hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gamle hesten min...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Gamle hesten min...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Royal-X

» VIP

Skrevet - 06/10/2008 :  12:46:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har en vallak som nå plutselig har blitt 17 år. han har lenge hatt litt problemer med å legge på seg, og i år når vinterpelsen skulle av - ble han ganske tynn... jeg sendte han for første gang på sommerbeite i to måneder (pga graviditet også) og han storkoste seg! la på seg godt og ble superfin!

nå, knappe to måneder etter er han bare en skygge av seg selv! syyyltynn! det har gått så fort, og jeg er litt bekymret. to hester på stallen har den siste måneden fått gasskolikk og blitt operert for tarmslyng... heldigvis overlevde de - men vi er jo alle bekymret for at noe slikt skal skje med de andre hestene... det vi vet pr. i dag er at kolikken ikke skyldes foret. dette pga den ene hesten fikk kun høy, og den andre kun ensilage - men stalleier har sendt inn prøver av begge fortypene for sikkerhetsskyld. klinikken som de to hestene nå står på tror imidlertid at det kan være bendelorm. vi har derfor gitt alle hestene dobbel dose banminth.

min hest fikk før 8 kg med ensilage og 1 liter eggersmann natur. nå har jeg gradvis økt til 12 kg (og skal snart øke til 14 osv så lenge han spiser opp) ensilage. han får 1 liter eggersmann natur på morgenen, 3 dl olje og salt. på kvelden får han 1 liter betfiber og salt (+ vann selvsagt). vi har også gått fra 3 måltider daglig til 4.

jeg vet at hesten min begynner å dra på åra og at det sikkert er derfor + at han bruker veldig mye energi på pelsskifter, men fins det noe mer jeg kunne prøvd?

pelsen hans er ganske matt også syns jeg + at jeg føler manen og halen stadig blir tynnere og tynnere...

likevel er allmenntilstanden hans som alltid - helt super! han blir ikke brukt like mye som før siden han er så tynn (og fordi jeg har en liten baby nå), men han er ivrig og fornøyd når han blir trent.

noen som har noen tips eller kommentarer?

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2008 :  10:20:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Varmblodshoppa jeg hadde på fôr i mange mange år var også slik på vårparten. Da røytingen satte i gang for fullt raste kiloene! Veterinær ga henne B vitamin (samt en til, husker ikke hva det var, mulig Cvit) i sprøyte og de to "vårene" forløp røytingen som normalt uten vekttap. Men så ville ikke veterinærene lenger sette disse vitaminsprøytene neste vår! Og da raste hun nok en gang ned i vekt. Jeg økte uansett på med kraftfôr med mye "sakte" energi, og olje, før røytingen startet, så hun tapte seg ikke så mye som tidligere sesonger. Men allikevel nok til at jeg fikk Mattilsynet på besøk da hun ble sendt til bedekking hos ny fôrvert!!! Heldigvis hadde jeg mitt på det tørre, og fôrplanen hennes hang fortsatt i stallen slik at de så den.

Sjekk også kvaliteten på høyet! Ta litt olje i kveldsfôret hans også.

Vi har hatt 2 episoder med gasskolikk her også i høst, og innvollsorm er ikke synderen siden de har blitt "kuret" mange mange ganger. Jeg mistenker sopp!

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 08/10/2008 :  11:32:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
sopp i grovforet da eller? det er jo mulig ja... for høy og ensilasjen ligger i samme rom, så det smitter jo raskt ja!

hvor mye olje kan man gi totalt?

tenkte å få dyrlegen til å sette b12 ja!

tusen takk for svar!!
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 08/10/2008 :  17:38:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Jeg synes det var ganske lite korn om hesten blir ridd... Jeg hadde gjerne gitt et par dl olje til hvert måltid...
:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 08/10/2008 :  20:51:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du bruker olje med e vitamin tilskudd kan du gi både 4 og 5 dl om dagen, men hvis det ikke er e vitamintilskudd i det skal hesten ikke ha mer enn 3 dl om dagen....

