hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Paddock VS "Luftegård" !
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Paddock VS "Luftegård" !
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Chiquita

» VIP

Skrevet - 20/05/2007 :  09:50:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Forstår ar mange ikke har mulighet til å ha hestene i flokk, og forstår at konkurranseryttere ønsker å være svært forsiktige med sine hester.
Men litt sånn på siden, jeg tror at en konkurransehest vil kunne yte enda litt mer, og være sterkere både fysisk og psykisk om den fikk gå i flokk slik instinktet sier den skal.
Jeg har sjelden delt hestene i forskjellige innhegninger (hatt mye hest oppgjennom åra). De finner ut av rang og ting går av seg selv. Men det er da viktig å ha stor nok plass. Selvfølgelig finnes det hester med spesielle behov slik som før nevnt, hingster, sykdom, drektighet, etc. Og ja, har selv hatt hest som sjefen i flokken ikke har tolerert og da har det fungert å sette denne hesten et annet sted. Men da deler jeg heller flokken, enn å la denne ene gå alene. Så da blir det to flokker da. To flokker kan også være to og to. Bare den ikke står alene....

Opprinnelig postet av NedreKjønås

Det du har skrevet her er jeg helt enig i, men det forutsetter at det er du som eier hestene(eller bestemmer over stedet hestene er oppstallet). Dersom man ikke er så heldig at man har hestene hjemme, men må forholde seg til at stallen man har hest er lagt opp på den måten at det er en paddock til hver hest, er det vanskelig å få til et liknende opplegg, selv om er ideelt!

Jeg har tidligere, under denne tråden, fortalt om hesten jeg måtte avlive etter spark i luftegård. En tragisk hendelse i seg selv, men det som var enda verre, var at hesten var en hest jeg hadde på fôr. Det viste seg etterhvert at eier egentlig ikke ønsket at denne hesten gikk sammen med andre, og så skjedde dette. Hun som eide hesten som antageligvis sparket, ble nesten uvenn med meg pga at hun trodde at jeg klandret henne siden det var hennes hest. Det viste seg også at denne hesten hadde gjort det samme før, men dette var senere.

Da jeg hadde mine hopper sammen med en annen, var det annerledes. Vi var enige om å ta risikoen.

Jeg tror dette er det aller viktigste i sånne situasjoner. Man må snakke sammen slik at man er helt sikre på hva alle parter som har sine hester ivolverte mener, og at alle blir hørt, sånn at man slipper episoder som nevnt over dersom ulykken er ute...
Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 04/06/2007 :  17:14:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skulle gjerne hatt hesten min i samme luftegård som stallkameraten, men problemet er at den andre hesten angriper min. Nå har de stått på samme stall i snart 2 mnd, gått ved siden av hverandre ute like lenge, men fremdeles prøver han andre å angripe min. Derfor vil jeg ikke ha de sammen. Har trent hele vinteren for å kunne starte han i løp, og orker ikke ødelegge hele sesongen ved eventuelle skader.

Nei, da går vi heller bort på kaffe (og gress) til hestevennene våre rett oppi gata. Da kan både han og jeg være sosial!

Gå til toppen av siden

MieuxDuMonde

Skrevet - 05/06/2007 :  21:16:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har bare en ting å si : man burde ikke gå å bekymre seg over at hestene skal få "småsår" av de andre hetsene på beite, de ordner opp selv og sår hører med ! mener nå jeg.. Det burde ikke være en god nok grund for å ikke sette hesten sin på store gressbeiter.ble ikke dere mobbet på skolen kansje? hehe livet er fult av utfordringer. Skjønner at folk som har dyre konkuranse hester er redde for sår, men hadde jeg vært hest ville jeg heller levd et kort men lykkelig liv en et langt men ulykkelig.... ops, ble vist kansje mer en en ting hihi Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 26/06/2007 :  11:08:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
hester som står på paddock er ikke ulykkelige, så lenge paddocken er stor nok, de har kontakt med andre hster ved siden av seg, og at den ikke er full av gjørme.
jeg har aldri sett en hest som har blitt ulykkelig av å stå på paddock så lenge forholdene er lakt til rette for det.
Gå til toppen av siden

