hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Erfaring med å kjøpe uinnridd unghest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Erfaring med å kjøpe uinnridd unghest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2006 :  22:30:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Drømmer stort om å kjøpe unghest om dagen, og aller, aller helst skulle jeg ønske at jeg kunne kjøpt en flott 4-5 åring, som er påbegynt grunnridd, og som har en viss kvalitet. Dessverre er dette en hest av en slik type som på alle måter overgår min øknonomi, og jeg har av den grunn begynt å tenke litt på muligheten for å kjøpe en som er uinnridd.

Hva slags erfaring har dere med dette? Hvilke fordeler og ulemper har dere erfart?

Jeg tenker endel over farene, man kan f.eks. finne ut at hesten på langt nær har de kvalitetene du leter etter, og hvordan skal du egentlig finne hestens kvaliteter når du ikke kan ri den? Hva slags retningslinjer tar dere utgangspunkt i når dere skal se på hester dere ikke kan ri? Hvordan vektlegger dere f.eks. avstamning?

Hvor ung bør den egentlig være, og hva kan du se/ikke se i denne aldern? Har snoket så vidt det er litt tundt på hester i alderen 1 til 3 år. Vet at det fører endel utgifter med å holde en hest som ikke kan ris, men samtidig blir det raskt kjappe 1000-lapper ut av en hest som ris i 8 uker og viser meget god ridbarhet.

dressurblogg.no

AinaVj

Norway

Skrevet - 04/12/2006 :  00:11:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Ville vel ha sett litt på eksteriøret, samt på prestasjonen til foreldrene, og litt lenger bakover på stamtavlen.
Kan vel også se på hvordan evt søsken gjør det? Hvis det ikke er mulig å ri den, ville jeg også ha sett hva slags evne den har til å samarbeide når du er på bakken. Enten det er tømmekjøring, horsemanship, joinup, longering, barokk eller hva den nå er trent på, ville jeg ha tatt utgangspunkt i om den er veldig lærevillig/samarbeidsvillig eller motsatt. Dersom den har vært på unghestskue, kan du ta en titt på dommerkortet og se hva slags premiering unghesten evt har.
Om det er en dressur hest du ønsker, så kan du se etter hva slags bevegelser og steg den har, og kanskje se hvordan ryggen, beinstillignene, manken, nakken og skuldrene ser ut i forhold til hvordan en dressurhest bør se ut. OM den ikke har vært stilt ut, så ha med deg en person som har god peiling på eksteriør.

Har kjøpt unghest begge gangene. Først en som var innkjørt og 4 år, og den jeg har nå som bare var litt ridd på og er 3,5 år . Skal ærlig innrømme at jeg ikke har tenkt på noe i forkant av det du nevner, men har alltid gått bra.

En ting jeg lærte, er at arbeidshest ikke er tingen for meg (hadde døl første gangen).
Da jeg kjøpte frieser, tenkte jeg ikke på ridningen i det hele tatt. Er vel bare flaks at det går så bra framover som det gjør med ridningen. Men skal likevel ikke si at vår hverdag sammen er helt prikkfri. Har derfor heldigvis gode trenere rundt meg som kan hjelpe meg med å takle det som jeg ikke klarer på egenhånd.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 04/12/2006 :  00:20:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den forrige hesten jeg hadde/red inn var en 4 år gammel Oldenburger-hoppe som sjefen min importerte fra DK. Kun grimevant/leievant, så alt innen innridning var opp til meg. Hadde henne i 3,5 år, og hun ble en super hest, både i sprang og dressur. Hadde et føll på henne i denne perioden, og senere ble hun solgt med god fortjeneste!

Helt utenom spørsmålene du stilte da, men... =)

Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  17:22:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Tok det helt ut jeg, og kjøpte nyavvent føll. tenkte at på den måten kunne jeg prege henne akkurat som jeg vill fra dag en. Jeg lærte at dersom kjemien stemmer når føllet er lite vil det gjøre det hele veien, men dersom ikke, vil det ikke forandre seg. jeg sitter derfor med ei hoppe som er snart fire, som kjemien virkelig ikke stemmer med. hun kan det hun skal, er rolig og trygg. Alle venninnene mine forguder henne, men jeg angrer fremdeles på at jeg valgte denne hesten. Målet mitt er defor å selge henne nå som uinridd, men godt grunntrent, eller å ri henne inn og selge henne, for å bruke mer tid på min andre hest, som jeg VIRKELIG liker.
jeg vil derfor råde deg til å bruke litt tid på å bli kjent med den unghesten du tenker å kjøpe før du bestemmer deg. det er veldig vanskelig å selge unghest akkurat nå, fordi mange "ferdige" hester går så billig som de gjør. derfor vil du sikkert få lov av en evt eier, å renne ned dørene i stallen, eller ha den på prøve i en periode, før du bestemmer deg. En fornuftig eier vil la deg få lov til å ha en viss prøvetid, mens en ufornuftig en sannsynligvis ikke vil det. Så da hadde jeg venta til jeg fant en av de fornuftige jeg.. Bruk tid sammen med hesten, bli litt kjent. Kjenn litt på den, og på hvordan du takler "sprella" dens. for det er en del mer sprell og tull med en unghest enn med en som har lekt fra seg.
I tillegg ville jeg vektlagt hvor mye den var miljøtrent, hvor mye den var lært i forhold til alder. jeg ville ikke valgt en treåring som var mye ridd, da jeg mener at de fleste treåringer er for unge til å bli ridd MYE. Jeg ville heller ikke valgt en unghest som var tre år, ikke leietam, ikke kunne gå på tur med leier uten følgehest. ballansegangen mellom hvor mye en unghest skal kunne, hva som er for mye og hva som er for lite er veldig vanskelig. men en hest som er overtrent eller evt ikke trent i ung alder vil bære med seg disse konsekvensene inn i voksen alder. Mye vil du ikke merke hver dag, noe vil aldri bli borte, men alt som har skjedd en hest vil alltid være endel av den hesten den blir til.
Kjøp derfor hest av noen som er villig til å la deg spørre og grave, teste og bli kjent med. Kjøp en hest som villig blir med deg ut for å utforske verden heller enn en som rygger når du kommer med grimen. det er det aller viktigste for meg, sammen med at hesten skal egne seg til det arbeidet jeg ønsker å bruke den til og er sunn og frisk på alle måter.

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

myrimann

» VIP

Skrevet - 25/12/2006 :  16:32:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den første hesten jeg kjøpte var en 4 åring som var gjordt svært lite med, ikke var den speisielt pen i ekstiøret heller! Kjøpte den egentlig kun for å ri den inn og selge den! Men den ble hos meg i 4 år og ble etter hvert veldig fin! Dette var nå riktig nok en fjordhest da, så det stoppet liksom litt opp med oss etter de årene. jeg betemmte meg da for å selge denne, da mitt mål var å bli dressur rytter!

Da jeg kun hadde pengene jeg fikk for fjordingen til rådighet til ny hest, måtte det bli en unghest! Jeg tenkte først også på en grunninnridd hest i 4års alderen. Men da ble prisklassene for min "drømmehest" for høy, og jeg kunne bare få en ok hest i min prisklasse!
Så var jeg i dk for å hente hjem et føll som en venninne av meg hadde kjøpt, det endte med at vi ikke kom med på båten til norge pga dårlig vær! Altså vi ble værfaste i dk i 2 døgn! Vi fikk kontakt med noen hyggelige folk ikke så langt unna hirtshals, og fikk bo der til neste båt gikk! Og der, veldig tilfeldig fant jeg min "drømmehest"! En 2,5 års hoppe! Når jeg fant ut at jeg muligens ville kjøpe denne hesten kikket jeg litt på ekstriøret/overlinjen, beinstilling og bevegelser i første omgang! Deretter fikk jeg se stammen, som var av riktig godt tysk dressurblod! Og så likte jeg veldig godt personligheten hennes! Dermed var det gjordt og kjøpet var i boks! Jeg kjøpte henne rette fra oppdretter! Men ja, det er ingen garanti for at dette kan bli en god dressurhest, det får tiden vise!! Men jeg har fått meg litt bedre forutsttninger nå, og skal prøve å gjøre det beste ut av det!

Dessuten Spot: Tror det kan lønne seg å kjøpe unghest rett før dem blir 3 åringer, da slipper du mye utgifter på hesten før den kan begynne å ris! (begynner med forsiktig innridning alerede i mars, det er jo kommet krav til rideprøve som 3 åringer nå!) Da tror jeg man får mest for pengene! Men det finnes ingen garanti!!

Kan jeg spørre hva prisklasse du har tenkt på?

Hvertfall lykke til! Det er kjempe gøy!!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/12/2006 :  21:07:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fordelen med unghest er at du kan forme den helt selv. DU vil sjeldent få en hest som har uvaner og tilknytningen til hesten vil bli litt anderledes idet at du kanskje har lært hesten alt selv. En liten seiersfølelse kanskje?
Men det kreves jo at man har evnen til å tilri og lære hesten det man ønsker, eller man kan sende den til skolering og jobbe videre med dette. Det sparer jo ofte en del tid. Men det koster jo litt da..
Jeg har valgt å gjøre dette med min, da jeg fikk henne som 2,5 åring. Men det har helt klart ikke blitt noe billigere å gjøre det på denne måten. Foring og div på en unghest koster jo og regner man ut om jeg hadde kjøpt en voksen trent hest ville jeg nok ende opp med det samme som hesten har kostet meg til nå. Fordelen er jo da at jeg har blitt godt kjent med hesten også før denne treningen starter.

