bare er utbredt hos konkurranserytterne.

Jeg vil likevel ikke si at jeg, som lar hesten min stå i paddock fordi jeg, bortsett fra sommerbeite, ikke har mulighet til noe annet.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 15/05/2007 :  00:12:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, det var ikke myntet på deg, egentlig, for jeg har slett ikke fått inntrykket at det er av DEN grunn du har hesten din i paddock. Så på ingen måte ment som et "angrep".
Tok det bare opp fordi det ble nevnt, ganske enkelt.

Når det gjelder om man ikke har mulighet til å ha hesten på "stort" (større enn paddock) område, eller om man VELGER å ikke ha det, så, ja, da er jo det samme sak for hesten. Men dersom man HAR mulighet, så synes jeg det blir feil å la være, for hestens del.

Jeg er jo heldig som kan velge, er ikke alle som kan det. Men sånn sett KAN man jo i ytterste konsekvens, som du nevner, diskutere hvorvidt det er holdbart å ha hest på et sted hvor hver hest får 2 timer daglig i en luftegård på 10x20 meter. Det blir krasst å si det sånn, og jeg skjønner jo at noe annet i enkelte tilfeller ikke vil la seg gjøre, men det er jo bare en tanke uansett, ikke en mening. La meg presisere det.

Og nok en gang; la meg nok en gang nevne at jeg gjennom alle år med hest, vet om flere som har skadet seg på gjerder etc (en GOD del av dem i "enepaddocker") enn som har blitt skadd ev en annen hest... Så det argumentet er faktisk, i mine øyne, litt tynt i seg selv...

Men, Chiquita; jeg tror nok vi egentlig er temmelig enige!

(Edit; skriveleifs!)

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 15/05/2007 00:14:23 Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 15/05/2007 :  08:51:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei, det var ikke myntet på deg, egentlig, for jeg har slett ikke fått inntrykket at det er av DEN grunn du har hesten din i paddock. Så på ingen måte ment som et "angrep".
Tok det bare opp fordi det ble nevnt, ganske enkelt.

Når det gjelder om man ikke har mulighet til å ha hesten på "stort" (større enn paddock) område, eller om man VELGER å ikke ha det, så, ja, da er jo det samme sak for hesten. Men dersom man HAR mulighet, så synes jeg det blir feil å la være, for hestens del.

Jeg er jo heldig som kan velge, er ikke alle som kan det. Men sånn sett KAN man jo i ytterste konsekvens, som du nevner, diskutere hvorvidt det er holdbart å ha hest på et sted hvor hver hest får 2 timer daglig i en luftegård på 10x20 meter. Det blir krasst å si det sånn, og jeg skjønner jo at noe annet i enkelte tilfeller ikke vil la seg gjøre, men det er jo bare en tanke uansett, ikke en mening. La meg presisere det.

Og nok en gang; la meg nok en gang nevne at jeg gjennom alle år med hest, vet om flere som har skadet seg på gjerder etc (en GOD del av dem i "enepaddocker") enn som har blitt skadd ev en annen hest... Så det argumentet er faktisk, i mine øyne, litt tynt i seg selv...

Men, Chiquita; jeg tror nok vi egentlig er temmelig enige!

(Edit; skriveleifs!)

Opprinnelig postet av Spendas

Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 15/05/2007 :  08:54:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her skjedde det noe rart! Det jeg skulle skrive kom jo ikke med! Prøver igjen! Spendas: Ja, da er vi nok ganske enige likevel! OG: Dersom min hest hadde hatt tilgang på paddock liknende hva Spendas beskrev over i kun to timer om dagen, så hadde jeg flyttet min hest med en gang. DET er noe jeg IKKE mener kan forsvares på noe vis, om det da ikke er snakk om ved sykdom på anbefaling fra veterinær Gå til toppen av siden

