hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fôre med kun rundball - dårlig for hesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Fôre med kun rundball - dårlig for hesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bella_og_Beauty

Norway

Skrevet - 18/11/2007 :  22:12:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBella_og_Beauty  Svar med kopi av melding
Jeg har en nordlandshest og en varmblods.. som begge blir fôret med rundball morgen og kveld (+ multitilskudd mm). Kan de få magesår e.l. av rundball? Skal fôre halvt om halvt med rundball og høy utover vinteren, men ettersom vi ikke har fått kjøpt høy enda så må vi nøye oss med rundball enn så lenge...
Hanne, Bella & Beauty <3

HelleG

Skrevet - 19/11/2007 :  12:58:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
hestene klarer fint å spise kun rundball uten å få magesår. Det er jo grovfor, så det skal ikke gi magesår. Det er mer kraftfor i store mengder som gir magesår.

Går fint å blande både rundball og høy. Mange som gjør det for å drøye høyet siden det er lettere nå å få tak i rundballer. Bare pass på at rundballen ikke har mugg i seg. Et tips er å ha den inne i låven eller under et egnet tak om den må stå ute. Dra gjerne ut noen flak av rundballen og rufs det opp og legg utover så det tørker. Da ser du fort om du har noen muggpartier i ballen og slipper hester med tjukke ben. Har nemlig akkurat hatt det og det skyldes mugg partier. Så fort de var bort av rundballen og det resterende ble rufset til å fikk tørke ble bena bra igjen.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Bella_og_Beauty

Norway

Skrevet - 19/11/2007 :  18:31:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBella_og_Beauty  Svar med kopi av melding
Takk for svar :) Det var godt å høre, at det ikke var farlig...;)

Bruker av samme rundball som vi gir til sauene og kyrne. Har ikke merket noe til verken mugg eller tykke hesteben :) Men jeg skal være obs på det.

Hanne, Bella & Beauty <3 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 19/11/2007 :  18:34:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
om du forer med rundball av kvalitet gjør det ikke noe.

pass opp for

Jord
kadaver
mugg.

Om du ikke har noe av dette i din rundball så er det kjempe bra og fore med.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/11/2007 :  19:20:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg biter meg litt merke i den detaljen at de fores med samme som kyrne, og må derfor spørre deg om det er veldig våt rundball.... (som jo vanligvis kyrne blir foret med ) Jeg ville IKKe foret med veldig våt rundball i det hele tatt egentlig , men ikke kun det. Da ville jeg blandet med høy.

De lager jo egen ensilasje til hestene, som er mye tørrere enn det kyrne får .
Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 20/11/2007 :  14:30:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Summer: Det er vel ikke dyreslaget som spiser rundballen som avgjør hvor tørr den er, men høstetid, evt tørking, vær i løpet av slåtten osv...?

Vi har tørre rundballer til våre kyr og hester, og det fungerer fint.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/11/2007 :  16:51:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Summer: Det er vel ikke dyreslaget som spiser rundballen som avgjør hvor tørr den er, men høstetid, evt tørking, vær i løpet av slåtten osv...?

Det sa jeg vel heller ikke ??? Jeg sa at til kyr er gjerne foret laget mye våtere enn til hest. og våt rundball som er beregnet på kyr, ville jeg ikke brukt til hest. de som lager rundball beregnet på hest, lager den tørrere, enn de som vanligvis blir laget til kyr.

Jeg personlig ville ikke brukt den som er veldig våt, til hest.
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 21/11/2007 :  11:31:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
De kan faktisk få magesår av silo og for våt ensilage (som da egentlig ikke defineres som ensilage lengre...). Bare å holde godt øye med avføringen. Mange hester tåler silo fint, mange andre ikke. Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2007 :  15:16:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Har lagt inn en tråd om en side om grovfor her.. Runball er en måte å pakke for på, på lik linje med silo..det heter silo fordi det er konservert i en silo, rundball fordi det er pakket i en runball. Jeg forer med fortørka rundball, 1 slått pakka i rundball. Ingen tilsetning. Noen for er tilsatt ensileringsveske, noen ikke. Jeg vil tipse folk om å lese litt om for på denne siden. Betegnelsen på slikt for er for meg som har utdanning innefor landbruk: surfor! og da er det viktig å vite at det kan befinne seg masse forskjellig for både i en firkantball, silo, rundball etc..det som er viktig er HVILKET for, og riktig mengde utifra tørrstoff prosent osv. Hesten har jo som alle vet en mage, kua har 4 og er drøvtygger, så det sier seg vel selv at hest og ku ikke bør spise utifra samme forplan. Grunnen til at jeg velger å holde jmeg langt unna våt rundball er at hesten må ha veldig mange kilo i døgnet for å komme opp på tilsvarende forenhets-nivå som f.eks høy. Har du f.eks en hest som skal ha 7 kilo høy..blir dette mye våt rundball det! Hestens mage er bygd for heller flere og mindre måltider, kua er et produksjonsdyr og hesten en "idrettsutøver". De aller fleste hester jeg har sett som lever på silo-for har hatt noe løs mage for å si det sånn, og jeg synes personlig at det blir et vel tungt for for hesten. Jeg bestiller tørre!!! gressballer hver vår, forer med det i nov-mars i tilegg til høy. Resten av året bruker jeg høy + beite. Veldig vanskelig å benytte surfor til hest-(-med mindre du har en hel flokk) i varm vær.
Ja ja, nå får jeg vel masse tilbakemeldinger, men det får så være, det var kun ment som et tips til å se litt på denn siden om grovfor, beite mm. Masse nyttig info der.