Så er det jo veldig forskjellig fra rase til rase.. HVa man ser etter. Jeg går ut fra du leter etter noe NV eller DV?? Hva med import?? Du finner mange grunnridde lovende unghester i DK til en rimelig pris. Utvalget er digert.. Jeg hadde ikke nølt med noe fra Blue Hors f.eks eller andre salgstaller i DK. Prisen behøver jo absolutt ikke være avskrekkende.. men spørs jo om du vil bruke 20.000, 50.000 eller 100.000 på denne hesten.. Du finner MYE for 50.000 i DK. Også hos Blue hors.

Ulempen er jo helt klart at man ikke kan garantere seg for noe prestasjoner, men jeg hadde som tidligere nevnt sett på evt søsken og de fleste rasehester er kanskje kåret og har fått en offisiel bedømmelse. Da er det jo greit å vite hva dommere har kritert dens bevegelser.. Har hesten scoret veldig høyt på gangarter ville jeg vektlagt dette like mye som (kanskje mer) enn bra avstamming.. Spesielt om du skal ha en vallak..

Vi du avle på din kommende hest er papirer jo veldig vesentlig. Hadde vært mye mer kritisk da til kvalitet mange ledd tilbake enn om den "kun" skal brukes som ridehest" Prisen vil jo helt klart også avspeiles av dete især hvis den i tillegg har fått bra score.

så min konklusjon er at kjøper man en "billigere unghest med lovende fremtid som må fores og trenes i flere år før den kan ris på , kontra en "ferdig" 4-5 åring med god trening og bra avstamming vil man nok ende opp med nesten samme i beløp når alt kommer til alt.. Regn ut hva det koster i året å fore og oppstalle hesten.. så legg på tid.. hva vil du.. ha en ridehest nå eller ha en unghest du kan trene opp selv? for prismessig tivler jeg det lbir alverdens til forskjell.

Dessuten tror jeg at selvom man finner en unghest som er lovende, men man finner ut den ikke er "ridbar" fremfor en trent hest, så kommer det veldig an på rytteren. du er jo en lovende dressurrytter så jeg tviler på du får problemer i den gården.. Ikke bekymre deg om det.

Finn heller drømmehesten.. let etter pesonlighet og kjemi. Hvilken rase og hvilken pris hadde du utsett deg??
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2006 :  23:14:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg satser på at jeg iallfall må ut med 50000kr for det jeg ønsker meg. Og det er en varmblodig ridehest. Har snakket litt med trenern min, og hun mener jeg bør kjøpe en 3åring som kan begynne og ris omtrent med en gang, men som ennå ikke er sittet på. Per dags dato har jeg ingen penger, og en hest på helfôr, som jeg også har veldig lyst til å fortsette med. Dillemma

Det blir nok aktuelt å dra til Danmark, og importere noe derifra. Da blir det nok raskt DV, men det er ikke noe krav om man skulle kommer over andre varmblodige hester. Trenern min har endel kontakter, så hun hjelper meg. Når jeg bare har pengene..

Veldig usikker på hva jeg skal gjøre.. Synes det å skulle kjøpe noe helt uinnridd er litt voldsomt, men har vel egentlig fått det som anbefaling. For å få et utgangspunkt med de pengene jeg uten å vente alt for lenge kan klare å spare opp.

Vi får se.. Man skaffer seg ikke 50000kr eller mer på dagen akuratt..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 25/12/2006 23:19:07 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  01:00:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvorfor kjøpe uinridd når du kan få innridd 3 åring til 50-60.000??

Er det noe som gjør at du ikke vil at hesten skal være sittet på før?

f.eks:
Romanov avkom: vallak 2002 Tilredet, 170 cm 55.000 incl. moms.
vallak 2002 Rides v. berider. 170 cm 50.000 excl. moms
Future avkom: vallak 2003 I proff. tilridning. Meget velg., ædel og velrejst 55.000
osv osv.. Alle disse kommer av Blue hors og har flotte papirer..

Her sparer du jo tiden med (å komme på ryggen) og tilvenning av div. Disse hestene er rideklare :) men rå.. klar til å trenes videre på.

Lykke til uansett hva du velger..

Ps.. kommer jo til å bli en del mer mtp import, men går jo an å fikse det på billigere måter og.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  12:16:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvorfor kjøpe uinridd når du kan få innridd 3 åring til 50-60.000??

Er det noe som gjør at du ikke vil at hesten skal være sittet på før?

Pris. En hest øker veldig raskt noen 10.000 de første månedene etter at de er sittet litt på. Vil anta at denne hånknipe hester til ca 50.000kr lå mer rundt 30.000kr i oktober, før de var sittet på.