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 17/05/2007 :  03:48:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
En "liten" problemstilling hvor jeg tar utgangspunkt i mine egne hester. Har tre stykker.. Den ene er en 5 år gammel hingst. Han er dessverre meeeget sur på vallaker, og hadde han fått tak i en så hadde han nok drept den.. :( Det er dessverre sånn at noen/flere hingster ikke helt får "greie" på hva en vallak er, nemlig fordi i NATURLIGE/VILLE omstendigheter så finnes ikke vallaker.
Dere skjønner sikkert nå at han står i en luftegård (ca. 15x30m) ALENE, men midt inne i klynga med de andre hestene slik at han har overblikk.
De to andre hestene mine er to vallaker.. den ene er 13 år og den andre 6.
Og her kommer "problemet" etterfulgt av et spørsmål til dere..
Jeg har hatt de to sammen og det funker kjempebra!! Helt til foring.. Den eldste er et vanvittig matvrak, og jaaaager han andre unna maten.. Har forsøkt å legge ut flere "matstasjoner" , men da blir han eldste bare heeelt stressa etter å jage på alle stedene..
Og det hele endte med at han ble griiisetjukk på bare to uker :p (han er en veldig lettfora herremann, og tåler ikke noe ekstra før han bli tjukk rett og slett!! )
Jeg skilte da de to, og ga de hver sin luftegård..
Hva mener dere jeg burde ha gjort?? Satt de inn til foringstid??
Kom gjerne med forslag.. :)

Det skal sies at alle tre er konkurransehester, men de står ute fra morgen til kveld.

Ps: når de to gikk sammen så var det i en stooor luftegård. rundt 40*150-200 meter.

-Mona-
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 17/05/2007 :  12:01:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mona: Her er et eksempel på hva jeg mener at blir en sak hvor man må se hva som faktisk er til det beste for "helheten"(deg, og individuelt for dine tre hester).

Dersom du skal ha alle gående sammen, er det stor fare for slossing, skader o.l ettersom hva du har skrevet. Det skal være hyggelig å ha hest, og man skal ikke trenge å gå rundt med hjertet i halsen hele dagen. Jeg forstår deg kjempegodt som skiller disse!

Dersom du har mulighet til å skille vallakene fra hverandre ved foring, er jo sikkert dette det beste. At de altså kan gå sammen, men spise hver for seg. Likevel er dette noe som ikke alltid er like lett å gjennomføre. De fleste jobber/går på skole på dagtid, og man har ikke alltid tid til å først fore, for så å vente på at hestene skal spise opp maten. Jeg vet ikke hvordan situasjonen din er med tanke på dette, men i innlegget ditt virket det som at det for deg ikke ville bli problematisk å sette hestene inn ved foring.

Har du mulighet til å strekke en strømtråd mellom dem mens de spiser? Da slipper du i hvertfall å leie begge to ut og inn. Og dersom du kan dele av området de står på mens de spiser, så kan de jo stå sammen før mat og fraskilt mens de spiser og frem til du har mulighet til åpne så de kan gå sammen igjen.

Lykke til med å finne en løsning som fungerer!
Gå til toppen av siden

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 17/05/2007 :  12:51:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mona: Her er et eksempel på hva jeg mener at blir en sak hvor man må se hva som faktisk er til det beste for "helheten"(deg, og individuelt for dine tre hester).

Dersom du skal ha alle gående sammen, er det stor fare for slossing, skader o.l ettersom hva du har skrevet. Det skal være hyggelig å ha hest, og man skal ikke trenge å gå rundt med hjertet i halsen hele dagen. Jeg forstår deg kjempegodt som skiller disse!

Dersom du har mulighet til å skille vallakene fra hverandre ved foring, er jo sikkert dette det beste. At de altså kan gå sammen, men spise hver for seg. Likevel er dette noe som ikke alltid er like lett å gjennomføre. De fleste jobber/går på skole på dagtid, og man har ikke alltid tid til å først fore, for så å vente på at hestene skal spise opp maten. Jeg vet ikke hvordan situasjonen din er med tanke på dette, men i innlegget ditt virket det som at det for deg ikke ville bli problematisk å sette hestene inn ved foring.

Har du mulighet til å strekke en strømtråd mellom dem mens de spiser? Da slipper du i hvertfall å leie begge to ut og inn. Og dersom du kan dele av området de står på mens de spiser, så kan de jo stå sammen før mat og fraskilt mens de spiser og frem til du har mulighet til åpne så de kan gå sammen igjen.

Lykke til med å finne en løsning som fungerer!

