hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Erfaring med å kjøpe uinnridd unghest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Erfaring med å kjøpe uinnridd unghest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

kjersti *

» VIP

Skrevet - 11/01/2007 :  18:17:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
etter at min forrige hest døde av tarmslyng hadde jeg litt det samme problemet som deg. jeg lette etter en hest med litt kapasitet og et godt hode, men hadde ikke nok penger til å dra ut og kjøpe ferdig fin dressurhest... den forrige hesten min kjøpte jeg fra stall-k og siden jeg hadde jobbet der tok jeg kontakt for å høre om de visste av hest som kunne passe til meg.

jeg endte opp med en treåring som kun var håndtert, liten og pjuskete men med meget fine steg og godt hode :) stall-k tok inn flere treåringer og det virker som de fleste av disse gjør det ganske bra i dressuren selv om de er unge ennå. tilbake til min må jeg si det var en overgang å ha unghest, jeg ble avhengig av å låne andres hester så ofte som mulig for å holde ridningen ved like og samtidig legge opp treningen på hiero. på et vis fungerte det hele og nå, to og et halvt år etter er han på tur til å bli en virkelig fin dressurhest som snart skal ut i la :) jeg er glad jeg valgte å kjøpe unghest, men det er mye arbeid og man skal tross alt ha litt flaks for å finne den rette. heldigvis fikk jeg hjelp av kompetente folk som hjalp meg å velge.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2007 :  22:54:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Takk for svar forresten! Har ikke rukket å svare ordentlig før nå, men har lest alle svarene underveis. Jeg er veldig i tenkeboksen.. Blir uannsett ikke riktig ennå. Har en økonomi som må komme litt mer opp på beina først, men så kanskje.. Jeg har veldig lyst iallfall. Alle rundt meg kjøper unghest om dagen, jeg vil også.. Selv om folk stortsett har råd til de som er sittet på. Uff, som om det ikke skal være vanskelig nok å prøveri en hest, og finne ut om det er den rette ut fra det.. Skal man liksom bare se den løpe rundt i ridehuset, og ut fra det si at "den passer nok meg". *hehe* Satser på å få hjelp av litt mer erfarne folk isåfall. Når en dag pengene strekker til..
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silba

» VIP

Skrevet - 01/02/2007 :  20:36:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Spoff!

Jeg skjønner ikke alltid dette med å reise til utlandet for å hente seg en unghest. Vi har faktisk mange GODE unghester i Norge. Stort sett er problemet for disse hestene at de ikke har gode nok ryttere til å ta dem frem.
Om du har 50 000 kr til å kjøpe hest, og du reiser til f.eks. Danmark så må du betale en del i toll og ofte blir hesten å koste opp mot det dobbelte etter at den endelig er i Norge.
Det er flere flinke oppdrettere i Norge, eks: JJ Horses, Stall Lønnås og Thorsø Herregård for å nevne noen. Jeg ville ringt opp til dem for å høre om de kanskje har noen intressante hester, eller om de eventuelt har noen kontakter som har noe som kan være i din interesse. Uansett koster ikke en telefonsamtale mye og da vet du jo om du trenger å dra til utlandet eller ikke. Du kan jo være heldig å finne en hest som kanskje passer deg.
Lykke til med hestejakten!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2007 :  00:15:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det finnes staller i Norge, ja.. Men jeg kjenner veldig godt til både Stall-K og Thorsø, og de står begge nærmest i kø for å hjelpe meg når den tid kommer. Men ingen av disse stedene har per dags dato den hesten jeg er ute etter, i min prisklasse (det er vel særlig prisen det begrenser seg på, hesten har begge to..). De vil selvfølgelig kunne hjelpe meg, men har ikke noe eget oppdrett, eller noe annet inne nå. For dem vil det gjerne være å gå via deres kontakter i Danmark igjen, og nettopp derfor tenker jeg på utland. Jeg har ikke tenkt til å dra alene til Danmark for å bli lurt trill rundt av en hestehandler der.. Kommer til å innhente hjelp, og de jeg kjenner best av de som har gode kontakter, og som kjenner meg, er Thorsø og Stall-K.