Selv om en hest har god stamme, og er sittet på, så vil du antagelig finne bedre kvalitet blandt de uinnridde til samme pris. Husk at selv om det stamme har endel å si, gjerne litt med hodet osv, så finnes det stort sprik i avkom likevel. Husk at det er en mor inn i bildet, og det er alltid slik at naturen går sin gang når det gjelder hvordan egenskaper nedarves.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 26/12/2006 12:18:12 Gå til toppen av siden

myrimann

» VIP

Skrevet - 26/12/2006 :  16:55:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig enig i tanke gangen din spoff! Akkurat slik tenkte jeg også! Den jeg har kjøpt nå er 2,5 år og kostet meg 65 000,- Denne hestene ville vært verd minst 100 000,- dersom den var blitt sittet på og lett innrid, fikk jeg bekreftet av treneren min! Så akkurat det der er litt viktig tror jeg! Får liksom mer for pengene, selv om man får et 3-4 ekstra månder med oppstalling uten at man får begynnt med ridningen! Men det er jo mye man kan gjøre med hesten i de forbredende måndene før selve innridningen! Ikke minst lære den å kjenne!

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  21:20:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt med på hva du tenkte.. det jeg mente var om du ville bruke 50.000 på en uinridd hest, så ville jeg bare opplyse at man får flotte blue Hors Avkom som er lett inridd til denne prisen og.. om man velger å dra til DK da. tviler på du finner noe slikt i Norge.

blir spennede å høre hva du finner.

Gå til toppen av siden

RenateogFreja

Norway

Skrevet - 29/12/2006 :  16:01:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRenateogFreja  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Pris. En hest øker veldig raskt noen 10.000 de første månedene etter at de er sittet litt på. Vil anta at denne hånknipe hester til ca 50.000kr lå mer rundt 30.000kr i oktober, før de var sittet på.

Opprinnelig postet av spoff

Jeg kjøpte min 4-åring i Danmark. Hun er en kwpn med god stamme. Kjøpte henne for 28000 DKK, men så kommer jo toll og moms + transport i tillegg. Havnet på ca 50000 totalt. Hun var grunnridd, og kunne alle gangarter ok.

Kan anbefale en dyktig hestehandler i Viborg dersom du ønsker å dra og kikke. Mange forskjellige hester i alle raser og størrelser. Utrolig dyktig og kjempe hjelpsomme og hyggelige mennesker der. :)
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  17:43:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte hesten min hos en privat oppdretter som kun ville at hesten skulle ha et godt hjem,.
han sto primært til salgs for 28.000 men fikk han for 23.000 med to dekken.
Alle halvsøskna gikk for 50-70.000 og de var ikke bedre enn han.
Hele greia endte på 30.000 fremme i Norge..
Han var da nettop fylt fire og likna ikke på no særlig annet enn en elg-hest.
Men nå sitter jeg på en fem år gammel flott dressurhest som går LA med gange over middels. med et fantastisk temperament ( han var et hel**** å ha med å gjøre når han kom)
Jeg lurte og på om det var riktig hest for meg. Og det var det;).

Før det kjøpte jeg en uinridd 5 år gammel hoppe som løshoppet 160 uten problemer. med et yndig vesen og var knallsjarmerende..
Men det var inntil jeg begynte å "jobbe" henne i longsje og bruke hodelag. da fikk pipa en annen lyd.
Så ho sendte vi tilbake og fikk alle pengene igjen.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  18:11:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva med momsen da?? Gå til toppen av siden

Fjalar

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2007 :  20:42:13  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingFjalar  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseFjalar  Svar med kopi av melding
hei!!

jeg kjøpte min hest som føll...jeg innridde han selv=)

gjør livet til en fest, ri på islandshest!! Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 09/01/2007 :  21:33:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding

Begge gangen jeg har kjøpt meg hest nå, har jeg endt opp med en uinnridd unghest, første en fjordin go den andre den jeg har nå varmblods ridehest hoppe på drøye 2,5år..
prøvde hester i flere aldre, men fant ingen kjemi med de innridde, men det klaffet med de ikke innridde hestene..

kanskje ikke det jeg burde valgt egentlig, en lærehest burde vært valget, men jeg hadde ikke de pengene, og de hestene jeg prøvde passet ikke meg, og jeg er litt sær å, vil jo ha hesten lenge, mye av derfor valget falt på en unghest..Men på en uinnridd hest kan man forme den som man ønsker, og den har mest sansynlig ingen unoter, men en unghest er en unghest..

Jeg angrer ikke på valgene mine, har fått innridd den ene og han ble i grunn ganske fin til slutt, men kom ingen sted videre med en hest med spatt

Men har et håp om å komme en del lengre med hu jeg har nå, jeg har tro på at jeg kan klare dette, men selvfølgelig med hjelp kyndige personer..

Sikkert ikke noe av det du var ute etter men jaja

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.