Opprinnelig postet av Chiquita

Takk! Synes det var et godt svar
Nei jeg har ikke mulighet til å skille de ved foring da jeg er på jobb.
Poenget var å stille en del spørsmål til de som bastant mener at hestene uansett har det best i en flokk. Jeg er helt sikker på at hingsten min hadde stooorkost seg med å jakte vallaker, men.. det hadde vel ikke vært riktig ovenfor de to vallakene..eller?
Å skulle jeg ha tatt risken?

Nei, har tatt et valg og de går i hver sin luftegård. Men vallakene går såklart sammen de dagene jeg har mulighet til å "kontrollere" matinntaket på han ene
Og alle tre har plass nok til å løpe å bukke å styre ute, pluss at de er mye ute. Så tror nok ikke de har det sååå ille jeg da

Vil også bare si at jeg er helt enig i at hester BØR gå sammen på store områder, HVIS kjemien dem imellom stemmer og forholdene blir lagt tilrette for det og muligheten er der!!
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 17/05/2007 :  13:04:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er en av de som liker best å ha hestene i flokk, men som jeg skrev tidligere, så er det mange grunner til å ha de hver for seg. Voksen hingst er en av de beste grunnene, veldig ofte at denne lager "krøller" og uro i flokken. Som jeg også nevnte tidligere, så har jeg de siste mnd hatt min drektige hoppe ute på beite med bare en venninne, for å slippe å bekymre meg for at noe skal skje med fosteret el.l. Så drektig hoppe er altså en annen grunn. Skadde hester, halte hester etc er en tredje grunn, disse må jo få ro og fred til å Hvile/bli friske.

Ang de to vallakene, så forstår jeg også problemet ditt. Men dette hadde jo løst seg mer naturlig om det var et beite de gikk på, og gresset var overalt, så slapp "gamlingen" å løpe hit og dit, slik den gjør i luftegården =)

Gå til toppen av siden

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 17/05/2007 :  13:31:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe..Ja du har så rett så rett Torhild.. :) HADDE det bare vært grønne enger året rundt, og HADDE bare ikke "gamlingen" hatt fôrallergi(Tåler ikke så mye proteiner, får stooore klumper på hele kroppen) så hadde nok ting vært annerledes ja:) Da skulle de jaggu ha fått utfoldet seg som de ville :)
Dessverre er ting som de er her hos mine hester. Men jeg gjør mitt beste for at de skal ha det best mulig.

En ting jeg synes kanskje skal fokuseres mere på , er rett og slett HVOR lenge hesten står ute pr. dag. Jeg synes det er helt tullete at mange hester på en del store senter knapt FÅR stå ute i det hele tatt!! Og at mattilsynet har krav om utetid på KUN 2-4 t. ALT FOR LITE!!!!
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 17/05/2007 :  16:04:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe..Ja du har så rett så rett Torhild.. :) HADDE det bare vært grønne enger året rundt, og HADDE bare ikke "gamlingen" hatt fôrallergi(Tåler ikke så mye proteiner, får stooore klumper på hele kroppen) så hadde nok ting vært annerledes ja:) Da skulle de jaggu ha fått utfoldet seg som de ville :)
Dessverre er ting som de er her hos mine hester. Men jeg gjør mitt beste for at de skal ha det best mulig.

En ting jeg synes kanskje skal fokuseres mere på , er rett og slett HVOR lenge hesten står ute pr. dag. Jeg synes det er helt tullete at mange hester på en del store senter knapt FÅR stå ute i det hele tatt!! Og at mattilsynet har krav om utetid på KUN 2-4 t. ALT FOR LITE!!!!

Opprinnelig postet av Bacardi_Shanti_Mozart

Kunne ikke vært mer enig! Et sted jeg hadde hest før lå bare noen km fra en annen stall. Plutselig var det ikke hester å se der, så jeg spurte noen om stallen var lagt ned. Nei, var svaret jeg fikk. Hestene stod bare inne fordi det var sommer, og da ble de så daffe om de gikk ute i varmen. Det er noe av det verste jeg har hørt!

Selv om jeg ikke har stallplass et sted det er mulighet for hesten å stå ute på grønne enger i flokk, er jeg kjempeglad for at alle har hver sin paddock slik at man slipper å dele på utetiden.

