hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ellen Ofstad om tølt.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Ellen Ofstad om tølt.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  22:34:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
I dag høret jeg noe som for min del tok rimelig kaken - nemlig at Ellen Ofstad under et kurs hadde vist med en leketøyshest hvor farlig og skadelig tølt er for islandshesten. Hun hadde visstnok fortalt at tølt ødla ryggen og at man absolutt ikke burde ri hesten i tølt - at hesten tøltet av seg selv var ikke noe farlig.

Begrunnelsen til dette var at når hesten tøltet, så tøltet den med senket rygg(!) og hodet i en unaturlig og for hestene, ubehagelig, posisjon. Dette var da altså vi rytteres skyld - og ingen burde tølte hestene sine.

Min "svigermor" er av det noe godtroende slaget, og trodde selvfølgelig på dette. Jeg tviler ikke på at Ellen Ofstad er en flink person, men eh? Unnskyld meg? Selvfølgelig, all feilriding er skadelig av større eller mindre grad - men bare uttalelsen om senket rygg (i negativ forstand) fikk meg til å undre litt om hun i det heletatt har sett en hest bli tøltet ordentlig?

Synes dette høres ut som svada fra ende til annen, men hva mener dere?

karen&irpill

Skrevet - 18/07/2005 :  22:50:02  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med deg! Tølt er jo en gangart som islandshesten har. Skal det bli sånn "Unnskyld oss da, at islandshesten har en spesiell gangart"?. Hesten bærer seg sånn i tølt. Blir den heist opp med henda og røska og dratt i er det klart at det ikke er bra, men jeg synes hun skal studere en islandshest som er løs og ledig gå i tølt, og se åssen den bærer seg selv. Se på T2 hesta, de går jo sånn med løs tøyle!
Dessuten er det mange andre hester som går med høyt hode og senka rygg i trav..

-Karen

[Karen og Irpill]
Redigert av - karen&irpill den 18/07/2005 22:59:00 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  09:19:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jepp, det glemte jeg faktisk å nevne for dem - T2. Men apropos senket rygg og hevet hode - hvordan mener Ellen Ofstad at denne hesten skal klare noe annet enn ren grisepass? For så vidt meg bekjent, skal en hest nærmest sitte for å tølte ordentlig. Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 19/07/2005 :  10:41:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Kan ikke tenke meg til at det skal være skadelig for hesten om den blir ridd rett, det er jo en naturlig gangart for den. Har ikke så utrolig mye peiling på islandshester, men har ridd litt på en (som forøvrig helst tøltet uansett..) å få galopp eller vanlig trav på henne var uaktuelt, det ville hun ikke. Da ble det grisepass eller tølt. Skadelig? neppe.
Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 19/07/2005 :  11:43:18  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For så vidt meg bekjent, skal en hest nærmest sitte for å tølte ordentlig.

Ja, jeg tviler litt på om Ellen visste hva hun snakka om når hun sa akuratt det.

[Karen og Irpill] Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  11:58:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dessuten er det mange andre hester som går med høyt hode og senka rygg i trav..
Opprinnelig postet av karen&irpill

-uten av det forsåvidt er noe å trakte etter da.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 19/07/2005 :  12:36:37  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Neinei, selvfølgelig ikke.
[Karen og Irpill] Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  16:44:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Huff, detter er dessverre ikke en enkeltstående misforståelse. Alt for mange mennesker her i verden som vet for lite om en sak, lager en konklusjon (da på lite kunnskap og erfaring) for så å spre det som sannhet.
Man trakter jo etter det samme i tølten som i traven. Hesten skal ideelt sett gå med ettergift i hele overlinjen. Da arbeider hesten med ryggen (altså = som i trav osv. Uten senket rygg og forhåpentligvis uten ryggproblemer). Hester med høyt hode og senket rygg lever derimot med større skade risiko, men enhver som driver med islandshest vil (forhåpentligvis) prøver å arbeide bort denne gale holdingen i hesten sin.

Vet med meg selv iallefall at etter 1 års trening begynte min gode venn Godi å slippe i nakke og overlinje på slutten (han gikk aldri spesielt høyt med hode eller senket rygg. Ingen ryggproblemer, men langt fra ideel form.) av året. Hesten ble sykt mye tøffere, og endelig svarte han på halvparader.

Hadde jo vært fint om en såpass erfaren og dyktig person som Ellen hadde sagt ting med litt mer bakgrunnskunnskap:) Men men vi sier og gjør dumme ting alle sammen en eller annen gang iløpet av livet.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom.
Redigert av - Shilamon den 22/07/2005 12:45:40 Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  19:01:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Islandshestene har blitt ridd i tølt slik i mange århundrer... De færreste har vel tatt skade av å tølte?
The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 19/07/2005 :  22:41:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har vært på en del kurs med Ellen, men akkurat dette var nytt for meg. Hvilket kurs har denne personen vært på?
Det ville jo vært dumt om Ellen O ble feilsitert, ikke sant?
Kanskje finnes det en god grunn til påstanden også, men da mangler det vel store deler av forklaringen, vil jeg tro.

Mvh Marianne S.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  23:24:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei!
Jeg har vært på en del kurs med Ellen, men akkurat dette var nytt for meg. Hvilket kurs har denne personen vært på?
Det ville jo vært dumt om Ellen O ble feilsitert, ikke sant?
Kanskje finnes det en god grunn til påstanden også, men da mangler det vel store deler av forklaringen, vil jeg tro.

Mvh Marianne S.

Opprinnelig postet av Marianne S

Må igrunn si meg enig her

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  11:05:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Regner med at dette dreier seg om ett av kursene på Leinstrand(?). Personen(e) som sa dette har vært på alle E.Os kurs, og er absolutt en voksen og forstandig person som ikke ville lyve. E.O hadde brukt en leketøyshest for å beskrive hvordan en hest (i følge henne) går når man tølter.
At E.O kan bli feilsitert, er nå så, men i dette tilfellet er det ikke slik.

Jeg kan ikke se en eneste god grunn til å si noe sånt. Men dersom dere kan komme med beviser for at tølt er skadelig, så kjør på ;-)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  14:09:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Shilamon, du sier at jeg for mitt eget ryktes skyld ikke skal uttale meg om ting jeg ikke vet noe om - da sier jeg takk det samme til deg, og ber deg den gamle debatten ligge. Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  14:30:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Takk det skal jeg:)
(var forøvrig ganske med i den debatten hvis det var den du siktet til i dette tilfelle..)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  14:55:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Siktet vel mer til det faktum at du i denne saken snakker om en fjær som blir til ti høns - og sammenligneder det med den gamle saken, hvilket ikke henger på greip. :-) Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  20:42:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
For de som er interresert, så har Ellen kommet med en kommentar her.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.