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2007 :  22:13:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
ENSILAGE er til kuer, det er tilsatt syre (maursyre??)og lukter veldig, er veldig sterkt for hestemager, er til kuer (men lages i rundball fordet...)

HØYSILAGE er til hester, er gress som er slått, tørket på jordet og pakket i rundball.. Så det er jo gress/høy i rundball rett og slett..
Kan være like vått som ENSILAGE, men da må man jo fore i større mengder for at hesten skal få i seg like mye tørrstoff (dvs. høy og ikke vann...)

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/11/2007 :  22:56:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er langt fra ekspert, men siden hest og ku har heeelt forskjellige fordøyelses-systemer, så "behandler" dyra foret på forskjellig vis.
Hester har også et mer "følsomt" fordøyelses-system, så de vil fortere reagere hvis foret ikke er av god kvalitet.
- Bare en tanke.
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 22/11/2007 :  14:44:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ENSILAGE er til kuer, det er tilsatt syre (maursyre??)og lukter veldig, er veldig sterkt for hestemager, er til kuer (men lages i rundball fordet...)

HØYSILAGE er til hester, er gress som er slått, tørket på jordet og pakket i rundball.. Så det er jo gress/høy i rundball rett og slett..
Kan være like vått som ENSILAGE, men da må man jo fore i større mengder for at hesten skal få i seg like mye tørrstoff (dvs. høy og ikke vann...)

Opprinnelig postet av Liten_Lista

Feil... Så vidt jeg har forstått skiller man i hovedsak mellom to typer surfor:

Ensilage til hest er tørket gress (>75% tørrstoff) som pakkes i firkantballer (med veldig mange lag plast for å unngå luft/fuktighet i ballen). Ensilage til ku kan ha mindre enn 75 % tørrstoff og pakkes i rundball.

Silohøy er tilsatt syre og pakkes ofte i rundballe.

Utover det er vel høysilage og høyensilage bare andre navn på samme greier?
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2007 :  19:52:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
hhehhe

Jeg har høysilage i rundball..... Det er bare 2 forskjellige måter å pakke det på, alt etter hva man synes er praktisk...

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2007 :  20:08:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
www.grovfornett. no der står vel det meste hva den debatten angår. Men jeg kan si, ensilering bygger på prinsippet om luftfri lagring ved lav ph. Lav ph oppnås delvis ved fermentering ( gjæring) og delvis ved tisetning. Altså fermentering: gjæringsprossessen som f.eks x antall kilo gress har, vått eller tørt- har etter den har blitt pakket i plast. Tilsetning er ensileringsveske, finnes forskjellige typer og ikke alt for tilsettes dette. (surfor, silo, ensilasje...kjært barn har mange navn)
Egen side om foring av hest, høy,annet grovfor, boutolisme, energibehov mm er det også på den der siden.

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 22/11/2007 :  20:30:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hhehhe

Jeg har høysilage i rundball..... Det er bare 2 forskjellige måter å pakke det på, alt etter hva man synes er praktisk...

Opprinnelig postet av Liten_Lista

Nei, det har med kvaliteten og gjøre. Da firkantballene blir surret et visst antall minimum ganger med plast for å sikre at det ikke kommer luft til, mens rundballene bare blir dekket og er derfor best egnet for oppbevaring av ensilage til ku.
Gå til toppen av siden

Linn_1902

» VIP

Skrevet - 22/11/2007 :  23:26:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kan da pakke inn rundballen så mye man vil også. Kommer ikke luft til der heller. Jeg har rundballer med høy faktisk. Dette fordi pappa er bonde og lager rundballer til kyrne sine, men har ikke sånn maskin man lager firkant høyballer med.
Dette er supert for fordi det ikke er like tørt som vanlig høy og støver ikke i det hele tatt.
Ordet rundball er vel bare en betegnelse på hvordan det er pakket, hva som er inni kan være så mangt
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.83 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.