hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gamle hesten min...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Gamle hesten min...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Royal-X

» VIP

Skrevet - 18/10/2008 :  11:12:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er i grunnnen veeeldig glad nå! har alltid hatt lyst til at hesten min skulle få fri tilgang - og endelig har jeg funnet en stalleier som har forstått dette! satser på å få en blid, fornøyd og supersprek hest til vinteren - når jeg skal begynne å ri igjen etter graviditeten :) Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2008 :  23:24:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var jo et av budskapene vi prøvde å si i debatten om "Ensilage" Tassen4ever startet...

Godt at dere får begynt å rette opp i fôrmengden:-)

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 23/10/2008 :  21:24:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, den må jeg lese! har ikke vært så aktiv her i år, så har ikke fått med meg :) Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 24/10/2008 :  11:49:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gratulerer som nybakt mor, først og fremst :D =)=)
JA ensilage har lurt de fleste godt rundt lillefingeren opp til flere ganger!! i ensilage er det ganske mye mer vann(altså lavere prosent tørrstoff å høyere prosent med vann)dette gjør igjen at det veier mer i kg, selvom mengden som eks veier 1 kg på vekten ikke tillsvare mer en KANSKJE 1/2 kg høy i fiber,proteiner å masse totalt. så en hest som skal ha 10 kg høy må MINST ha 20 kg ensilage i døgnet for å komme opp i samme mengde. å det er egentlig ikke så mye som det høres ut som,selvom det utgjør en god del kg å høres litt "wow shit, så mye" ut så er det faktisk ikke mer masse eller næring en hva du finner i 10 kg med høy :)
jeg er ganske glad i foring av ensilgage, så lenge det lagres riktig og er av GOD kvalitet. det støver mindre å vekker gjerne matlysten ganske mye hos hester, de syns ganske greit det "smaker bedre" :)
ang kraftfor så er vel mengden du gir helt opptimal i forhold til at hesten ifølge deg står endel nå pga graviditet osv. men jeg har selv foret på mnaturmuslien du gir å jeg fikk faktisk beskjed om å gi opp til 3 kg i døgnet. å dette fra en som er forprodusent i eggersmann. så når den blir ridd ville jeg vel kanskje anbefale deg å også øke dette NOE. men jeg vil vel tro at det er "for lite" ensilage som er synderen her. om du bekymrer deg å tenker mye rundt hestens hold å om noe annet kan være grunnen så anbefaler jeg å ta en blodprøve av hesten å sende inn til NVH(NorgesVeterinærHøyskole) for en full analyse å sjekk.
mvh meg :)
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 24/10/2008 :  14:23:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svar!

hesten min spiser opp sine 24 kg høy han, så nå kommer vi til å øke opp til 27 kg. jeg har veldig lyst til å øke opp helt til det ligger noe igjen på morgenen, så håper jeg får med meg stalleier på det... jeg var å kjøpte kraftfòr i forgårs, og fikk beskjed om å øke opp til 0,5 liter mer enn det han får nå. jeg kjøpte nå seniorfòret, for det er litt mer fetende. håper gutten min snart er tilbake i form slik at vi kan begynne å ri han igjen! :)
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 24/10/2008 :  14:24:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva koster det egentlig å sende inn blodprøve til NVH? ikke at det skal utgjør om man gjør det eller ei, men bare nyfiken... Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 26/10/2008 :  00:58:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
så fint, da kan jeg tenke meg han fort kommer opp i vekt igjen :)
blodprøve hos NVH ligger på rundt 500-1000 kr for en "full sjekk", altså alt som sjekkes kan,sjekkes ;) . jeg pleier å ta en slik sjekk før sessongen starter å vinteren er "over", rundt februar. bare for å være på sikre siden at alt er klart å hesten i form.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 26/10/2008 :  11:24:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok - det var jo ikke så ille! skal høre med vetrinæren om han kan fikse en. Har økt til 27 kg også nå forresten + kjøpt senior eggersmann (hadde en sekk i kjelleren med naturmix - men den var muggen desverre) og de vitaminene eggersmann selger... husker ikke hva de hette igjen - men en stor hvit boks med orange bilde på. han får 150 ml av denne :) Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 26/10/2008 :  11:25:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
gram mener jeg... ikke ml... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.