hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Paddock VS "Luftegård" !
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Paddock VS "Luftegård" !
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2007 :  03:50:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde jeg hatt en hest til 200 000 hadde jeg I ALLE FALL sørget for at den fikk stå i noe annet enn paddoc og stivne. Det kan da ikke være bra for alt av sener og ledd på en hest som virkelig skal yte?
Men men .. der finnes vel skrittemaskin

(jada ta det med LITT humor nå da )

Når Gubben er borte driter hestene på plenen
Redigert av - Harneshaug den 11/12/2007 03:52:02 Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 14/12/2007 :  12:56:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til "..meg.."
Nå kjenner jeg at jeg ble litt trekt!
Tenk at du mener hesten har blitt menneskliggjort. Det er det DU som har gjort med DIN hest.
De hestene som har fått lov til å gå ute med flere hester har alle sine intinkter påplass, uansett rase.

Og at du ikke engang har prøvd å sette hesten din sammen med andre?

Det er ikke alle hester som leker eller sloss.
Finn en snill, kjedelig hest som kan stå med hesten din. Det holder med to hester som går sammen.

Mange hester kan ikke gå sammen. Akkurat nå har jeg en hest her hjemme som ikke går bra sammen med min. Det er fordi de er for like i rang, så han må hele tida holde min litt på avstand for at min ikke skal få ta over rollen. Han andre vi har er en unghest og ingen trussel, så de går fint sammen.
Men det går alikevel helt fint. Jeg legger ut mange høyhauger, og de bytter på å stå i skuret. Også har jeg arealer til det. De to kunne aldri ha stått i en liten paddock sammen, men de to mine står tilogmed i samme boks...
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 24/12/2007 :  10:22:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er så mange som skriver at, dessverre, i min stall er det så små paddocker...
For meg er dette noe av det viktigste, og det er noe jeg etterspør når jeg leter etter stall. Uansett hvor fin en stall er, og hvor mange faciliteter det er. Antall timer ute, størrelsen på luftegård, at hesten har et godt og interessant liv de 20 timene i døgnet jeg ikke ser den - det er det viktigste!
Det er ikke et leketøy som bare skal oppbevares trygt til jeg kommer for å trene neste gang.

Hester er skapt for bevegelse 17 timer pr døgn - i flokk. Jo nærmere jeg kommer det - jo mer harmonisk og mentalt sunn blir hesten min.

Hunder er rovdyr som hviler store deler av døgnet og trenger færre timer i bevegelse. Likevel - hvis man hadde hatt en hund og holdt den i et lite bur alene 20 timer pr døgn slik hester står på boks - hadde hunden kjedet seg og fått problemer.
Tror vi hesten vår er så grønnsak at den kan stå stille og blomstre og være fornøyd med å se seg rundt nesten hele døgnet?
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 29/12/2007 :  15:37:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Tror vi hesten vår er så grønnsak at den kan stå stille og blomstre og være fornøyd med å se seg rundt nesten hele døgnet?

Opprinnelig postet av frkelin

HAHAHA!!! Knallbra!

Men vil bare legge til et lite obs til innlegget ditt, selv om jeg personlig er helt enig; man bør huske på at det ikke er alle som er så heldige (som deg) at de KAN "velge og vrake" i stallplasser heller... Altså ikke skjære over en kam alle de som sier at det desverre er små luftegårder på den stallen de står på.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 30/12/2007 :  09:14:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er klart, men i mitt område dukker det opp staller med innendørs ridehaller, og alle slags faciliteter - så det er tydelig hva som etterspørres og at stalleiere da invisterer masse penger på slike ting når de vet om etterspørselen. Dersom man kan velge så si høyt hvorfor du valgte bort den stallen med frimerkepaddocker..

