hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gode rideskoler i Oslo/omegn?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Rideleir/rideskole
 Gode rideskoler i Oslo/omegn?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/04/2004 :  16:28:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det går mot sommer, og dermed flytting for vidre studier, og med det ønsker jeg å ta opp aktiv ridning igjen, fortrinnsvis et sted jeg kan lære mer, og utvikle meg. (Rideskole)
Jeg regner med at mange av dere har vært borti mange forskjellige i løpet av årene, så jeg prøver igjen.

Jeg er interessert i "engelske" rideskoler og islandsheststall/rideskole/privatundervisning i Oslo & nært omegn (mulig å komme seg dit uten egen bil). I første omgang ønsker jeg å ri max. 3 dager i uken, hvorav helst max. 2 med dressur/sprang/o.l og 1 med islandshest.

Noen "krav"/forutsetninger;
-> Som sagt, i eller i nærheten av Oslo, ikke for lang reisetid, og det må være mulig å komme seg dit uten bil.
-> Voksenkurs.
-> Helst muligheter for privattimer/separate kurs, da dressur og sprangerfaringen min "spriker" litt; red i sin tid middels sprang, men rir knapt nok LB dressur.
-> Mulighet for gangartstrening med islandshest, da jeg er veldig interessert i dette, ikke bare generell ridning. Har ridd islandshest før.
-> Gode hester.
-> Gode instruktører!
-> Godt miljø og fornuftige priser!

Har sett litt på Nordtvet Rideskole på Kalbakken, er denne å anbefale?
-> Når burde jeg begynne å tenke på å melde meg på kurs?

MvH Silje.

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2004 :  17:17:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg vil generelt si at dessverre rideskolene i Oslo ikke er så bra. Det kommer muligens av at jeg vet om rideskoler utenfor Oslo som er så veldig mye bedre

Men finnes mange.. Personlig ville jeg forsøkt å få hest på for med en ordning hvor du kan ri for instruksjon. Det er løsningen jeg etterhvert har valgt å gå for.

Rir på Nordtvet selv, men ikke i rideskolen. Stallen er kjempekoselig, men rideskolen er foreløpig ganske nyoppstartet (holdt på et år nå). Nå begynner elevene å komme på et ok nivå, men tilbudet med voksenkurs er foreløpig ikke så bra. Det snakkes om å få bedre voksentilbud til høsten, så godt mulig de får det til.

Har ridd på Øvre Fossum Gård på Stovner (ok å komme seg dit med både buss og bane) i mange år da jeg var mindre. Her er det nok bedre tilbud med voksenkurs. De har også bedret seg endel siden den gang jeg rei der. På Stovner har de også ridehus. Det har vi foreløpig ikke på Nordtvet.

Ekeberg er et mulig alternativ. Mye fjording, så hvis du liker det er det muligens ok. De er autorisert som trestjerners rideskole. De har en veldig dyktig ridelærer med trinn 3.

Trosterud er også et alternativ. De har egne voksenkurs, men per dags dato ikke ridehus. Det snakkes derimot om ridehus i Alnaparken, og skal visst være vedtatt. Dessverre er dette vedtatt mange ganger de siste 10 årene, og selv om det sies at det er sikrere nå, så tror jeg ikke på ridehus før jeg ser det. Har godt inntrykk av Trostrerud miljømessig, men anlegget og stallen er dårlig. Får de nytt anlegg i Alnaparken blir dette bra!

Søndre Nordstrand er det også no. Lite kjennskap til stedet, men de har ridehus og har holdt på i noen år. Mulig andre har noe å tilføye her

Og så har du endel vestover.. Som jeg kjenner lite til.

I Sørkedalen er det f.eks. Elveli (mener de har islandshest), Brenna Gård, Stall Nordby. Og rett utenfor bygrensa Østern Bruk (vært der og sett en gang, og minner mye om "Stovnerstandard". Og På Stovner er den endel billigere..).

Test Guiden. Søk også på Akershus. Togforbindelsene ut av Oslo er mange steder veldig bra.

Apropo steder utenfor Oslo er Sørum Fritidsgård ved Lillestrøm ok. Tror faktisk dette er en av de bedre. De har en ridelærer der som er veldig dyktig, og ok hestematerial. + ridehus. Men litt klundrete å komme seg dit uten bil. Du kan ta tog og buss, eller bare buss. Du har også endel på andre siden av Oslo. Steinseth og Tanum. Tanum tror jeg er ganske håpløst med kollektivtransport, men Steinseth er muligens bedre (vet igrunn ikke). Vet lite om disse stedene.

