hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fôre med kun rundball - dårlig for hesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Fôre med kun rundball - dårlig for hesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

summer

Innlegg: 1167

Skrevet - 23/11/2007 :  00:24:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei, det har med kvaliteten og gjøre. Da firkantballene blir surret et visst antall minimum ganger med plast for å sikre at det ikke kommer luft til, mens rundballene bare blir dekket og er derfor best egnet for oppbevaring av ensilage til ku


det kommer an på hva som er bestilt og hvordan de pakker. Lager man til ku, er det ofte lite plast, lager man til hest SKAL det være veldig mye plast. Og du kan få firkantballer med lite plast (been there ) og du kan få rundballer med mye plast ... og omvendt.
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway
Innlegg: 208

Skrevet - 23/11/2007 :  09:35:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Skriver under på de 2 siste jeg også..
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Innlegg: 209

Skrevet - 26/11/2007 :  21:13:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, da er vi visst enig og jeg har lært noe nytt! ;) Gå til toppen av siden

Belinda_Ask_Kvikken

» VIP

Innlegg: 30

Skrevet - 10/12/2007 :  17:14:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
hEI I år laga pappa høyrunnball. Det vil si at det er høy men det er pakket inn i plastik. Hoppa mi e drektig så jeg lurer på va er det best å gi henne vanlig runnball eller runnballhøy????? Det er mindre støv i runnball høy er det ikke???? Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway
Innlegg: 3332

Skrevet - 11/12/2007 :  14:24:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
jeg mener høy er det beste for hesten uansett jeg.
Er for mye muffens med rundball og elendig kvalitet er det også.
huff.

hesten min blir syk han, og det er jeg glad for for da kan han få høy i stede for og ikke sånn silo.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Innlegg: 706

Skrevet - 13/12/2007 :  11:02:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fôrer med rundball om vintern, den er veldig tørr og fin, ALDRI finnet mugg i den, aldri jord, aldri døde dyr osv.

Jeg er veldig fornøyd med dette fôret om vinteren, for da kan det sløses litt siden det er ikke så dyrt som høy.

Hesten min fikk skikkelig diarè i fjor når hun gikk på rundball og da tok vi allergi test på henne og det viste seg at hun reagerte på et "gressprodukt" som var i den rundballen. Dette gress slaget var også på beitet i sommer så vi måtte bytte beite. Så i år har jeg prøvd med rundball igjen og i disse rundballene er det ikke dette gresset så da bare spiser hun og koser seg
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway
Innlegg: 694

Skrevet - 16/12/2007 :  20:11:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Jeg kjøper nå både tørrhøy og silo på rundballe, så kan ikke si at fordi ballen er rund er fôret slikt og slikt. Mange forskjellige måter å pakke forskjellig fôr på.
Mine får rundballe ute hele dagen, den er ikke fullgått av vann, men nesten like tørrt som høyet.
Tørrhøyet som er pakket på rundballe er like tørt som de som er presset i firkantballer uten plast rundt. Av de jeg kjøper vell og merke, er mange variasjoner ute å går der også.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway
Innlegg: 208

Skrevet - 19/12/2007 :  14:24:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Jeg må bare le...hvor mange her har landbruksutdannelse, på videregående+ høgskolenivå??? Surfor...noen som vet hva det er??? Det er betegnelsen på alt dette kaller "alt mulig"...og - nok en gang foret har fått navn ut i fra måten det blir ensilert på...silo fordi det lages i en silo faktisk, og rundball fordi det pakkes i en rundball. Det er mange måter å ensilere et for på.
Når man pakker inn et for som ikke er tørt i så så mange lag plast vil man få en ensileringsprosess i form av gjæring, ergo det trengs ikke kunstige ensileringsvesker, som finnes i mange mange typer for å konservere et for. Når man legger silo som det faktisk heter, kjører man ofte på et jorde med forhøster, tilkoblet ensileringsveske ( syre f.eks) og kjører så dette gresset inn og legger det i en silo! Gresset pakkes og da får man etter hvert silo! Så jeg må si jeg er høyst imponert over utviklinga i landbruket hvis det nå er sånn at rundball lages i silo og omvendt...


Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway
Innlegg: 421

Skrevet - 19/12/2007 :  17:12:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Vi har vinterfôra sauer, og noen går på rundballe. Siden vi har så rolig å grei fjordamærr, har vi henne på utegang ilag med sauene :)
Hun har stått på utegang (hjemme) nå i snart 5 år! Det eneste som er minuset med det er at hun får den stoore vomma, men ingen ting ellers :S

- Fjordinger skal ikke være tynne ;)

Men selvfølgelig, det er jo noen hester som ikke tåler rundballe/på gå utegang, og kan dermed få magesår.

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

summer

Innlegg: 1167

Skrevet - 20/12/2007 :  14:23:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
magesår av utegang /rundballe??? Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.