Legger ved et sitat fra en nettside som beskriver hvordan de har laget en genial utegang og tanken bak:

To use a human analogy - a person serving a prison sentence is told when to eat, sleep, exercise, and work in a confined space albeit having access to several areas within the facility at certain times of the day... A person in a holiday resort is ‘confined’ but they can choose when to eat, sleep, relax, exercise, interact with others, and access lots of interesting and fun things to do. Providing an enriched environment for a horse will make a world of difference to their well being as it can for our own.
http://www.right2remainshoeless.com/html/paddock_paradise.html
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2008 :  21:45:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Litt OT kan hende - men jeg falt i tanker over en "god, gammel" diskusjon som har gått omhandlende Burhøns og pelsdyr....
Her var jo favoritt-argumentet "Jamen, de er jo ikke VANT til noe annet liv.....!" Riktig nok, det også....Men hva er best?

Som hobby-rytter med hest som går i flokk, har jeg lite til overs for paddocker. Jeg var og tittet på stall-plass for en stund siden - og hovedårsaken min til å droppe den - var nettopp paddock. Min hest er oppvokst i flokk - og jeg er overbevist om at dette ville bli en ubehagelig overgang for henne. (og har noen fått med seg mine "utallige" tråder med diverse leie episoder med stall-eier hvor vi er nå, skjønner man at jeg VIRKELIG satte det med god plass høyt, siden jeg valgte å IKKE bytte....)

Vinters-tid har vi en luftegård som er liten i forhold til plassen sommerstid, og flokken består av 10 hester. Under foring blir det "diskusjoner" innimellom - men hestene er så klar over sin rang, at det sjelden blir noe stort utav det. Foret blir da også lagt ut i hauger flere enn hestene - slik at det stadig er en "høy-plass" ledig til de som er lavest i rang. De blir jo naturlig nok stadig flyttet på av de andre hestene.......

Innimellom vil det være uenigheter - som nå. Vår 3-årige hoppe har blitt eldre, og krever en høyere plass i rang-ordningen. Det har vært mye knuffing pga dette - men ingen skader. Blir det for ille blandt "damene" går vallaken imellom, han har utnevnt seg til "leder-hingst" og holder styr på de alle. Vi er nå veldig spent på hvordan flokken "faller på plass" når han drar sin vei - siden han er en "låne-hest" som skal hjem i nær fremtid.

Nye hester kommer og går. Disse blir sluppet i flokken UNDER OPPSYN - og de fleste gangene finner hestene utav det på egenhånd. Det har skjedd en gang, at vi måtte skille de - med strømgjerde imellom flokken og de to nye. De fant da MENTALT ut av plassen sin - og gjerdet imellom syntes ikke å spille noen rolle for rang-ordningen. Derfor vil jeg samtidig tro at hester som går i paddock ved siden av hverandre OGSÅ føler seg "i flokk" - om de ikke fysisk går sammen.

Som karriere-rytter, ville nok også jeg prioritert skade-fritt så langt det lar seg gjøre uten å sperre hesten fullstendig inne - men det tror jeg svært få gjør i dag. Fokus på hva som er best for hesten har nå endret seg en del de siste åra og jeg vil aldri gå så langt som å si at ALLE sprang-hester lever et intetsigende liv...De ville aldri ha prestert så bra, om de ikke trivdes i "jobben sin".

Da hesten vår var 2, ble hun sparket i bak-benet - noe som ble en riktig kostbar affære - med penicillin-sprøyter, pille-kur, sår-rensing og bandasjering i lange tider. Hun sto i fare for å bli ubrukelig allerede i så ung alder. Dette ville IKKE skjedd, om hun gikk for seg selv - men allikevel.....Når jeg ser hvordan hun "herjer rundt" sammen med de andre og koser seg glugg ihel - har jeg aldri tenkt tanken på å ta det fra henne!!!

Hva man mener er best eller dårligst vil alltid ta farge av VÅRT behov - så man blir nok aldri helt enig om dette - og det er jo derfor så forskjellige måter å holde hest på har utviklet seg!

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

SaraOgMedina

» VIP

Skrevet - 03/01/2008 :  21:37:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min går på et stort beite i flokk!:).. hester er jo flokkdyr!:) Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.