Tico_og_Enya

» VIP

Skrevet - 06/07/2007 :  20:11:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
er for at hestene skal gå sammen..mine har alltid gjort det. Men ser helst at flokken ikke blir for stor da...synes det blir litt mye kaos å stress.
Gult er kult;) Gå til toppen av siden

Silvershining

» VIP

Norway

Skrevet - 09/07/2007 :  17:04:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilvershining  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilvershining  Svar med kopi av melding
Begrepene paddock og luftegård går helt i hverandre hos meg

Jg er FOR at hester skal få gå fler i sammen.
Hjemme går fullblodsen og connemaraen sammen, og de to shettisene sammen. Når fullblodsen er borte, går de tre andre sammen. Dette fordi jeg synes det er viktig at de får utfolde seg så naturlig som mulig.

MEN jeg mener også at det er viktig for en hest å godta å stå alene. Dette er for de fleste hester noe de må vennes til. Med en hest som godtar ensomhet er det mye enklere dersom den f.eks. blir syk, eller man må la den stå igjen fordi man skal på tur med kameraten osv

Vakkert som sølv, hjerter av gull
Gå til toppen av siden

ulvetispa
» VIP

Skrevet - 27/09/2007 :  20:59:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er 100% for at hester skal gå sammen med andre. Vi har her travhester som går løp; en løps/avlshingst som går sammen med de to drektige hoppene og føllene deres, ei 2 år gammel hoppe, moren hennes og føllet, og to 2 år gamle hingster som går sammen. Unghingstene går forsåvidt også ved siden av avlshingsten og hoppene, brøt seg gjennom gjerdet et par ganger i høst til vi satte opp dobbelt, men likevel, ingen skader, da de forstår hva Norne mener når han sier i fra. Nå få vi snart en ny ung vallak til stallen, som skal stå sammen med unghingstene, så får vi nå se hvordan det går. Så lenge vallaken er grei, blir det nnnok ingen problemer. Her går nå forsåvidt også alle på utegang, og trives max med det.

Også, på rideskolen der jeg jobba før, gikk hestene sammen. Liten rideskole da, men 10 hester/ponnier. Hestene gikk sammen(6stk) og ponniene(4stk). Av og til sammen. Aldri problemer der. :)

Ingen hest vil skade en annen med vilje, så sant den forstår hva den andre hesten sier! Og hester kan skade hveradre uten å mene det - når de har sko. Da blir jo sparket mye hardere enn de har ment!
Gå til toppen av siden

Hangover

Skrevet - 29/09/2007 :  23:30:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Padocker er greit det. Men på stallen jeg har hestene mine er ikke padockene så veldig store.
Hestene kjeder seg når de står der. Derfor liker jeg mye bedre å sette de ute på ''beitene'' . Har aldri hatt noen skader på noen av hestene mine av att de har stått ute sammen på beite.. Synes hester skal få gå sammen jeg da.. De er jo flokk dyr når allt kommer til allt.. Men er no opp til hver enkelt.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 27/11/2007 :  10:12:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som en av disse egoistiske konkurranserytterne som blir omtalt i denne tråden, har jeg lyst å si et par ting.

For det første, jeg synes at en person som driver utleie av bokser, eventuelt utegang, er i sin fulle rett til å si at på min stall, går hestene i flokk. Som oppstallør vet man da hva man har å forholde seg til. For veldig mange, så passer dette veldig godt. Dette er hva mange hesteeiere ønsker seg.

Men på den annen side, bør dere som kritiserer oss "egoistiske konkurranseryttere" vite at noen av "dere" lever på en annen planet enn "oss" når det gjelder hestehold, hvorfor man har hest, og hvordan man bruker hest. Jeg, og mange av de jeg kjenner (ikke alle, har mange hestevenner som holder hest på andre vis) driver med hest som en idrett, enten profesjonelt, eller som en seriøs amatør. Dette vil si at vi har hest for å nå et mål, noen kanskje MA i dressur, andre internasjonal GP. Dette har konsekvenser for hesteholdet, men det betyr ikke at hestene har det vondt. Jeg forventer ikke at alle skal være enige i dette, men jeg håper at NOEN av dere gidder å tenke seg litt om, slik at de kanskje forstår at det finnes flere måter å holde hest på som er bra for hesten.