PS: Veldig mange av rideskolene har ordning med løstimer. Vet de har det på lørdager på Stovner (ring og hør når isåfall, før var det kl 14:00). På Nordtvet har de foreløpig ikke innført løstimer. Tror mange av de andre rideskolene også har. Da kan du prøve deg litt frem iallfall. Dessverre er det lang venteliste på samtlige rideskoler i Oslo, men hjelper gjerne om du har litt erfaring og kan hoppe på et kurs istedet for å begynne på nybegynnerkurs (det vil jeg også anta at du ikke vil).

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 27/04/2004 17:24:46 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 27/04/2004 :  18:08:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror faktisk Lillemorstallen i Sørkedalen driver med islandshest, muligens også Elveli, men jeg vet ikke om rideskolene tilbyr gangartstrening. Du kan jo ringe og høre. Jeg vet ikke om andre rideskoler som driver med islandshestridning i Oslo. Mange rideskoler har en islending eller to, men for en islandshestinteressert er det nok allikevel triste greier :).

Er ellers enig med spoff i at det er begrenset utvalg i rideskoler i oslo med god kvalitet. Men Ekeberg rideskole har blitt veldig bra de siste par årene. De har voksenkurs, men ingen islendinger såvidt jeg vet. De har også erstattet noen av fjordingene med noen store ponnier /små hester, så hvis du ikke har behov for å ri stor hest, kan du nok finne noe som passer. Ekeberg ligger nær sentrum og koselig til i Ekeberg-parken.

Angående ditt siste spørsmål: Du bør begynne å tenke på å melde deg på kurs med en gang! Ekeberg har i alle fall hatt stor pågang de siste årene, og jeg tror det gjelder de fleste rideskolene i Oslo.

Redigert av - eligj den 27/04/2004 18:10:08 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/04/2004 :  18:10:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tusen takk!
Har tenkt å reise litt rundt å sjekke etter at jeg har flyttet ned, og uansett ikke har noe å gjøre mens jeg venter på studiestart. Litt synd med Nordtvet, så ut som et koslig sted.

Har ikke tenkt å begynne å nybegynner, nei. Bare litt usikker på hvor jeg havner i nivå ;)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 27/04/2004 :  18:11:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
P.s. På Ekeberg kan du ri prøvetime. Jeg anbefaler deg å ringe på formiddagen og snakke med Silje Hansen. Hun er rideskolesjef der for tiden, og veldig hyggelig :) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2004 :  18:24:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Har ikke tenkt å begynne å nybegynner, nei. Bare litt usikker på hvor jeg havner i nivå ;)

Opprinnelig postet av Formosissima

Sett i forhold til de nivåene som brukes på de rideskolene jeg kjenner til i Oslo kan du nok trygt kalle deg viderekommende. Ellers synes jeg en sammenlikning utifra hva du rir i sprang og dressur er en bedre beskrivelse. Dessverre vet jeg absolutt ingenting om islandshest, så hva du ser der er ikke godt å si

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/04/2004 :  18:36:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar nok en gang. Har forhørt meg litt om Lillemorstallen før, men har fått høre at det er vanskelig å komme seg dit uten bil. :s

Skal begynne å kontakte litt forskjellige rideskoler, men får ikke kommet meg dit før i sommer.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2004 :  19:22:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Mulig jeg blander Elveli og Lillemorstallen med hensyn på islandshest. Du får sjekke opp.. Ikke sikker jeg
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 27/04/2004 :  20:04:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tusen takk for svar nok en gang. Har forhørt meg litt om Lillemorstallen før, men har fått høre at det er vanskelig å komme seg dit uten bil. :s
Opprinnelig postet av Formosissima

Ja, Sørkedalen er litt kjip sånn sett. Det går en buss fra Røa sånn ca. hver halve time tror jeg det er, kanskje oftere og sjeldnere deler av dagen. Noen av stallene ligger enda et godt stykke fra bussen. Hvis du har mye reisetid til Røa, blir det fort litt langt. Men jeg vet ikke nøyaktig hvor langt unna bussen de forskjellige stallene ligger. Det kan tenkes at du bør planlegge litt i forhold til hvor du vil bo i Oslo så du ikke må bruke 2-3 timer hver dag til og fra stall, studiested og bosted.