Det finnes selvfølgelig andre staller enn disse to i Norge, du nevner jo f.eks. to til. Men her vil jeg tror at jeg er en hestekjøper som folk flest, og med de kontaktene jeg har via bekjente fra før, tror jeg at jeg kan gjøre minst en vel så bra handel i Danmark, som via en hestehandler jeg ikke kjenner i Norge. Fordelen ved å ta det via bekjente er også det at de faktisk har en interesse i å finne hesten som er den jeg vil ha, og de vet hva jeg skal ha.. Omtrent bedre enn jeg kanskje vet selv

Men selvfølgelig. Sparegrisen er like slank som den har vært de siste månedene, og ting kan raskt endre seg når jeg omsider får litt orden på økonomien og får tid til å spare litt. Per dags dato har jeg vel ikkeråd til et slakteferdig øk en gang..

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2007 :  10:47:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Momsen er en annen historie.. hehe
Men det endte på 30.000 og så kom vet. utgifter i tillegg
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2007 :  10:58:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte jo min i danmark, nå gjorde jo jeg et lite kupp i seg selv, så var ganske heldig.

Fra august og utover høsten, når jeg har flyttet til danmark, skal han berideren jeg jobber for, hjelpe meg å finne hest.
Det tror jeg er det beste som kan skje.
Han har 10 års erfaring som berider, og har hatt ansvaret for hoppe og hingstekåringer for Dansk Varmblod- Vilhelmsborg.
Han vet hva en god hest er!

Jeg vet ikke hvilken aldersgruppe jeg leter i enda.
Med helst fra 5 år og oppover.
En hest som har potensiale til over middels.
Nå har jeg trent opp min egen 4 åring til LA og mot MB øvelser nå.
Det er sinnsykt mye slit, men det er verdt det!

De to tingene jeg har i fokus når jeg skal prøve neste hest er ( i tilegg til kjemi):
Ridbarhet
Potensiale
steg, eksteriør
Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 12/03/2007 :  22:42:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg kjøpte hest, kjøpte jeg ALT jeg ikke ville ha, hoppe, sittet på 10 ganger, og faktisk j... stygt bygget( Du kan se på pres. fra ca april 2005)

Grunnen var samme som din, det var det jeg hadde penger til. Jeg så hesten løs i ridehuset, satt på henne noen runder i trav i longe, og så hesten hoppe ca meteren.

Grunnen til at jeg likevel kjøpte henne er at praktisk talt er Bror Ballyer generellt ridbare, og hopper bra. Når "hestemannen" som jeg hadde med sa jeg skulle kjøpe gjorde jeg det.

Negativt kan ejg faktisk si det har vært "kjedelig" å vente på at hesten kan dit og datt, altså hun har jo grunridningen på plass nå, men det tar tid, og som gammel stevnerytter er det kjedelig å vente på. Når jeg i tilleg starter 70 i sprang, er det mindre spennende når man har ridd 120.
Holdbarhet er også et tema som betyr noe, en hest som er ridd på et par år er vel sånn ca enten ødelagt i bein, ellers så holder den livet ut med "pent bruk"

Positivt kan jeg si at jeg har en hest som er ridd nøyaktig etter boken, den vet hvor gassen og bremsen er, og er lett å flytte. Og DET er lettere sagt enn gjort å finne desverre.

Du får egentlig gjøre opp med deg selv tror om du er forbredt på å ri på mye lavere nivå enn du er vant med. Men 50000 for en 8 års hest, så får man en skevbenet hysterisk krikke. Desverre.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  22:31:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Da er jeg iallfall et steg til på vei. Dvs, det tar jo litt tid å spare til denne unghesten. Men har iallfall kvittet meg med helfôrhest. Riktignok har jeg endel regninger å ajourføre utover våren (i utgangspunktet årsak til at jeg sendte han tilbake), p.g.a. mars som er en helvetesmåned regningsmessig, men når det omsider er på plass, skal det spares.. Blir en tøff periode uten fast hestefølge, men håper jeg får ridd litt hester her og der i tålmodighetsperioden.. Med helfôrshest får jeg iallfall ikke spart! Dessuten er det riktig å komme litt ajour nå. Jeg har iallfall en plan, og håper det kan være med på å holde motivasjonen oppe

Lopke

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  08:49:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lykke til.. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.