Man må huske at disse konkurransehestene har hatt et helt annet liv siden de var svært unge. Det kan naturligvis være svært vanskelig for en hest som er vant med å gå ute i flokk 10 timer om dagen å plutselig bli satt i en lite paddock 4 timer om dagen. Men mange av disse hestene er vant til noen få timer om dagen i paddock, det er deres rutine. Det er dessuten en nødvendig rutine når de skal ha kraftfor 3 ganger om dagen (nødvendig pga at de spiser en del kraftfor), og skal ut og jobbe ganske hardt en gang om dagen. De trenger litt tid å slappe av inne (fysisk og psykisk) før og etter trening.

For konkurransehester er det svært viktig å ikke ha lange skadeavbrudd. Et bitemerke i ny og ne er ikke farlig, men en alvorlig sparkskade over et ledd som medfører flere ukers treningsfri (jeg har opplevd det selv), er et alvorlig problem. Det kan spolere en hel sesong, noe som er kjedelig nok. Det kan også gi varige skader som ikke er et problem for en hobbyhest som skal kun gå på tur eller gå lette klasser, men som kan ødelegge for en hest som skal ut å gå vanskelige klasser. Men det handler også om hestens trivsel. Den er vant til å ha mye energi, og å jobbe hardt. Det å stå stille på grunn av skade i flere uker er det verste de vet. De blir frustrerte i skadeperioden, og det er tøft å komme i gang etterpå. Det er rett og slett urettferdig for hesten å utsette den for unødig stor fare for noe slikt.

Man kommer ikke utenom at det også handler om penger. Dere sier "man kan jo bare forsikre". Er dere klar over hva det koster å fullforsikre en hest til 100.000 kroner? Hva med 200.000 kroner? De fleste forsikrer slike hester mot død, men mange velger å ikke forsikre mot kroniske skader, fordi dette er veldig dyrt. Det er faktisk ganske tragisk økonomisk å få en ødeleggende skade på en hest som du har betalt en halv årslønn for.

Alt i alt handler det til syvende og sist om hvorvidt hestene trives med dette livet. Jeg kan ikke snakke for alle hester, og det finnes staller (både konkuransestaller og hobbystaller) jeg ikke ville hatt min hest på, av mange forskjellige grunner (for eksempel dårlige / manglende paddocker). Men min hest trives i alle fall med sitt liv, selv om den går alene i paddock i "bare" 4 timer om dagen. Man kan ikke bare gå forbi en stall og se en hest i en liten paddock som står og henger med hodet (kanskje den står og småsover litt?) og si at den hesten har det forferdelig. Det er mange ting som tilsammen avgjør om en hest trives eller ikke, og hvor stor plass den har ute, hvor mange timer den er ute, og om den står i flokk er bare EN faktor. Tro meg, man kan ikke få en hest som ikke trives, til å arbeide positivt under rytter heller. Det er en av grunnene til at "vi egoistiske konkurranseryttere" også prøver så godt vi kan å gi hestene våre et godt liv, om enn på en annen måte enn mange andre.
Gå til toppen av siden

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 30/11/2007 :  17:31:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Der fikk du sagt det eligj :D Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2007 :  19:18:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Stallen jeg er i er en liten stall med 7 hester. Der er det 5 gresspaddocker (i forskjellige størrelser, men alle store nok for bevegelse og for at flere hester kan gå det) samt et stort beite som blir brukt om sommeren. Siden ikke alle hestene går bra sammen står de litt spredd utover. En som sjefer for mye (blir en del bank og lite mat på de andre) og en som er drektig står alene. Men siden paddockene er tett i tett opplever nok ingen av hestene å stå alene.

Uansett tror jeg at en mellomting er bra. Alle hestene skal få mat og føle seg trygge og ha mulighet til å være sosiale.

Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 10/12/2007 :  17:03:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
begge mine hester går i lag med andre...fjordingen er en 11 år gammel vallak som går i lag med en gammel vallak, noe som fungerer utmerket. Første gang vi slapp dem brukte de en halvtime på å hvine litt for å finne ut hvem som var sjef, men ingen sparking eller noe..

welshen går sammen med 1 fjordinghoppe og 1 blandingshest. Alle 3 er voksne hester, og det fungerer utmerket. Området er på størrelse med to 20*60 baner, kanskje litt mer.

stemmer for flokk! eller i hvertfall 2 og 2...
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 10/12/2007 :  17:13:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Som en av disse egoistiske konkurranserytterne som blir omtalt i denne tråden, har jeg lyst å si et par ting.