Når jeg tenker meg om, er det kanskje ikke opplagt for deg hvor Røa ligger, men det ligger altså utenfor sentrum, ca. 20 minutter med t-bane.

Redigert av - eligj den 27/04/2004 20:05:50 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/04/2004 :  21:43:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har planer om å bo i sentrum (Grünerløkka) om det blir noen ledige studenthybler i silo-huset. Ellers vet jeg ikke helt hvor det blir til at jeg bor.

Har tenkt en del på Dikemark i Asker, noen som har erfaring med det stedet?
En islandshest får jeg evt. lete opp og bli forrytter e.l. for, om jeg ikke finner noe.. :)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2004 :  22:19:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at Dikemark er ok. Sett de har endel treninger nå og da. I første omgang for privatryttere, men så strå det at rideskoleelever gjerne kan leie skolehest. Det høres ut som en bra deal.

Eller privattime på skolehest med rideskolens instruktører. Høres også bra ut! Privattimer er ofte bra

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 27/04/2004 22:20:28 Gå til toppen av siden

plutoloop

» VIP

Norway

Skrevet - 05/05/2004 :  21:49:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Lillemorstallen er lett tilgjengelig med buss, det er rett ved et busstopp. Så det er ikke noe problem (41 bussen fra Røa). Der holder de på med islandshest og gangarter (Ikke andre raser enn islandshest, bortsett fra en privat varmblods og en fjording). Silje Hansen var min ridelærer før, da hun underviste på Østern Brug. Selv rir jeg på Østern Brug, de har bra voksenkurs på tirsdager bl.a. Men jeg har planer om å slutte der, stalljentene der er veldig overlegne og frekke (De er ti-tolv åringer som er "verdensmestere"). Men der er det fine hester og gode ridelærere. Men man er veldig mange på timen (synes jeg), gjerne 12-13 stykker. Skal antakeligvis få meg hest på helfor!
"Ikke en time i livet er bortkastet dersom den brukes på hesteryggen" - Winston Churchill Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/05/2004 :  08:46:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er mulig jeg kommer til å bo på Sagene - jeg vet ikke hvordan det blir med å komme seg hit og dit? Noen som bor der nede som kan hjelpe til? :) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2004 :  09:26:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nå ligger det ikke noe staller i nærheten av Sagene. Men du har bussforbindelser både mot sentrum (da når de de fleste stedene som er nevnt over lett), eller så har du også anledning til å ta buss til Maridalen hvor det finnes mye hest, eller til Kjelsås hvor det er togforbindelse videre til blant annet Nittedal, hvor det også finnes mye hest.

Nå kjenner ikke jeg til noen rideskoler i Nittedal eller Maridalen, men det er mye privatstall og fint turterreng, så der ville jeg nok vurdert muligheten for en forrytterordning. Du nevnte jo at det også ville være aktuelt.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 12/05/2004 09:27:24 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/05/2004 :  20:32:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fra sagene er det nok enklest å komme seg til Ekeberg (25 min med buss), eller Oslo ridehus (ca. det samme). Det tar nok heller ikke så mye tid å ta bussen til byen, og så ta t-banen videre, for eksempel til søndre nordstrand. Jeg har ikke ridd der selv, men jeg kikket på stedet for en tid tilbake, og syntes det så ganske ok ut. Du kan lese litt om det på nett:

http://groups.msn.com/SNORD

http://www.aktivioslo.no/kunder/sondre_nordstrand_ridesenter/sondre_nordstrand.html

Nordtvet er også greit å komme til, men de har kun noen få hester (ellers ponnier), og ikke ridehus per i dag.

Maridalen er et fint turområde, men det finnes ikke treningsmuligheter for ting som krever bane. Både Nittedal, Sørkedalen og andre steder utenfor Oslo, er litt klumsete å komme tli fra Sagene.

Oslo ridehus er kanskje ikke nevnt her. Jeg har aldri ridd der, men jeg har vært der et par ganger. Jeg har ikke noe godt inntrykk av stedet, Det er trangt, og lite koselig i stallen og ridehuset. Det ligger midt på Skøyen, dvs. mitdt i trafikken, skikkelig asfaltstall. Jeg var der og så en nybegynnertime, og det var stappfullt i ridehuset. Fullt på sporet, og enda en liten volte innenfor på den ene halvdelen av banen. Før hadde de imidlertid en dyktig instruktør (Anny Hilde Linden), men hun har slutta der så vidt jeg vet.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/05/2004 :  20:33:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forresten Fossissima: Hva skal du studere? Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.