Jeg vil også annbefale deg Green Power alfaalfa. Dette får pels og man til og skinne og inneholder masse proteiner som kan hjelpe han opp i vekt
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 08/10/2008 :  21:43:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
glemte visst å skrive det ja... han får green power hver morgen :-)

de har fått svar på fòranalysene nå - og de var fine. både høyet og ensilagen var av høy kvalitet (høyet var klasse 1 og ensilagen klasse 2). avføringsprøvene på den ene hesten inneholdt endel parasitter, men de fant ikke spor av bendelorm. men det kunne likevel være det sa de, da det visstnok var vanskelig å påvise...

skal komme dyrlege neste uke - så da får han sikkert B-12. finnes det noen andre vitaminer man kan gi enn multivitamin fra FK`? får han ikke til å spise de korna... har blanda de i betfiber og alt, men han siler de ut!

skal holde med 1 liter eggersmann kraftfòr, ifølge de som selger det her... er jo grovforet som teller...

hadde hovtrimmer her i dag, og hun kunne se på høvene at det hadde skjedd noe inni hesten siden sist hun var her (i begynnelsen av august). strålene som hele tiden har vært så fine og sterke, var nå helt fillete... :-(

stakkar gullet mitt!
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 09/10/2008 :  00:56:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hva med og bruke litt dekken, så du slipper at han bruker så mye energi i pelskiftet?
Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 09/10/2008 :  00:56:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hva med og bruke litt dekken, så du slipper at han bruker så mye energi i pelskiftet?
Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/10/2008 :  03:32:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - 17 år da ingen alder.
To kolikkhester i samme stall? - Kan de ha fått i seg søle eller sand?

Hesten bør også sjekkes for hjerte-plager, samt "alt mulig".
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 09/10/2008 :  12:09:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

hm.. han bruker dekken ja - men de får jo pels fordet? min gjør i alle fall det...
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 09/10/2008 :  12:12:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmmm - 17 år da ingen alder.
To kolikkhester i samme stall? - Kan de ha fått i seg søle eller sand?

Hesten bør også sjekkes for hjerte-plager, samt "alt mulig".

Opprinnelig postet av T. Boysen

nei - 17 år er ingen alder! :-) du har helt rett, men han har liksom sånn "gammelmannsplager" på en måte... trust me! han er under 10 år i hodet, hehe! han var også helt hingst på beitet i sommer - sjønningen!

takk for tips! skal ta det opp med vetten :)
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2008 :  14:51:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nettopp fått et tips om at Eggersmann Senior müsli passer bra til hester som er eldre,magre, vanskelige å fôre og som går mye ute og forbrenner mer enn vanlige hester.

Vi skal prøve dette på den eldste kaldblodsen her fra nå.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 17/10/2008 :  16:06:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, har brukt det jeg også tidligere. fint fòr det, men er nok noe annet som er galt i min hests tilfelle...

Vetrinæren kommer nå om en time! oppdaterer etterpå med hva han sier
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 17/10/2008 :  19:22:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
dyrlegen kunne bekrefte det jeg har trodd... når hester får ensilage så må de ha mye større mengder før det kan sammenlignes med høy. det har noe med hvor mye tørrstoff det er i fòret. han sa at roal må øke grovfòret til det dobbelte! dvs 24 kilo! stalleieren var tilstede - og fikk jo sjokk! han gikk inn å leste på nettet og på fòranalysen på høyet og fant ut at min hest måtte ha MINST 18 kilo!

så nå kommer vi til å gradvis øke opp. og jeg regner med at han kommer til å ligge et sted mellom 18 og 24 kilo i mengde etterhvert.

Håper det er "bare" dette som er galt og at det ikke er noe annet galt med gutten min.

*sjokkert jeg nå*
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 18/10/2008 :  10:48:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jøss, det visste jeg ikke..! DOBBELTE?!

Håper det "bare" var det ja:) Er jo en ganske logisk grunn, det:) Lykke til med gamlingen!:D

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 18/10/2008 :  11:10:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei, godt vi stadig lærer noe nytt :). ensilagen vi bruker har 60% tørrstoff, dvs 40% vann! og da er det jo egentlig logisk ja at hestene må ha mer av dette enn vanlig høy for å bli mette. vanlig høy er som regel ca 80% tørrstoff og 20% vann.

så sjekk grovforet deres ladies!

har i alle fall fått en wake up call i vår stall nå...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.