For det første, jeg synes at en person som driver utleie av bokser, eventuelt utegang, er i sin fulle rett til å si at på min stall, går hestene i flokk. Som oppstallør vet man da hva man har å forholde seg til. For veldig mange, så passer dette veldig godt. Dette er hva mange hesteeiere ønsker seg.

Men på den annen side, bør dere som kritiserer oss "egoistiske konkurranseryttere" vite at noen av "dere" lever på en annen planet enn "oss" når det gjelder hestehold, hvorfor man har hest, og hvordan man bruker hest. Jeg, og mange av de jeg kjenner (ikke alle, har mange hestevenner som holder hest på andre vis) driver med hest som en idrett, enten profesjonelt, eller som en seriøs amatør. Dette vil si at vi har hest for å nå et mål, noen kanskje MA i dressur, andre internasjonal GP. Dette har konsekvenser for hesteholdet, men det betyr ikke at hestene har det vondt. Jeg forventer ikke at alle skal være enige i dette, men jeg håper at NOEN av dere gidder å tenke seg litt om, slik at de kanskje forstår at det finnes flere måter å holde hest på som er bra for hesten.

Man må huske at disse konkurransehestene har hatt et helt annet liv siden de var svært unge. Det kan naturligvis være svært vanskelig for en hest som er vant med å gå ute i flokk 10 timer om dagen å plutselig bli satt i en lite paddock 4 timer om dagen. Men mange av disse hestene er vant til noen få timer om dagen i paddock, det er deres rutine. Det er dessuten en nødvendig rutine når de skal ha kraftfor 3 ganger om dagen (nødvendig pga at de spiser en del kraftfor), og skal ut og jobbe ganske hardt en gang om dagen. De trenger litt tid å slappe av inne (fysisk og psykisk) før og etter trening.

For konkurransehester er det svært viktig å ikke ha lange skadeavbrudd. Et bitemerke i ny og ne er ikke farlig, men en alvorlig sparkskade over et ledd som medfører flere ukers treningsfri (jeg har opplevd det selv), er et alvorlig problem. Det kan spolere en hel sesong, noe som er kjedelig nok. Det kan også gi varige skader som ikke er et problem for en hobbyhest som skal kun gå på tur eller gå lette klasser, men som kan ødelegge for en hest som skal ut å gå vanskelige klasser. Men det handler også om hestens trivsel. Den er vant til å ha mye energi, og å jobbe hardt. Det å stå stille på grunn av skade i flere uker er det verste de vet. De blir frustrerte i skadeperioden, og det er tøft å komme i gang etterpå. Det er rett og slett urettferdig for hesten å utsette den for unødig stor fare for noe slikt.

Man kommer ikke utenom at det også handler om penger. Dere sier "man kan jo bare forsikre". Er dere klar over hva det koster å fullforsikre en hest til 100.000 kroner? Hva med 200.000 kroner? De fleste forsikrer slike hester mot død, men mange velger å ikke forsikre mot kroniske skader, fordi dette er veldig dyrt. Det er faktisk ganske tragisk økonomisk å få en ødeleggende skade på en hest som du har betalt en halv årslønn for.

Alt i alt handler det til syvende og sist om hvorvidt hestene trives med dette livet. Jeg kan ikke snakke for alle hester, og det finnes staller (både konkuransestaller og hobbystaller) jeg ikke ville hatt min hest på, av mange forskjellige grunner (for eksempel dårlige / manglende paddocker). Men min hest trives i alle fall med sitt liv, selv om den går alene i paddock i "bare" 4 timer om dagen. Man kan ikke bare gå forbi en stall og se en hest i en liten paddock som står og henger med hodet (kanskje den står og småsover litt?) og si at den hesten har det forferdelig. Det er mange ting som tilsammen avgjør om en hest trives eller ikke, og hvor stor plass den har ute, hvor mange timer den er ute, og om den står i flokk er bare EN faktor. Tro meg, man kan ikke få en hest som ikke trives, til å arbeide positivt under rytter heller. Det er en av grunnene til at "vi egoistiske konkurranseryttere" også prøver så godt vi kan å gi hestene våre et godt liv, om enn på en annen måte enn mange andre.