Når jeg ordnet alt med mine hester før, så pleide de å stå ute hele døgnet når det var fint i været, og ellers stod de ute fra tidlig morgen til sent om kvelden:)
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 17/05/2007 :  17:22:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Bacardi_Shanti_Mozart

HELT enig! Men er jo ihvertfall en begynnelse at det er kommet regler for det i det hele tatt.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 18/05/2007 :  15:56:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
Hesten min stod på beite og i flokk, men nå må den antagelig belage seg på å stå alene en god del stund..
Men jeg vil uansett se ann situasjonen om vi slipper henne inn til andre hester etterhvert..

Men jeg foretrekker store beiter,fremfor en liten paddoc, ingen tvil..

Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 19/05/2007 :  22:51:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Forstår ar mange ikke har mulighet til å ha hestene i flokk, og forstår at konkurranseryttere ønsker å være svært forsiktige med sine hester.
Men litt sånn på siden, jeg tror at en konkurransehest vil kunne yte enda litt mer, og være sterkere både fysisk og psykisk om den fikk gå i flokk slik instinktet sier den skal.
Jeg har sjelden delt hestene i forskjellige innhegninger (hatt mye hest oppgjennom åra). De finner ut av rang og ting går av seg selv. Men det er da viktig å ha stor nok plass. Selvfølgelig finnes det hester med spesielle behov slik som før nevnt, hingster, sykdom, drektighet, etc. Og ja, har selv hatt hest som sjefen i flokken ikke har tolerert og da har det fungert å sette denne hesten et annet sted. Men da deler jeg heller flokken, enn å la denne ene gå alene. Så da blir det to flokker da. To flokker kan også være to og to. Bare den ikke står alene....
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/05/2007 :  03:48:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
I vår stall er det en - i utgangspunktet - forutsetning at hesten kan gå i flokk, siden det er driftsmåten her.
Om vinteren går de sammen i en stor luftegård, og om sommeren går de ute på store, felles beiter.
Men når en ny hest kommer, så står den først to døgn inne for å venne seg til stallen, lukter, folk, foring og alle de andre hestene som ustanselig passerer dens boks. På nattestid får hestene tid til å bli kjent med hverandres lukter, og allerede da blir de "bedømt" - feks. av "sjefsmærra".

Så blir nykomlingen plassert sammen med en eller to hester - litt høyt oppe i rangen, men ikke med sjefsmærra - i en litt mindre luftegård, så nykomlingen kan bli kjent med et par av hestene, og slippe å møte "røkla" i en stor "fight" for å etablere seg. Hvis den blir venner med de to hestene, går det som regel greit når de slippes i den store flokken.

Ja, en stor fordel er at min lille, gamle nl-hest er nr. 2 eller 3 i flokken, og hun er en mester i å roe "jyplinger" ved at hun signaliserer at HUN er "oppe i rangen", og at de nye kan vente seg MYE mer juling hvis de prøver å ta rangen fra "sjefa", som er Lenda. I vår stall kalles det "Sunniva-metoden". - Hun sørger liksom for at nye hester roer seg, ikke tar de store "oppgjørene" direkte, og hun "viser dem til rette" i flokken.

Nå er det bare et par uker til beite-slipp, og selv den nyankomne, og nykastrerte araberen har nå roet seg. Det var et par uker hvor han måtte "isoleres", da han gikk på alt som var av hopper - OG fikk juling så det holdt....

- Det gikk med en del sårsalve og blåstein på oppskrubbete hester - OG en del "frustrertte eiere" lurte på hvordan "hjertebarnet" ville få det i denne stallen, hvor hestene altså ikke går en og en i en liten paddock, men ble "kastet ut i hestelivet".

En del hoppe-eiere opplevde at deres antatt "dydige" damer, hadde både skrapemerker og oppførte seg høyst "umoralsk" med en slik "herremann" i nærheten...

Eiere av antatt rolige vallaker, fikk oppleve at deres "eks-gutter" hadde mye mer hormoner i kroppen enn de trodde - altså "rabalder" så det holdt - inntil den altså sist ankomne "selv-troende karen" ble satt i "karantene" inntil han roet seg.

Nå næmer tiden for beiteslipp seg, og det ser ut til at det meste er greit - hestene imellom.

Det er VELDIG greit å ha en hest oppstallet på et slikt sted - med en hesteflokk som fungerer godt sammen.

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.92 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.