Opprinnelig postet av eligj

Dette innlegget irriterte meg en smule! jeg er da også konkurranserytter, men hesten mine går like fullt ute sammen med ANDRE hester hver dag, og de lever i beste velgående begge to. Sier ikke noe på at din hest går alene, men ikke dra alle under en kam ved å si at ALLE "seriøse" konkurranseryttere har hesten sin alene, det er bare tull...jeg har full forståelse for at folk er redde for hestene sine, men dersom varmblodsene hadde fått gå i flokk fra de var små ville de vært vandt med det og visst hvordan de skulle oppføre seg uten å kverke hverandre.
Hun jeg trente for i fjor har en stall full av varmblodser, bl.a en hingst som har konkurrert mot noen av de beste unghestene i Norge. Disse hestene går ute i bratt og ulendt terreng fra de er små, og hun har ikke mer problemer med skader enn oss andre i området...
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/12/2007 :  02:03:30  Vis profil  Svar med kopi av melding

Kopi av melding:

Dette innlegget irriterte meg en smule! jeg er da også konkurranserytter, men hesten mine går like fullt ute sammen med ANDRE hester hver dag, og de lever i beste velgående begge to. Sier ikke noe på at din hest går alene, men ikke dra alle under en kam ved å si at ALLE "seriøse" konkurranseryttere har hesten sin alene, det er bare tull...
Opprinnelig postet av Mona_Wendy

Hei,

Jeg sa ikke at alle "seriøse" konkurranseryttere har hesten sin alene, eller at det er riktig for alle. Jeg sier bare at mange gjør det slik, altså vi såkalte "egoistiske". Det er også mange som har konkurransehester sammen med andre. Det er enhver rytters eget vurdering og valg. Jeg håper bare at noen som gidder å lese innlegget mitt kanskje kan forstå at de som velger å ha hesten alene / mindre paddock / mindre anntall timer har gode grunner for dette, og at hestene faktisk kan ha et godt liv allikevel. Samtidig ser jeg naturligvis også fordelene med å ha hestene i flokk, og synes det er helt ok at andre velger det. I de tilfellene hvor det fungerer godt, er det jo veldig bra. Jeg tror ikke noen vil protestere på det :)

Samtidig kan man vel ikke stikke under en stol at det neppe er mange ridehester der ute la oss si over 200.000, som går i flokk. De færreste tar sjansen på det. Det er rett og slett en for stor risiko. Veldig mange føler at de ikke kan risikere å tape mye mindre enn det også. Har man trang økonomi, kan det være ille nok å tape 50.000. Jeg synes ikke man skal dømme folk som da velger å ha hesten sin alene ute, så lenge man finner en ordning som hesten trives med.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 11/12/2007 :  02:21:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei, nå skal jeg ikke komme og si at noe er rett eller galt, men jeg må bare komme med en kommentar til dette med konkurransehester og tid i paddock i forhold til skader...
Det er et faktum (desverre for noen) at det å stå på boks i la oss si 18 timer i døgnet ikke finnes sunt for en hestekropp. (Eller noen som helst annen kropp, for den del..)
Å sette hesten rett på boks etter hard trening er faktisk noe med det mest ugunstige man kan gjøre, selv om hesten er sliten, og man synes man gjør en god gjerning ved å sette den inn så den får hvile.
At en hest da står der med godt om slaggstoffer i kroppen og stivner, gjør den jo langt mindre "motstandsdyktig" mot skader/slitasje i f.eks muskulatur på sikt (både kort og lang), i forhold til en som får være ute og holde sirkulasjonen noenlunde i gang så stor del av døgnet som mulig. Den som får bevegd seg lett kontinuerlig vil jo, ihvertfall ut fra min viten om hestens bevegelsesapparat, ha mye sunnere, sterkere og smidigere muskulatur enn en som står 18 timer på boks.
(Okei, kunne skrevet side opp og side ned her, men jeg stopper i denne omgang)

Er det ingen av de "seriøse konkurranserytterne" som tenker på denne formen for skader?

(Edit; skikkelig skriveleif, og ville legge til et par ord...)

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 11/12/2007 02:23:54 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.